#1 , 14 sep 2015 10:16
Hallo allemaal, ik heb vorige week een auto-ongeval gehad, nu heb ik net te horen gekregen van mijn verzekeraar dat ik volledig in fout word gesteld. Ik vind dit zo onrechtvaardig, ik snap ook niet goed waarom dit zo is dus misschien dat iemand hier dit zou kunnen verduidelijken. En moest het zijn dat dit idd puur is door het achteruit rijden dan is de verkeerswet nog veel onlogischer en oneerlijker dan ik dacht.
Het gaat om een straat met parkeervakken naast de baan, waarin ik stond. Een tweetal meter verder stoppen deze parkeervakken, er zijn daar 2 poorten waarvoor het verboden is stil te staan en te parkeren. Voorbij deze poorten beginnen terug de parkeervakken. Ik sta dus in mijn parkeervak, kijk achter mij en rij achteruit. Er kwam wel een auto langs mij gereden gewoon op de rijbaan maar deze had zijn richtingaanwijzer niet aan. Tijdens mijn achteruitrijden zwenkt deze auto ineens naar rechts en raakt mijn auto. De chauffeur stapt uit, begint meteen te schreeuwen, mij uit te schelden, er komen ook meteen vrienden van hem aangelopen. Ik probeer kalm te blijven en zeg dat we de papieren zullen invullen. Constant verwijt hij mij, zegt dat ik lieg omdat mijn rijbewijs permanent geldig is en dergelijke. Uiteindelijk komt de politie erbij en kunnen de papieren toch ingevuld worden. Nu krijg ik dus te horen dat ik volledig aansprakelijk wordt gesteld. Ik snap het niet goed, ik rijd achteruit, ik sta zelfs dan nog volledig in mijn parkeervak en hij raakt mijn auto terwijl hij een parkeerplaats meters verderop wil inrijden. Het voelt gewoon zo oneerlijk, ik ben er de hele dag niet goed van geweest en durf niet meer rijden. Kan iemand mij uitleggen of het idd is dat degene die achteruit rijdt nu eenmaal altijd in fout is, zelfs in situaties als deze?