geweld, scheiding EOO

mr
Topic Starter

geweld, scheiding EOO

#1 , 17 jul 2008 13:58

een vriend van mij is blijkbaar doorgegaan bij zijn vrouw omdat hij een verdere samenleving niet meer zag zitten.
situatieschets:
Vrouw nam zijn zoon (haar stiefzoon) vast en stond klaar om met haar vuist te slagen. Hij kwam tussenbeide en duwde haar in de zetel, dit ter bescherming van zijn zoon. Vervolgens ging hij naar haar om te zeggen dat ze beter zou nadenken want wat zou hij tegen de biologische moeder van zijn zoon moeten zeggen indien hij blauwe plekken of andere verwondingen had. Hierop heeft hij rake klappen gekregen en na de 4e klap op zijn gezicht (allen met de vuist) heeft hij terug geslagen. Vervolgens heeft zij zijn gezicht open geslagen (wenkbraus en neus). Beiden hebben een klacht neergelegd bij de politiediensten. Op het moment van de klachtneerlegging waren er bij de vrouw geen zichtbare fysieke letsels, bij hem liep het bloed uit zijn neus en wenkbrauw. Na de klachtneerlegging heeft zij een doktersattest van de huisarts neergelegd die bevestigde dat ze blauwe plekken had op kin en nek. Mijn vriend is naar spoed gegaan om daar een attest te bekomen.

Ondertussen zit zij hem steeds overal zwart te maken waardoor hij klacht heeft neergelegd wegens laster en eerroof.

Mijn vriend zijn aanstaande ex wil niet scheiden en wil dat hij terugkomt. Scheiden via EOT is niet mogelijk.

Nu vroeg mijn vriend zich echter af of hij kan scheiden via EOO op basis van feiten? Zijn de klachtneerleggingen voldoende of zijn deze feiten niet ernstig genoeg.

Pittig detail: de aanstaande exvrouw is fysiek veel sterker dan mijn vriend en had als kind een bruine band judo.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 jul 2008 10:35

“Art.229....§ 3. De onherstelbare ontwrichting bestaat ook wanneer de aanvraag wordt gedaan door één enkele echtgenoot na meer dan één jaar feitelijke scheiding of wanneer de aanvraag tot tweemaal toe werd gedaan overeenkomstig *artikel 1255, § 2, van het Gerechtelijk Wetboek.”(Burgerlijk Wetboek).

* “Art.1255...§ 2. Indien de echtscheiding gevorderd wordt door één van de echtgenoten met toepassing van artikel 229, § 3, van het Burgerlijk Wetboek, spreekt de rechter de echtscheiding uit als hij vaststelt dat de partijen sinds meer dan één jaar feitelijk gescheiden zijn.Als de partijen niet langer dan een jaar feitelijk gescheiden zijn, stelt de rechter een nieuwe zitting vast. Deze heeft plaats op een datum die onmiddellijk volgt op het verstrijken van de termijn van een jaar, of een jaar na de eerste zitting. Tijdens deze zitting spreekt de rechter de echtscheiding uit indien een van de partijen erom verzoekt.”(Gerechtelijk Wetboek).

U kan dus nu reeds echtscheiding vragen op grond van art.229,§3 alhoewel er nog geen jaar feitelijke scheiding is.Zie daartoe art.1254 e.v. Ger.W.

‘een vriend van mij is blijkbaar doorgegaan bij zijn vrouw’ houdt in dat er feitelijke scheiding is,mits afzonderlijke domiciliëring.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”