omgangsrecht broer/zus

mamishu
Topic Starter

omgangsrecht broer/zus

#1 , 13 sep 2015 17:58

onze meerderjarige zoon is met slaande deuren bij ons vertrokken en woont dus niet meer thuis. zijn gedrag was de laatste maanden niet meer te verdragen en de stress, spanning en agressie verziekte alles thuis. we zijn dus opgelucht dat hij weg is. ook naar zijn minderjarig zusje toe, was hij alles behalve aangenaam. maar nu eist hij omgangsrecht met zijn minderjarig zusje. we weten 100% zeker dat hij dit eist, om ons "een kloot af te trekken" want hij heeft altijd zijn zusje op afstand gehouden, verweten en zelfs bedreigd. heeft hij als meerderjarige broer omgangsrecht bij zijn minderjarige zusje? wij zien hier geen "bijzondere affectieve band" gezien hij altijd kort, afstandig, jaloers en geërgerd met haar omging. maar hoe kunnen wij zoiets aantonen, moest het ooit tot rechtbank komen? zijn zusje is geen vragende partij. het gaat natuurlijk om haar broer, maar ze voelt zich niet op haar gemak bij hem, hij zoekt ruzie en ze kan zijn druk en kwaadspreken over ons, neit meer aan. het gaat hier om een erg jong meisje: jonger dan 10j.

dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 13 sep 2015 18:19

onze meerderjarige zoon is met slaande deuren bij ons vertrokken en woont dus niet meer thuis. zijn gedrag was de laatste maanden niet meer te verdragen en de stress, spanning en agressie verziekte alles thuis. we zijn dus opgelucht dat hij weg is. ook naar zijn minderjarig zusje toe, was hij alles behalve aangenaam. maar nu eist hij omgangsrecht met zijn minderjarig zusje. we weten 100% zeker dat hij dit eist, om ons "een kloot af te trekken" want hij heeft altijd zijn zusje op afstand gehouden, verweten en zelfs bedreigd. heeft hij als meerderjarige broer omgangsrecht bij zijn minderjarige zusje? wij zien hier geen "bijzondere affectieve band" gezien hij altijd kort, afstandig, jaloers en geërgerd met haar omging. maar hoe kunnen wij zoiets aantonen, moest het ooit tot rechtbank komen?
Een "bijzonder affectieve band" wil zeggen dat er een emotionele relatie is tussen de omgang vragende en het kind. Daar het gaat om een broer, zal er geen twijfel bestaan dat er dergelijke band is, en zal het op de rechtbank zeer onwaarschijnlijk zijn dat hij geen omgang zal verkrijgen. Enkel indien u kan aantonen dat deze omgang een onmiddellijk gevaar betekend voor uw dochter (wat mij niet waarschijnlijk lijkt) kan men dit weigeren.

Ik meen dan ook dat u zeer weinig kans heeft om in een eventuele rechtszaak gelijk te krijgen, en de omgang te vermijden. Het enige dat u kan doen is ervoor zorgen dat de omgang gebeurt op een wijze die u bepaalt, en dit kan alleen door er voor te zorgen dat u niet de partij bent die de omgang bemoeilijkt, maar dat de tegenpartij niet wil ingaan op uw (redelijke!) voorwaarden. Als ouder heeft u namelijk nog steeds het laatste woord, zolang u de omgang maar mogelijk maakt.

Reageer dus (bewijsbaar) met een redelijk voorstel voor deze omgang. Daar uw zoon echter met ruzie vertrokken is bij jullie, lijkt het mij een slecht idee om erop te staan dat jullie hierbij aanwezig zijn, dit zou namelijk kunnen uitgelegd worden als uitlokking (ruzie zou maar verergeren), en een afwijzen van hem zou dan niet onredelijk zijn, waardoor hij in een rechtszaak de voorwaarden mag bepalen. Vindt u het nodig dat er iemand aanwezig is, zoek dan een neutrale partij die hij kent, en niets met uw ruzie te maken heeft (grootouder, tante, vriend van de familie, ...).

mamishu
Topic Starter

#3 , 13 sep 2015 18:52

bezoek zonder ons erbij is uitgesloten. hij heeft eens gedreigd haar vingers te breken! hij zie ooit in haar gezicht dat hij haar broer niet wilde zijn. hij toonde weinig respect voor haar (scheten laten in haar gezicht). wij vertrouwen hem absoluut niet met haar alleen. het gaat hem trouwens helemaal niet om zijn (onbestaande) band me haar te behouden. hij zal haar opmaken tegen ons en haar gebruiken als drukmiddel tegen ons. onze dochter is geen handelswaar!

