Wagen verkocht , koper wilt vergoeding / retour

Winston83
Topic Starter

Wagen verkocht , koper wilt vergoeding / retour

#1 , 25 aug 2015 12:25

Beste mensen,

Ik zit met een heel lastig probleem. Ik heb onlangs een wagen verkocht, gekeurd voor verkoop, met car pass etc. Ook is er een verkoopsovereenkomst ondertekend met de clausule dat de wagen verkocht werd in de huidige staat.

Nu blijkt dat er serieuze kosten aan zijn en de koper is hier uiteraard niet gelukkig mee. Hij / zij (het betreft een koppel) willen nu dat ik ofwel de helft van de kosten vergoed, ofwel hem simpelweg terug neem. Indien niet dan "gaat hij er niet meer mee lachen" etc. Het blijft op dit moment allemaal nog relatief beleefd maar de vijandigheid stijgt dus ik ben me reeds aan het inlezen. Ik heb een sterk voorgevoel dat ze vroeg of laat met concretere dreigementen oid gaan komen, gezien het soort van mensen waar het om gaat (ne jonge stoere gast dat zich wilt bewijzen voor zijn vriendinnetje en zijn 3 maten waar hij mee voor mijn deur stond toen ze hem kwamen bezichtigen).
Ik vind het zelf ook heel lastig voor hen aangezien ik de wagen met goede bedoelingen verkochtheb en effectief geen weet had van deze kosten (ambriage blijkt kapot en auto verbruikt enorm veel olie maar boordcomputer gaf steeds genoeg olie aan en dit type wagen heeft geen fysieke oliepeilstok). Maar buiten dat ik het heel lastig vind ben ik niet van plan om hun rekeningen te gaan betalen aangezien zij hem zo gekocht hebben, en een verkoop is bindend, toch? En die clausule dekt mij volledig in ?

Hebben ze los van dit alles toch nog een been om op te staan? En nog iets belangrijker , wat doe ik concreet als ik voel dat het vijandiger wordt? Ik denk niet dat deze mensen met advocaten gaan dreigen maar eerder met hun vuisten. Ik heb al dik spijt dat ik de verkoop thuis gedaan heb...
Wat is de beste manier om hen koest te houden? Voor dat ze hier morgen opeens voor de deur staan :/

Bedankt voor jullie advies!
Mvg,
Winston

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#2 , 25 aug 2015 12:39

Als u particulier bent: niets doen. Eventueel het nummer van de politie op de speed dial van uw GSM zetten.

mjers

#3 , 25 aug 2015 16:06

U hebt de auto verkocht als particulier en bent hen na de verkoop niets meer verschuldigd. Voor hetzelfde geld hebben ze vanalles met de wagen uitgestoken waar u geen weet van heeft.

Dus situatie negeren.

Als ze werkelijk voor uw deur staan en ze spreken met hun vuisten wacht hen een jarenlange slepende juridische strijd. Dan zullen ze inderdaad niet meer lachen. Als ze vijandig worden, en later voeren ze die dreigement effectief uit... mannekes, ik zou dan niet in hun schoenen willen staan.

Reclame

Winston83
Topic Starter

#4 , 25 aug 2015 18:33

U hebt de auto verkocht als particulier en bent hen na de verkoop niets meer verschuldigd. Voor hetzelfde geld hebben ze vanalles met de wagen uitgestoken waar u geen weet van heeft.

Dus situatie negeren.

Als ze werkelijk voor uw deur staan en ze spreken met hun vuisten wacht hen een jarenlange slepende juridische strijd. Dan zullen ze inderdaad niet meer lachen. Als ze vijandig worden, en later voeren ze die dreigement effectief uit... mannekes, ik zou dan niet in hun schoenen willen staan.
Wel ja dat dacht ik dus ook al, wie weet hoe hebben zij d'r mee gereden...
Maar zijn de straffen op dat soort zaken dan zo streng?

Ik hoop dat het allemaal zo ver niet komt maar met zo'n volk weet je nooit ... Ik hoop dat het bij grote mondjes blijft en dat ze opgeven als ze zien dat ik niet plooi...
Als u particulier bent: niets doen. Eventueel het nummer van de politie op de speed dial van uw GSM zetten.
Ik ben inderdaad particulier :-)

mjers

#5 , 26 aug 2015 07:36

Ja wat dacht je zelf... Dit zijn dan slagen en verwondingen met voorbedachte rade...

