Doorverkoop nieuwe auto

Tim76
Topic Starter

Doorverkoop nieuwe auto

#1 , 25 aug 2015 18:54

Ik heb de volgende info nodig:
We hebben een tweetal maanden een nieuwe auto gekocht. Deze willen we nu terug verkopen omdat de kofferruimte toch niet groot genoeg is voor onze hond (eigenlijk dus een miskoop). Hij heeft nog maar amper 1500km.

Mijn vragen:
Kan ik deze als particulier zo maar doorverkopen? Ben ik ook mijn btw kwijt?
Welke formaliteiten moet ik vervullen (auto is ingeschreven en verzekerd met nummerplaat)
Alle antwoorden zijn zeer welkom!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 25 aug 2015 19:19

Natuurlijk kan u deze verkopen. Het is uw eigendom. (tenzij het ging om een verkoop op afbetaling). U kan inderdaad geen BTW terugvorderen. Anderzijds zou u van deze wagen toch wel meer moeten krijgen dan 80 % van uw aankoopprijs waardoor u de facto een deel van de BTW recupereert in de verkoopprijs. Herverkoopwaarde is natuurlijk sterk merkgebonden...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii

#3 , 25 aug 2015 20:29

Formaliteiten: tweedehandskeuring en carpass. "BTW kwijt" is een oude volkswijsheid die nergens op slaat. Je zal natuurlijk een beetje verlies moeten nemen maar koper koopt wel een zo goed als nieuwe auto waarmee hij morgen wegrijdt ipv te moeten wachten op levering. Inspireer u op wat dealer vraagt voor zijn directiewagens (dit zijn wagens met weinig kilometers die een paar maand ingeschreven geweest zijn (om hun verkoopscijfer kunstmatig op te krikken).

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2015 22:10

Als particulier 'kan' u geen BTW kwijt zijn want uw aankoopprijs is steeds inclusief.
U betaalt in de winkel geen €100+BTW maar €121

Tim76
Topic Starter

#5 , 26 aug 2015 14:34

Bedankt voor de info mensen!

Boregard

#6 , 26 aug 2015 16:33

Heb ooit in Duitsland meegemaakt dat een jonge 2e hands wagen duurder was dan een nieuwe.
Alles hangt af van de levertijd en de beschikbaarheid op de markt.
Winst maken op jonge 2 de hands wagens is nu bijna uitgesloten .
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

LeenW

#7 , 27 aug 2015 16:04

Je kunt de btw wel degelijk terugvragen, enige voorwaarde is dat je koper in een ander EU land woont.

Terug naar “Consumenten Koop”