Reclame

Turaki

#4 , 13 sep 2015 20:44

bezoek zonder ons erbij is uitgesloten.
En met deze houding zal hij in de rechtbank zijn zin krijgen, en omgangsrecht krijgen onder zijn voorwaarden.

U heeft ruzie met hem, en bijgevolg zal een rechter uw eis aanzien als onredelijk (zeker als er even goede alternatieven zijn), daar dit waarschijnlijk enkel zal leiden tot escalatie. Zoek iemand anders die u vertrouwd, maar blijf niet halsstarrig enige andere optie weigeren. Tenzij u onmiddellijk gevaar kan aantonen, kan u dit niet tegenhouden. Zorg er dan minstens voor dat u de controle behoudt, ook al bent u niet aanwezig.

mamishu
Topic Starter

#5 , 13 sep 2015 21:36

wat is hier dan het verschil met omgangsrecht voor grootouders. voor grootouders ligt die wettelijk vast. maar niet voor broer/zus. maar als ik uw feedback lees, hebben broer/zus blijkbaar al evenveel rechten, ook al zijn ze zo niet vastgelegd in het wetboek. als ouder heb je hier blijkbaar heel weinig zeggenschap op. ook als het om een minderjarig kindje gaat. waarom hebben ze dan omgangsrecht broer/zus niet op dezelfde manier opgenomen als grootouders, als nu toch blijkt dat ze evenveel kunnen bekomen? 't is precies of een vroegere juf, oppas op scoutsleidster ook omgangsrecht kan opeisen, als die kan aantonen dat er ooit een sterke band was. want broer/zus werd in de wet onder deze caegorie (andere) opgenomen, maar broer/zus hebben precies wel veel te mogen. ik ben echt in de war...
bij ons gaat het om een 7-jarig meisje die bang is van haar broer en hem niet wil zien. wij willen haar uiteraard beschermen. maar dat is dan blijkbaar tegenwerken. wordt er dan geen rekening gehouden met de geschiedenis tss broer & zus, de motieven van ouders om het te verhinderen en vooral het feit dat zusje hem niet wil zien = bang van hem?

Turaki

#6 , 13 sep 2015 21:54

Broer (of zus) moet evenzeer kunnen aantonen dat er een "bijzonder affectieve band" bestaat als iedereen anders, maar hier zal de rechtbank snel genoegen nemen met "zijn samen opgevoed". Dus ja, voor een broer/zus die in hetzelfde huishouden hebben gewoond, komt dit er op neer dat ze weinig moeite moeten doen om omgangsrecht te verkrijgen. En ja, ook een vroegere juf, oppas, of scoutsleidster kan dit recht opeisen indien ze dergelijke sterke band kunnen aantonen (moet wel meer zijn dan in de klas gehad, opgevangen, of leidster van geweest), zonder dat u als ouder hier veel in te zeggen hebt (alleen hoe deze omgang plaatsvindt mag u bepalen, maar altijd binnen het redelijke). Net om te voorkomen dat ouders hun kinderen gebruiken als pasmunt (wij zijn boos, dus je krijgt ons kind niet te zien) is deze wetgeving er gekomen.