Als die zin hebben om effentjes te gaan brommen moeten ze vooral aan u deur staan...

Art. 398
Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot honderd [euro] of met een van die straffen alleen.
Ingeval de schuldige heeft gehandeld met voorbedachten rade, wordt hij veroordeeld tot gevangenisstraf van een maand tot een jaar en tot geldboete van vijftig [euro] tot tweehonderd [euro].

Als het ooit zover komt, sla zeker niet terug, maar laat u vallen, bel de politie, ambulance en heel de santeboetiek. Alles zal door hun vergoed moeten worden, dit samen met al de gerechtskosten... Kan op het einde van de rit een serieus bedrag worden. En niet te vergeten... de psychologische schade ;)

jefke007

#6 , 26 aug 2015 09:43

Dat is de theorie : in de praktijk zijn ze onvermogend en zie je nooit een eurocent, en zijn ze - wegens overvolle gevangenissen - binnen de korste keren vrij .

sloeberken

#7 , 26 aug 2015 09:58

Zou al klacht indienen bij de politie wegens bedreigingen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers

#8 , 26 aug 2015 10:01

Inderdaad. Je moet al werkelijk iemand doodkloppen om vervolgd te worden. Slachtoffers van geweld worden nauwelijks beschermd door de wet.

Moet je echt niet denken hoor, zijn fabeltjes, Als dit gebeurt weet je vaak niet het volledige verhaal... Zou nogal makkelijk zijn, iedereen zou erop los kloppen.
Probeer maar eens iemand te bedreigen en ga daarna es langs om hem een lesje te leren... ge zal vlug de praktijk aan de theorie kunnen toetsen.

Winston83
Topic Starter

#9 , 26 aug 2015 23:16

Bedankt voor de inbreng mensen!
Wanneer er dreigementen vallen zouden jullie hier dan al mee naar de politie gaan of afwachten tot ze er staan?
Of gewoon na dreigementen al naar de politie stappen, gaan zij hier dan zelfs wel iets mee doen? Niet dat ik zo weinig vertrouwen heb maar kunnen ze wel al effectief iets beginnen op dat punt?

Grts!

mjers

#10 , 27 aug 2015 07:41

heb je die dreigementen op papier? Je moet wel kunnen bewijzen dat ze effectief gedreigd hebben.
Ga dan zeker naar de politie. Dreigen is strafbaar
Ook als de dreigingen mondeling gebeurd zijn. Als ze dan effectief tot aan uw deur komen, dan is dit ook een bewijs dat de dreigementen wel degelijk plaatsgevonden hebben.

Ga dus in ieder geval naar de politie.

Art 285.

1)Bedreiging met openlijk in vereniging geweld plegen tegen personen of goederen, met geweld tegen een internationaal beschermd persoon of diens beschermde goederen, met enig misdrijf waardoor gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of gemeen gevaar voor de verlening van diensten ontstaat, met verkrachting, met feitelijke aanranding van de eerbaarheid, met enig misdrijf tegen het leven gericht, met gijzeling, met zware mishandeling of met brandstichting, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
2) Indien deze bedreiging schriftelijk en onder een bepaalde voorwaarde geschiedt, wordt ze gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
3) Bedreiging met een terroristisch misdrijf wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.

WP002

#11 , 27 aug 2015 09:10

Microfoontje kopen en eventuele bedreigingen opnemen!

mjers

#12 , 27 aug 2015 09:23

Microfoontje kopen en eventuele bedreigingen opnemen!
Kan ook, het is een hardnekkig fabeltje dat bovenstaande niet wettelijk is.
Het is voldoende als 1 persoon van het gesprek akkoord is. Aangezien uzelf akkoord bent is deze voorwaarde altijd voldaan.

tegenwoordig heb je voor iedere iphone of ipad wel een app met opnamemogelijkheden.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 aug 2015 09:26

Best al eens met de wijkagent gaan praten zodat ze op de hoogte zijn en kordaat kunnen optreden als de dreigementen in iets anders worden omgezet.

Terug naar “Consumenten Koop”