Co-ouderschap en verhuizen naar het buitenland

Belle.
Topic Starter

Co-ouderschap en verhuizen naar het buitenland

#1 , 21 aug 2015 09:13

Mijn vriend en ik zouden graag binnen 2jaar verhuizen naar schotland maar hij heeft een zoontje van 4jaar.

Hij werkt in belgie volcontinu dus 7dagen werken 2thuis 7dagen werken 2thuis 7dagen werken 3thuis (weekend) en in zijn vrijje dagen is zijn zoontje bij ons.
Wij zijn in februarie 3jaar samen.

De moeder heeft ondertussen nog een zoontje van nog geen 5maand en de papa en zij zijn al uit elkaar na 1jaar relatie zij heeft veel veel schulden en ze woont samen met haar kinderen bij haar ouders...

Ik weet dat als mijn vriend nu naar de jeugdrechter stapt hij het goede recht krijgt en hij full-time bij ons komt wonen.Maar mijn vriend werkt te veel om dat te doen.

Nu was mijn vraag als wij naar het buitenland verhuizen hoe zit dat dan met het "co-ouderschap"?
Moeten wij daar toestemming voor vragen,...?
Bedankt voor de hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 21 aug 2015 09:30

Hoederrecht bestaat niet meer, wat u waarschijnlijk bedoelt is dat u meent dat het kind van uw vriend altijd bij u mag verblijven, wat ik bovendien sterk betwijfel daar dit enkel wordt uitgesproken indien het verblijf bij de andere ouder een onmiddellijk gevaar is voor het kind.

Maar dit terzijde, u kan uiteraard niet zomaar verhuizen naar het buitenland en het kind van uw ex meenemen. Dit is een beslissing die een belangrijke invloed heeft op het kind, en moet door beide ouders samen genomen worden, waarbij de rechter het laatste woord heeft als ze er niet zelf uitraken. En dit laatste woord zal zeer waarschijnlijk zijn dat, bij verhuis van u en uw vriend naar het buitenland, het kind voltijds bij de moeder gaat wonen (mogelijk wel een deel van de vakanties bij u) en uw vriend alimentatie zal dienen te betalen. Rechters zijn er namelijk niet mee gediend dat sommige ouders menen een kind zomaar uit zijn vertrouwde omgeving te kunnen wegtrekken terwijl er een alternatief is om in die omgeving te blijven (in dit geval bij de moeder verblijven), en ook niet dat men zomaar meent dat men de omgang tussen het kind en de andere ouder te beperken en bemoeilijken (bijvoorbeeld door naar het buitenland te verhuizen).

Krijgt u het toch op één of andere manier gedaan om het kind voltijds bij u te laten wonen (wat mij sterk lijkt), dan is de verhuis al minder problematisch, zolang u maar maatregelen treft om een normale omgang te voorzien tussen moeder en kind. Blijft nog wel dat de moeder mee over alles dient te beslissen, tenzij ze uit haar ouderlijke rol is gezet (wat mij nog sterker lijkt).

Belle.
Topic Starter

#3 , 25 aug 2015 10:18

Okè, hij betaald al alimentatie.
Die buitenlandse plannen is momenteel maar een droom.
Rond de moeder en voltijds bij ons,hij heeft bij ons een stabiele gezinssituatie en bij de moeder niet...
We zullen wel zien wat de toekomst brengt :-)
Bedankt voor de hulp!

Reclame

Terug naar “Andere”