Uiteraard kan u het verleden gebruiken om te argumenteren hoe u wil dat de omgang plaatsvindt (bijvoorbeeld altijd onder toezicht), maar het enige waarmee u deze volledig kan verhinderen is wegens onmiddellijk gevaar voor uw dochter.

mamishu
Topic Starter

#7 , 13 sep 2015 22:08

wat doet de wet dan, als de broer het zusje gebruikt als pasmunt? ik ben boos op jullie, dus eis ik omgangsrecht, ook al geef ik geen moer om haar?
hij dreigde haar vingers te breken. mijn man heeft hem hierover aangesproken en de les gespeld. had hij dat niet gedaan, waren die vingers wss wel gebroken! hij is ziekelijk jaloers op haar. hij is kind uit mijn 1e huwelijk. zijn vader liet hem vallen en hij had het daar heel moeilijk mee. dochter is kind uit mijn 2e, huidige huwelijk en hij kan haar niet aanvaarden en is jaloers op haar omdat zij papa en mama heeft. hij heeft al vaak zijn onzekerheid en jaloezie op haar uitgewerkt. vaak door mentale spelletjes en lelijke woorden. maar af en toe ook door pijn doen en kwetsen en vernederen.

Turaki

#8 , 13 sep 2015 22:16

Nogmaals, u bepaalt hoe de omgang plaatsvindt. Laat u niet meeslepen door uw emoties, maar zoek een regeling waar hij niet misbruik kan maken van de situatie (een volwassen begeleider die ten allen tijde aanwezig is en durft in te grijpen indien nodig, een openbare plaats). Zo neemt u het wapen dat hij meent te hebben uit handen. Heeft u gelijk, dan zal hij na een tijdje toch niet meer geïnteresseerd zijn, en de omgang vanzelf uitdoven.

Maar ik kan niet genoeg benadrukken dat hoe meer u zich hier halsstarrig tegen verzet, hoe meer hij kan bepalen hoe de omgang kan plaatsvinden.

mamishu
Topic Starter

#9 , 13 sep 2015 22:29

ik wil nog eens onderlijnen dat onze motief enkel en alleen de veiligheid en de gemoedstoestand van onze dochter is. wij hebben weinig zin om te kibbelen over haar tegen hem, omdat "er ruzie is". als onze dochter hem wil zien, en daar deugd aan heeft, is dit voor osn geen probleem. maar wij weten 100% zeker dat zij geen vragende partij is. in tegendeel, ze is erg opgelucht dat hij weg is. wij zien echt een andere meid: opgebloeid, zelfzekerder en vrolijker, nu hij weg is. haar forceren hem te zien, zal haar schaden. dit kunnen wij toch niet zomaar toestaan?!? zeker als het dan nog is, zonder ons erbij. wij kunnen aan niemand denken om haar te begeleiden bij de bezoeken, die zij voldoende vertrouwd om zich veilig te voelen. ze zal zich in tegendeel 2 keer gestraft voelen: ze MOET broer zien en papa en mama mogen er niet bij zijn. ze voelt zich nog altijd het veiligste bij ons, en vertrouwt ons nog altijd het meeste. dat begrijpt u toch?

we hebben afspraken vastliggen met therapeuten om ons te begeleiden en helpen, om haar te helpen. als ook zij bevestigen dat omgang met haar broer haar zal schaden, gaan wij absoluut dit tegen gaan. we kunnen alleen maar hopen, dat de rechtbank het officieel rapport van therapeuten & kindspsychologen gaan respecteren...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 sep 2015 22:37

De zaken die gebeurd zijn is daar ooit PV van opgesteld - dus de bedreigingen tgo de zus.
Gezien de leeftijd zal er geen verhoor Jeugdrechter inzitten.
Wat u wel kan vragen is een sociaal onderzoek... best nu al eens gaan praten met de jeugddienst van uw lokale politie.
Al de feiten die er tussen jullie en zoon zijn gebeurd zijn daar PV's van opgesteld?
Best wat u kan doen is een tijdslijn opstellen en daarop zoveel mogelijk feiten chronologisch op vermelden.

Tgo het contact - wat u waarschijnlijk niet zal kunnen tegenhouden ...of u moet met zeer zware argumenten komen ( PV's)
kan u wel voorwaarden stellen als u het verhaal rustig kan brengen.
U kan voorstellen op een neutrale plaats vb bij grootouders of oom of tante die u vertrouwd.

giserke

#11 , 14 sep 2015 01:08

Idd zonder PV's van feiten die hij pleegde geef ik U geen schijn van kans op de rechtbank.
Er zijn 3 feiten waarmee je kans maakt op contactverbod: intra familiaal geweld, seksueel overschrijdend gedrag en economisch geweld.
Dit moet U dan aanvragen de vrederechtbank. Maar zonder PV's van de politie zal U dit nooit bekomen.

j.demoor

#12 , 15 sep 2015 10:56

“Art..375bis De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden. Datzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft. Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de familierechtbank”(Burgerlijk Wetboek).

