gezinshoofd

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: gezinshoofd

#16 , 13 aug 2015 21:11

en voor die 7 jaar ? werkte zij dan ? iemand die werkt mag maar een héééééééééééééél beperkt inkomen hebben om gezinslast te kunnen schenken
Het zijn dan inderdaad mogelijk nog 7 jaar ( in te korten tot de verjaringstermijn ).

er blijkt iemand graag grapjes te maken.

mijn moeder heeft geen enkele keer gestempeld, van jongsaf aan schoonmaakster.
gelieve mensen die op je vragen willen antwoorden, met respect te behandelen. Hij maakt geen grapjes. Je kan al zeker geen 10 jaar teruggaan, maximum de periode dat ze een pensioen heeft (indien ze voor het pensioen telkens een inkomen uit arbeid had, hoe laag ook.
gezinslast te kunnen schenken ? in te korten tot de verjaringstermijn ?
wat is dat nu weer voor onzin
die "onzin" is van belang: je moeder kan je een gezinslast schenken, afhankelijk van haar EXACT bruto maandelijks pensioen en/of andere inkomsten. Met een cijfer van "ongeveer" zijn we niet genoeg ingelicht.

Ivm de verjaringstermijn: het kan zijn dat een deel van je gewenste terugvordering reeds verjaard is.

Maar opnieuw: het is van "levensbelang" te zien wat er op de C1's staat die je al die tijd ingevuld zou kunnen hebben. Als je nooit aangegeven hebt dat ze een (beperkt) pensioen heeft, dan is het logisch dat je niet meer kreeg.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#17 , 14 aug 2015 08:30

U gaat al minstens 10 jaar niet werken en zou recht hebben op 1200 euro per maand?!?
Ik ken mensen die voor dat bedrag gaan werken.
450 euro/maand lijkt mij meer realistisch. Daarbij heeft uw moeder ook een degelijk inkomen van 1100 / maand.
Ik zie niet in waarom u zovéél meer zou krijgen omdat u gezinshoofd zou zijn.

Waarschijnlijk hebt u dit gewoon misbegrepen. Vraag het eens na zoals JPV u voorsteld. Maar om ontgoocheling te vermijden zou ik er toch niet teveel op hopen.

jefke007

#18 , 14 aug 2015 09:01

"Ik zie niet in waarom u zovéél meer zou krijgen omdat u gezinshoofd zou zijn"

Toch is het in princiepe WEL zo. De WETGEVER heeft dit zo bepaald. Er is wel een hele grote beperking, dergelijk inkomen mag enkel een ascedent , die een vervangingsinkomen heeft ( GEEN loon) hebben. Denk dat de bedoeling van de wetgever die erachter zit , is om de opvang van ouderen te stimuleren. Net zoals die dat ook fiscaal aanmoedigt. Een 65 plusser mag ongeveer een pensioen van 2200 euro euro per maand hebben om nog fiscaal ten laste te zijn.

Over die periode in het verleden , dat is een heel ander paar mouwen.

Reclame

JPV

#19 , 14 aug 2015 09:02

Een gezinshoofd met werkloosheidsuitkeringen krijgt minimaal 1134,9 euro. Een gezinshoofd met leefloon 1089,82.

Een gezinshoofd is eigenlijk een "samenwonende met gezinslast". Men heeft een aantal inkomens (lagere pensioenen) gelijkgesteld met geen inkomen (en dus gezinslast) om bvb in het geval van gepensioneerden te vermijden dat de gepensioneerden alleen komen te staan bij werkloosheid van de zoon en daardoor vlugger naar het rusthuis moeten gaan.

In de praktijk spaart men daardoor, hoe vreemd het ook lijkt, geld uit. Wat niet wil zeggen dat er een aantal concrete situaties zijn waarbij het ervoor zorgt dat iemand nu een relatief groot bedrag krijgt ivm anderen gelijkaardige situaties waarbij iemand samenwoont met iemand die werkt ipv een pensioen krijgt.

Zie hierboven dus ook :)

lucas123

#20 , 14 aug 2015 09:33

Om samen te vatten: als ik het zo begrijp heeft de vraagsteller dus bv. 10 jaar geleden een werkloosheidsuitkering aangevraagd. Zijn moeder had een degelijk inkomen, dus was hij toen geen gezinshoofd. Een 7-tal jaren geleden is zijn moeder met pensioen gegaan. De vraagsteller heeft toen niet aan vakbond/RVA gemeld dat hij gezinshoofd werd (veronderstel ik). De vakbond kon niet weten dat zijn moeder met pensioen is gegaan, daar hebben zij niks mee te maken. Dus bleef de vraagsteller zijn lagere uitkering als NIET-gezinshoofd ontvangen. De vraagsteller heeft niks meer te eisen want hij was zelf verantwoordelijk om bij de vakbond te melden dat 7 jaar geleden zijn gezinstoestand veranderde (zijnde dat zijn moeder met pensioen ging en hij dus gezinshoofd werd.)
Hij kan vanaf heden wel zijn correcte rechten op eisen. Ofdat dit met terugwerkende kracht kan weet JPV misschien...
Ps Door het koppelen van allerlei databanken zou de overheid/RVA/vakbond beter automatisch de wijziging in gezinstoestand vaststellen, want niet iedereen kent zijn rechten of plichten ivm deze materie...Zo ben ik sinds nieuwjaar gezinshoofd omdat mijn vrouw haar inschakeltuitkering kwijtspeelde...wel ik heb dit ook zelf spontaan moeten aangeven/aanvragen bij de vakbond...niemand die mij dat kwam vertellen, maar ik was gelukkig wel goed geinformeerd door oa. dit forum...

jefke007

#21 , 14 aug 2015 10:06

Met moet elke wijziging spontaan binnen de 30 dagen melden, anders is een retroactieve bijbetaling uitgesloten.

