Eigen kind in eenmanszaak

sektor
Topic Starter

Eigen kind in eenmanszaak

#1 , 07 sep 2015 00:58

Beste,

Mijn moeder had een jaar geleden een vroege midlifecrisis en is een eigen bedrijfje begonnen als NP
ze was eerst werknemer in een schoonmaakbedrijf (reeds 10jaar) en had al lange tijd de zelfde ronde.
Iemand van in die ronde vroeg haar, waarom begin je niet zelfstandig? Ik kan evengoed u betalen dan die baas van je.... en zo ging de bal rollen

Ikzelf ben sinds 2 maand werkloos (faling als meewerkende echtgenoot) en had gevraagd als mijn moeder extra werk kon vinden...

Nu kan ze wel al wat werken geven aan mij maar nog niet voldoende om mij voltijds in te schrijven of is dit sowieso niet nodig in eerste lijn?

stel dat ik 1 dag voor haar kan gaan werken per week voorlopig, moet dit dan via interim gebeuren? of mag dit onderling geregeld worden

of zijn er andere pistes omdat het eerste lijn is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 sep 2015 09:11

Krijg je werkloosheidsvergoeding ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sektor
Topic Starter

#3 , 07 sep 2015 09:21

dat probeer ik toch al 2 maanden te krijgen, maar nog geen euro gezien....

Reclame

denlowie

#4 , 07 sep 2015 10:32

Als je werkloos uitkering krijgt dan moet je eerst toelating krijgen om je moeder in loondienst te helpen, voor de dagen dat je haar helpt krijg je natuurlijk geen uitkering.
En je moeder moet je inschrijven als werknemer voor de dagen dat je haar helpt.

Daar gaat je best even langs een sociaal secretariaat die al je papieren dan in orde brengt.

sektor
Topic Starter

#5 , 07 sep 2015 13:00

zijn er voordelen voor haar als ze me (eens er genoeg werk is) voltijds inschrijft?

of heeft eerste lijn nergens voordelen?

denlowie

#6 , 07 sep 2015 14:22

heeft eerste lijn nergens voordelen?
Je mag je moeder niet helpen en ter gelijke tijd werklozen steun ontvangt, mocht je werken en na de uren je moeder helpen dit mag.

Of je vraagt toelating aan de RVA en je ziet af van je werkloosheidsuitkering.

Terug naar “Handelspraktijken”