werkgever doet alsof ik auto opeis

zworba1
Topic Starter

werkgever doet alsof ik auto opeis

#1 , 08 sep 2015 05:14

Ik werk nu al een 5tal weken bij een nieuwe werkgever als alarmtechnieker. Toen ik begon te werken bracht ik direct mijn eigen werkkoffer mee omdat ik zelf weet dat matteriaal vragen aan collegas zeer frustrerend kan zijn. Er is nooit echt aanstalte gemaakt (en zelf gesproken) over een eigen werkkoffer tot een week geleden toen ik zei dat ik vanaf volgende week mijn eigen werkkoffer ging thuislaten. Ik vond het lang genoeg werken zo en tevens een risico die toch al lang genoeg geduurd heeft.

In het bedrijf waar ik nu werk wordt er duidelijk niet gecommuniceerd op de bureau tot grote ergernis blijkbaar van alle collegas. Nu werkt er iemand al 3 maand die alles administratief en organisatorisch moet rechttrekken.

Ik wil duidelijk stellen dat alles wat ik doe uit blijk van goede wil is en absoluut niet met andere bedoelingen maar laatste mail heeft mij eigenlijk gechokeerd en ik weet niet meer wat hiermee te doen.

Gisteren ging de week in dat ik stopte mijn eigen werkkoffer mee te nemen naar het werk. Ik ging de laatste dagen zelf met mijn eigen auto naar de klant omdat ik pas betaald wordt vanaf wanneer ik bij de klant aanwezig ben. Ik en dus ook de collegas kunnen vroeger beginnen op die manier.

Vorige week vrijdag heb ik een deel werkmatteriaal mee moeten nemen in eigen wagen omdat het bij de klant niet kon blijven staan. Gisteren kwam ik toe op het werk, er was duidelijk geen manier voorzien om mij naar de klant te brengen dus stelde ik zelf voor om 1van de 2 vrije autos te gebruiken daar ik het niet vanzelfsprekend vind dat ik altijd met persoonlijke wagen naar de klant zal rijden. De bevoegde persoon stelde zelf een auto voor omdat die al heel lang stilstond en het eens goed zou zijn om met die wagen op pad te gaan.

Vandaag krijg ik een mail van de nieuwe onderdirecteur waarin staat dat hij geschrokken was bij het vernemen van bovenstaand bevoegd persoon dat ik een auto zelf had "opgeeist" en dat zij dit initiatief zelf zouden moeten nemen. Hij melde ook dat het nu zo is maar dat ze nog steeds bezig zijn aan de polecy. Voor alle duidelijkheid is het niet mijn intentie om de auto op te eisen. Het was dus ook mijn intentie om de auto terug te brengen na het werk gisteren maar mijn collega heeft na onderhandelen met iemand op de bureau beslist dat ik voor de volgende klant met de auto van het werk rechtstreeks van huis mag vertrekken. De reden van dit alles is omdat weer werd verwacht dat ik met persoonlijke wagen naar de carpool ging rijden ergens ver weg. Ik weigerde dit te willen doen en wil er vanuitgaan dat ik telkens vanuit de firma vertrek. Deze firmawagen staat nu aan mijn huis op de straat omdat ik geen garage heb, er zit natuurlijk matteriaal in en die laatste mail heeft doet insinueren dat indien er iets gebeurd ik in fout ben door deze auto op te eisen.

Kan ik in gebreke gesteld worden voor mogelijke diefstal of schade en wat moet ik doen om contractueel in orde te zijn zodat ik niet ingebreke kan gesteld worden. Hoe zit het bvb met carpoolen en diefstal, werkmatteriaal die bvb in mijn auto ligt enzv.

Ik werk via interim met een standaard contract van 39u week zonder notie van iets anders.