M.i. is ook de mogelijke oorzaak dat het misgelopen is dat het loon van de moeder geen recht gaf op gezinslast, en dat later niet werd gemeld dat zij een pensioen genoot, althans maar na 7 jaar is men daarachter gekomen. Het blijft de volledige verantwoordelijkheid van de werkloze zelf om alles spontaan te melden, en het is niet de taak van de uitbetalingsinstelling om te blijven navragen of de oorspronkelijke verklaring nog steed up-to-date is.

mjers

#22 , 14 aug 2015 10:22

Een gezinshoofd met werkloosheidsuitkeringen krijgt minimaal 1134,9 euro. Een gezinshoofd met leefloon 1089,82.

Een gezinshoofd is eigenlijk een "samenwonende met gezinslast". Men heeft een aantal inkomens (lagere pensioenen) gelijkgesteld met geen inkomen (en dus gezinslast) om bvb in het geval van gepensioneerden te vermijden dat de gepensioneerden alleen komen te staan bij werkloosheid van de zoon en daardoor vlugger naar het rusthuis moeten gaan.

In de praktijk spaart men daardoor, hoe vreemd het ook lijkt, geld uit. Wat niet wil zeggen dat er een aantal concrete situaties zijn waarbij het ervoor zorgt dat iemand nu een relatief groot bedrag krijgt ivm anderen gelijkaardige situaties waarbij iemand samenwoont met iemand die werkt ipv een pensioen krijgt.

Zie hierboven dus ook :)
Dus een persoon die al vele jaren niet heeft gewerkt en samenleeft met een gepensioneerde kan een uitkering krijgen van 1134 euro?!?
Dat maakt het gezinsinkomen op zo'n 2234 euro? Dat is meer dan mijn gezinsbudget met 2 kinderen, als ik mijn huislening aftrek. Dus als die personen een eigen huis bezitten die logischerwijze reeds afbetaald is (gepensioneerde) dan kunnen ze eigenlijk in meer luxe leven dan een doorsnee gezin met 2 werkende ouders?

jefke007

#23 , 14 aug 2015 10:30

Het gaat wel over mensen die UITSLUITEND met een ouder samen wonen, niet als er nog een partner in het gezin is.

De wetgever ( nogmaals ) probeert het langer laten thuis wonen van ouderen te stimuleren. Dat kost de wetgever een pak minder geld, aan extra subsidies - 1000 euro en meer per maand -die ze anders aan bejaardenhuizen moeten betalen ( het geld dat de bejaarde aan een bejaardethuis betaalt dekt verre van alle onkosten ).
Dit wordt zowel fiscaal ( ouders ten laste op belastingbrief ) als o.a. in de werkloosheid ( gezinslast ) gestimuleerd. Dit hoeft niet altijd slecht bedoeld te zijn door de wetgever.

Recht en rechtvaardigheid hebben overigens niks met elkaar te maken en dit is ook geen moreel of politiek forum.

gorens
Topic Starter

#24 , 19 aug 2015 11:34

ik ga voor die C1 , waar ik recht op hebt.
jaren lang had ik maar een inkomen van 450 euro per maand.
ik ga zeker voor die terugvordering. als je niet vecht voor u rechten, dan moet je u maar laten begaan

caroline1234

#25 , 19 aug 2015 12:47

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 61#p349661

Hier schreef je dat je 1100 euro per maand kreeg?

mjers

#26 , 19 aug 2015 13:01

ja wat is het nu?
Waarom verdraaj je de zaken?

Als je hier onwaarheden komt verkondigen kan u ook niet geholpen worden en heb je er zelf ook niets aan...?

eldivo

#27 , 19 aug 2015 14:16

Uit hervaring weet ik dat je als gezinshoofd iemand te lasten hebt haar of zijn inkomen niet hoger mag liggen
dan plus/minus 500 euro per maand netto.

mjers

#28 , 19 aug 2015 14:30

Uit hervaring weet ik dat je als gezinshoofd iemand te lasten hebt haar of zijn inkomen niet hoger mag liggen
dan plus/minus 500 euro per maand netto.
Ligt iets anders als die persoon een "pensioensinkomen" heeft... zie antwoord van JPV.

jefke007

#29 , 19 aug 2015 14:41

Bruto 1296,06 euro per maand VERVANGINGSINKOMEN voor een ouder die geen mindervalide is. In de ouder een mindervalide is, dan ligt de grens rond de 2 000 euro per maand
( wel alle voordelen inbegrepen , iemand die nog wat een een sociaal fonds jaarlijks ontvangt moet daar één twaalde van bijtellen per maand, vakantiegeld uit pensioen echter niet

Indien inkomen uit arbeid dan is de grens 0,00 euro voor een ouder
http://www.werkwijzervzw.be/Werklooshei ... estand.htm

Indien het een partner betreft dan is de grens 750,94 euro bruto inkomen uit arbeid

jefke007

#30 , 19 aug 2015 16:20

1296,06 mogen enkel pensioenen zijn

Terug naar “Werkloosheid”