dagvaarding rechtbank

anoniempje17012015
Topic Starter

dagvaarding rechtbank

#1 , 18 aug 2015 14:23

een tijdje geleden heb ik de huurovereenkomst van een vriendin overgenomen,ze was uiteen met haar vriend,die opgepakt was geweest na haar ettellijke keren te hebben geslagen nzo... doordat ik het financieel niet gemakkellijk heb,zijn we overeen gekomen dat ik ook alle meubels die er waren in het appartement,overkocht. ze zei dat alles op haar naam stond. nu is haar ex vrij gekomen en ontving ik vorige week een dagvaarding dat haar ex blijkbaar alle meubels terug wil,want blijkt nu dat er niets opn haar naam stond maar wel op zijn naam. ik ben egt ten einde raad nu. de zitting zou op 7/9 zijn,en dat is nog een probleem want ik ben dan juist in het buitenland op vakantie. ik hoop dat iemand me hierbij raad kan geven want weet egt niet meer wat doen :( :( :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2015 14:43

U hebt de overname van het appartement op papier - u hebt dus een nieuw huurcontract met de verhuurder.
Indien dat zo is ...dan is dat luik al o.k.

Ik heb een idee dat het een burgerlijke procedure is want anders was u al lang gehoord door de politie.

Vriendin uiteen met vriend is al iets ingewikkelder.
Want waren dat
feitelijk of
wettelijk samenwonenden al of niet met contract bij notaris.
Wanneer zijn de goederen aangekocht?
Hier al eens lezen ... dus niet zo eenvoudig
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... amenwonen/
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... eeindigen/

Hebt u de overdracht van de goederen ook op papier dus gekocht één kast - een tafel merk future zes stoelen merk robusta enz voor een totaalprijs van € 500.
Als dat een normale prijs is voor tweedehandsgoederen staat u al heel sterk.
De vriend moet maar bij zijn vriendin zijn. U bent hier buitenstaander in.
Vriend zal met aankoopfacturen moeten bewijzen dat het zijn goederen zijn... maar gezien samenwonen en termijn van samenwonen en wanneer gekocht en van welke rekening ... kan allemaal van belang zijn.

Bijkomend wie stond ingeschreven op nu uw adres beide of alleen de vriendin?
Wie heeft huurcontract getekend beide of alleen de vriendin?

anoniempje17012015
Topic Starter

#3 , 18 aug 2015 15:03

jah ik heb inderdaad een nieuw huurcontract op mijn naam,enkel de vriendin stond ingeschreven op dat adres,de vriend staat al jaren lang op een ander adres ingeschreven. tot de dag van vandaag zelfs. het domme wat ik niet gedaan heb,is het op papier laten zetten,omdat ze een vriendin van me was,geloofdde ik haar en hebben we het onderling ter goeder trouw geregeld. ik had het idd op paier moeten laten zetten de overeenkomst maar daar is het nu natuurlijk te laat voor. ze hadden geen contract van samenwonenden od. nu blijkt dat hij hiervan wel de aankoopfacturen heeft,bij de dagvaarding werden er kopieën bij toegevoegd. en zover ik weet heeft enkel zij de huurovereenkomst toen getekend.

Reclame

sloeberken

#4 , 18 aug 2015 16:17

jah ik heb inderdaad een nieuw huurcontract op mijn naam,enkel de vriendin stond ingeschreven op dat adres,de vriend staat al jaren lang op een ander adres ingeschreven. tot de dag van vandaag zelfs. het domme wat ik niet gedaan heb,is het op papier laten zetten,omdat ze een vriendin van me was,geloofdde ik haar en hebben we het onderling ter goeder trouw geregeld. ik had het idd op paier moeten laten zetten de overeenkomst maar daar is het nu natuurlijk te laat voor. ze hadden geen contract van samenwonenden od. nu blijkt dat hij hiervan wel de aankoopfacturen heeft,bij de dagvaarding werden er kopieën bij toegevoegd. en zover ik weet heeft enkel zij de huurovereenkomst toen getekend.
Best een advocaat nemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor

#5 , 20 aug 2015 11:36

“Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
Wie die goederen terugvordert moet zijn eigendom ervan bewijzen.

“Art.1599.De verkoop van eens anders zaak is nietig; hij kan grond tot schadevergoeding opleveren, wanneer de koper niet geweten heeft dat de zaak aan een ander toebehoorde.”(B.W.).

Wordt aldus uw overkoop vernietigd dan dient uw vriendin u de koopsom ervan terug te betalen eventueel vermeerderd met schadevergoeding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Weo
Juridisch actief: Ja

#6 , 22 aug 2015 21:31

jah ik heb inderdaad een nieuw huurcontract op mijn naam,enkel de vriendin stond ingeschreven op dat adres,de vriend staat al jaren lang op een ander adres ingeschreven. tot de dag van vandaag zelfs. het domme wat ik niet gedaan heb,is het op papier laten zetten,omdat ze een vriendin van me was,geloofdde ik haar en hebben we het onderling ter goeder trouw geregeld.
Dit vind ik wat verwarrend. Wat staat er nu niet op papier: de overname van huurovereenkomst, de overname van de meubels of beiden?

Verder: pak inderdaad een advocaat. Aangezien het kort dag is en je niet echt over juridische bagage beschikt om een degelijk verweer te voeren, zal dit de beste oplossing zijn. Als je echt wil kan je dan nog altijd op reis gaan.

Heeft de ex op een bepaalde wijze laten weten (vooraleer je te dagvaarden) dat de meubels van hem waren?

Aangezien je te goeder trouw was, denk ik dat de schade wel zal meevallen.

anoniempje17012015
Topic Starter

#7 , 24 aug 2015 12:01

wel,het huurcontact staat op mijn naam uiteraard,de overname van de meubels niet. hij heeft me nooit laten wetend dat de meubels van hem zouden geweest zijn,buiten dan de dagvaarding zelf.

Terug naar “Consumenten Koop”