Mijn excuses voor mogelijke schrijffouten/formulering ik heb hierdoor bijna niet kunnen slapen en moet nu alweer vertrekken. Alvast bedankt voor uw hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 sep 2015 08:04

Is geen diefstal, omdat het bedriegelijk karakter er niet is: http://www.elfri.be/diefstal. Je moet die auto natuurlijk wel onmiddellijk terugbrengen indien men ernaar vraagt. Als de directeur dat vraagt, staat die boven elke collega. Je begaat wel geen fout indien je expliciet (=geschreven) toestemming hebtvan die collega.

Je eigen werkkoffer moet je niet meenemen naar het werk (het mag wel, tenzij uitdrukkelijk verboden). Inhoud mengen met materiaal van het bedrijf is wel gevaarlijker.

zworba1
Topic Starter

#3 , 08 sep 2015 09:56

Bedankt voor uw reactie. Ik maak mij vooral druk om de manier waarop gecommuniceerd wordt. Het lijkt mij veel eenvoudiger de telefoon te nemen en te vragen aan mij waarom ik die auto gebruikt heb. Het lijkt mij ook bizar dat zo een polis moet opgesteld worden terwijl het bedrijf al jaren een 10 tal werknemers heeft die elk hun eigen wagen hebben. Er wordt dus nu ook verwacht dat ik morgen terug naar de carpool kom met die wagen maar ook dit is enkel mondeling besproken.

Zo zie ik het nu:

Ik heb zwart op wit een notie dat ik de auto opgeëist heb, ook was vermeld dat de auto nog niet klaar is. Dus bvb geen geblendeerde ruiten enzv.
Al wat nu gebeurd is enkel mondeling dus voor mij telt enkel worst case scenario.
Ik denk dat ik het best bel naar de onderdirecteur en vraag wat de bedoeling is maar maak mij ongeacht de uitkomst gewoon zorgen omdat dit alles terug mondeling zal afgesproken worden. Wat denkt u hierover?

Super bedankt voor uw antwoord alvast. Om 15u30 moet ik mijn besluit nemen.

Zoals ik al zei moet ik morgen naarzelfde klant 1u30 rijden via carpool. Als ik deze avond de auto naar het werk breng en morgen om 7u pas kan vertrekken vanuit de firma zal het ipv 15u30 19u zijn tegen dat ik terug thuis ben.

Reclame

giserke

#4 , 08 sep 2015 10:10

U kunt misschien vragen aan die directeur, hoe hij verwacht dat je hun opdrachten uitvoert zonder dienstwagen om naar de klant te rijden.
Hij kan onmogelijk eisen dat je privé vervoersmiddelen gebruikt. Het zelfde als het gereedschap. De werkgever moet instaan voor zijn materiaal, tenzij anders overeenkomen in het arbeidscontract. In dit geval moet de werkgever een vergoeding betalen.

k.b.

#5 , 08 sep 2015 10:11

De verstandhouding lijkt mij ver zoek ...
De werkgever dient te zorgen voor de verplaatsing van zijn kantoor naar de klant ...
De werkgever dient normaal ook te zorgen voor het gereedschap ( behoudens afspraak eigen materiaal te gebruiken tegen vergoeding)
Het ontbreken van een car -policy is natuurlijk geen reden om er zomaar vanuit te gaan dat iedereen met eigen middelen naar zijn klanten gaat ...

Indien er in uw wagen ingebroken zou worden op een car-pool ... is de werkgever dan verantwoordelijk ... Natuurlijk niet , dat is enkel de dief ...

Volgens mij doet u er best aan gewoon te zeggen dat uw vrouw de wagen nodig heeft en met de fiets te gaan werken ...

En het gebruik van "eigen gereedschap" zou ik afraden ... stel je maar even voor dat u uw pols breekt bij het gebruik van een eigen boormachine en uw werkgever gaat daarna argumenteren dat zijn toestellen allemaal beschikken over een slipkoppeling bvb ...
Idem met bvb een simpel breekmes ...

k.b.

k.b.