‘gezien hij altijd kort, afstandig, jaloers en geërgerd met haar omging. maar hoe kunnen wij zoiets aantonen’

U moet dat niet aantonen. Uw meerderjarige zoon moet zijn bijzondere affectieve band met zijn 9-jarig zusje aantonen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 sep 2015 15:51

Idd zonder PV's van feiten die hij pleegde geef ik U geen schijn van kans op de rechtbank.
Er zijn 3 feiten waarmee je kans maakt op contactverbod: intra familiaal geweld, seksueel overschrijdend gedrag en economisch geweld.
Dit moet U dan aanvragen de vrederechtbank. Maar zonder PV's van de politie zal U dit nooit bekomen.
Klopt niet vrederechter is in niets nog bevoegd qua familierecht alles loopt via de familierechtbank met volgende afdelingen
bemiddeling - familierechtbank - jeugdrechtbank.

IFG en sexueel overschrijdend gedrag is zo wie zo parket en /of onderzoeksrechter- correctionele rechtbank en/of jeugdrechtbank
Economisch geweld???

giserke

#14 , 15 sep 2015 18:12

Economisch geweld is niet echt 'geweld' in de letterlijke betekenis, maar die uitdrukking wordt gebruikt voor financiele drukkingsmiddelen tussen gezinsleden.
Vb loon, zakgeld achterhouden, diefstal tussen gezinsleden met de bedoeling een gezinslid te binden aan het gezin door te zorgen dat hij/zij financieel afhankelijk blijft.

mamishu
Topic Starter

#15 , 18 sep 2015 10:48

bedankt voor de vele reacties en de info.

Er is een PV voor stalking/laster/intimidatie : hij staat plots op haar school, pakt foto's van haar, vraagt derden zijn zusje aan te spreken in zijn naam, daagt plots op mijn werk op...

ik vind het ook erg vreemd, dat omgangsrecht broer/zus in de wetgeven bewust anders werd beschreven, van grootouders. Voor grootouders werd dit als een recht opgenomen, terwijl dit niet werd gedaan voor broer/zus;.Dus de wet wil daar toch een onderscheid in maken. Grootouders hebben per definitie omgangsrecht, broer/zus daarentegen nemen we in wet niet zo op. Dat moet toch iets betekenen voor ons! Ergens als ouders moeten wij toch een duidelijke stem krijgen hierin!?! toch? lijkt mij? Ik begrijp de "bijzonder affectieve band" wel, maar als broer/zus bij wet geen omgangsrecht hebben lijkt het mij idd dat broer hier moet bewijzen dat die band er is. En niet wij bewijzen dat die band er niet is.

Grote broer weigert te informeren waar hij woont. als hij omgangsrecht afdwingt, horen wij als ouder toch te weten waar hij verblijft? als hij een omgangsafspraak met haar heeft, maar haar niet volgens afspraak "terug brengt", dan weten wij niet waar wij moeten zoeken!

wordt er door familierechtbank rekening gehouden met wat zusje wil? zij is momenteel bang van haar broer. ze mist hem wel, maar voelt zich echt niet goed bij hem. zij mag toch haar stem doen gelden? ze volgt nu therapie, om haar hierbij te helpen en om op speelse wijze te achterhalen,of ze broer nog wil zien. zonder dat wij als ouders haar hierover kunnen beïnvloeden. We willen dat dit haar keuze is, en niet dat ze zegt dat ze hem niet meer wil zien, omdat mama & papa ruzie hebben met broer en ze dus denkt dat ze ook ruzie moet hebben met broer. maar als therapeuten tot conclusie komen, dat ze geen contact wil en best geen contact heeft, moeten wij als ouder haar toch kunnen beschermen? wij willen haar neit forceren om broer te zien, als zij dat niet wil of emotioneel niet aankan. houdt rechtbank daar rekening mee?

Terug naar “Andere”