Onbewoonbare studio

memyselfandI2
Topic Starter

Onbewoonbare studio

#1 , 04 sep 2015 15:28

Tot voor enige maanden huurde ik een studio waar er vanalles mee was, uiteindelijk is het er toe gekomen dat ik ginds vertrokken ben.

Ik had tevens de wooninspectie laten komen en ondertussen is het verslag toegekomen. En ja, de woning krijgt een ongunstig advies.

Daar het sowieso een juridisch staartje krijgt - de huurwaarborg en het weigeren betalen van een verbrekingsvergoeding - vroeg ik me af of ik geen schadevergoeding kan vorderen. Want uiteindelijk huurde ik een studio die niet aan de kwaliteitseisen voldeed.

Zo ja, wat zijn de termijnen hiervoor?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 04 sep 2015 16:01

Waarschijnlijk heeft u enkel nog maar het advies ontvangen van wonen vlaanderen. Nu moet je wachten tot dat de burgemeester de studio ongeschikt voor bewoning verklaart. Eerst krijgt de verhuurder wel recht om zich te verantwoorden op een hoorzitting en een herstelperiode om eventueel de onvolmaaktheden weg te werken. Als je tijdens uw huurperiode, de verhuurder niet in gebreke hebt gesteld, heb je uw recht op eventuele schadevergoeding eigenlijk al verloren.

sloeberken

#3 , 04 sep 2015 16:25

Heb je u verhuurder ooit in gebreke gesteld met een aangetekend schrijven, zo niet ga je niks kunnen eisen. Wat heb je vermeld als rede opzeg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

memyselfandI2
Topic Starter

#4 , 04 sep 2015 16:38

Het klopt dat ik ondertussen het advies van Wonen Vlaanderen gekregen heb. Inderdaad: zij adviseren het pand af te keuren maar de bal ligt in het kamp van de burgemeester. Ben eens nieuwsgierig hoe lang dat nog gaat duren?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 sep 2015 17:55

U bent ondertussen vertrokken. Ik zie niet in waarom de beslissing van de burgemeester dan juridisch gezien van belang zou kunnen zijn. Na het verslag van Wonen Vlaanderen krijgt de eigenaar trouwens de gelegenheid om binnen een bepaalde termijn aan de gebreken te verhelpen en als hij dit doet zal de burgemeester de studio niet ongeschikt of onbewoonbaar verklaren.
De rechtspraak is niet eenduidig voor wat nu de gevolgen zijn als uit het verslag van Wonen Vlaanderen blijkt dat de woning ongeschikt is (meer dan 15 strafpunten). Sommige rechters verklaren de huurovereenkomst nietig, veroordelen de verhuurder om alle ontvangen huurgelden terug te betalen, maar veroordelen de huurder dan weer tot betaling van een bezettingsvergoeding. Anderen verklaren de huurovereenkomst niet nietig ... En soms hangt het af van de ernst van de gebreken ...
Een woning die niet beantwoordt aan de vereisten van de Vlaamse Wooncode mag niet verhuurd worden, toch verhuren is strafbaar, je kan dus argumenteren dat de verhuurder dan geen rechtmatig belang heeft om (huur)inkomsten te ontvangen, en dus ook niet om een wederverhuringsvergoeding of verbrekingsvergoeding te ontvangen.

bambipower

#6 , 04 sep 2015 18:17

Er zijn ook gebreken die kunnen veroorzaakt zijn door huurder.
Waar dan de woning strafpunten voor krijgt. Als huurder is het vrij makkelijk om de boel te saboteren.

j.demoor

#7 , 06 sep 2015 09:37

“Art.3. Iedereen heeft recht op menswaardig wonen. Daartoe moet de beschikking over een aangepaste woning, van goede kwaliteit, in een behoorlijke woonomgeving, tegen een betaalbare prijs en met woonzekerheid worden bevorderd.“(15 juli 1997 Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

’130...Hieruit volgt dat als een woning,blijkens een beslissing van de burgemeester...tot ongeschikt-,onbewoonbaar- of overbewoondverklaring, niet aan deze normen voldoet,ze niet geldig het voorwerp van een (huur)overeenkomst kan uitmaken...Deze nietigheid heeft in beginsel terugwerkende kracht...Concreet betekent dit dat de verhuurder aan de huurder alle huurgelden moet terugbetalen...maar het huurgenot niet vatbaar is voor teruggave in natura,wordt meestal een teruggave bij equivalent bevolen in de vorm van een bezettingsvergoeding...‘(A.VAN OEVELEN,Die Keure,2009,88).

U kan uw vordering instellen vanaf de beslissing van de burgemeester , overeenkomstig art.1344bis e.v. Gerechtelijk Wetboek.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

memyselfandI2
Topic Starter

#8 , 14 okt 2015 19:54

Geachte,

Dank voor uw bericht. Omwille van de administratieve rompslomp en het eindeloze wachten heb ik het even terzijde gelegd. Nu, binnen de paar weken (dixit de dame aan de telefoon) zou ik het eindoordeel van de burgemeester moeten ontvangen. Klopt het echt dat ik zo lang moet wachten? Ik ben ondertussen ook al weg hé....

Is het echt niet te laat om nog een vordering in te stellen? Om principiële redenen wil ik het er zeker niet bij laten.

Zo ja, hoe stel ik zo'n vordering het beste in? Via een advocaat wellicht? Die wereld is me - gelukkig - totaal onbekend. Heeft er iemand tips hieromtrent?

Dank!

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 14 okt 2015 19:59

Indien u de verhuurder tot nog toe niet in gebreke hebt gesteld, dus voor het verlaten van de studio, heeft het geen zin meer.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”