#6 , 08 sep 2015 10:19

Beste TS ...
U vertrekt blijkbaar wel erg vroeg ... en het lijken mij ook "lange" dagen te zijn ...

Wat zegt uw werkgever hierover ? Geven ze al deze uren door aan de interim ... want dat lijkt mij toch de wettige gang van zaken ...

Of als je morgen op de terugweg iets tegenkomt gaat men dan zeggen : "Die is misschien ergens gestopt bij een oude schoolvriend ofzo ? "

k.B.

zworba1
Topic Starter

#7 , 08 sep 2015 12:36

Ik ben mij heel goed bewust van de werkwijze en dit was mij al heel snel duidelijk. Interim contract is 38/39 uur week, en contractueel klopt dit ook al niet want dit staat genoteerd als 7u beginnen en 16u30 stoppen. Na een gesprek met die vrouw zei ze me dat ik mij daar niet op moet blindstaren. De eerste dag kwam ik al van die collega te weten dat betalingen moeilijk en niet tijdig verlopen. Alles verloopt via badgesysteem want dus heel verwonderlijk is. Alles wordt verrekend a la minute dus het is bijna onmogelijk om de uren bij te houden ware het niet dat ik een excel bestand gemaakt heb die dit alles vr mij uitrekend. Interim contract is standaard met een kilometervergoeding van huis naar werk (half uur rijden). De regeling volgens de firma:

Van huis naar klant met firmawagen, enkel mobiliteitsvergoeding. Tenzij langer in de auto dan 1uur pas betaald wanneer ik bij de klant begin. Tot ik bij de klant vertrek terug mobiliteit naar huis. Werk ik 9u is dit laatste uur flexibiliteit (recup), alles meet is aan 150% maar blijkbaar mag je dit niet doen. Collegas zeggen unaniem geen overuren meer te doen. Er zijn er ingeschreven als bediende, en ook als arbeider. Het werk is echter hetzelfde.
Voor laden en lossen van de wagen krijg ik !15min! de tijd want anders moeten ze mij direct betalen. Aangezien ik nog geen firmawagen heb en meega met collegas moet ik mij niet verantwoorden ondien het 16min zou zijn.

Ik rij dus met persoonlijke wagen naar de firma, collega pikt mij op en van daaruit vertrekken we dus naar de klant. Aangezien de collegas die ver van de firma wonen daar uiteraard een probleem mee kunnen hebben werd er 1 maal gevraagd om mijn auto aan de carpool te zetten welke een paar kilometer minder ver was dan mocht ik naar de firma rijden. Terug uit goede wil heb ik dit gedaan. Aangezien ik daar een werk zat heb ik beslist om met de persoonlijke wagen direct naar de klant te rijden daar de afstand even ver is maar wel niet dezelfde richting. Mocht ik eerst naar de firma vertrekken dan verlies ik ook gewoon teveel tijd dus dit doe ik liever niet.
Even ter verduidelijking ik heb enkel mijn prive werkkoffer meegenomen naar het werk omdat ik tot op heden nooit mattetiaal kreeg. Ik hunde hen die tijd trouwens en maak daar absoluut geen probleem van.

Het wordt dus wel zo dat ik uiteraard op de firma met eigen middelen moet graken, waar deze dus de ganse dag staat.

Gisteren stelde mijn collega voor om mijn prive wagen te laten staan op de parking van de firma wst ik stantepede weigerde. Uiteindelijk staat hij nu de garage van het werk.

De hamvraag is of ik in gebreke kan gesteld worden voor iets en hoe dit opcorrecte manier moet verlopen.

zworba1
Topic Starter

#8 , 08 sep 2015 15:15

Ik heb deze een mail gestuurd met vermelding dat mij een auto beloofd was, dat ik deze auto voorgesteld gekregen heb door de bevoegde persoon. Dat ik niks kan doen aan de slechte communicatie op het bureel en verduidelijking met welke auto van het werk ik morgen moet vertrekken naar mijn bestemming.

Bedankt

Terug naar “Andere”