Vraag in verband met voogdij

Desserano
Topic Starter

Vraag in verband met voogdij

#1 , 16 aug 2015 16:32

Hallo iedereen,

Ik ben 21 jaar en ik woon nog steeds thuis samen met mijn moeder en twee zussen van 20 en 5 jaar. Ik heb ook twee oudere broers, maar zij wonen in het buitenland. De enige reden dat ik en mijn zus van 20 jaar nog steeds thuis wonen is omdat we onze moeder niet vertrouwen met ons zusje van 5 jaar.

Mijn moeder heeft niet altijd de beste keuzes gemaakt. Ze had vroeger een drankprobleem en ze was ook vaak samen met gewelddadige mannen. We hebben vaak gezien hoe ze in elkaar werd geslagen.

Mijn moeder zelf heeft ook een woedeprobleem dat ze vaak uitwerkte op mijn broers, zus en ik. Ze schreeuwde ook vaak heel dicht in ons gezicht en dan zei ze de gemeenste dingen. We mochten geen fouten maken of iets kapot maken, of iets morsen, want dan kregen we straf. We moesten dan uren in de hoek staan met onze armen in de lucht.

Op één avond was ze zo dronken dat ze me een vuistslag op mijn oog gaf. Ik heb toen geen klacht ingediend bij de politie, maar nu wou ik dat ik dat wel had gedaan. Het gebeurde dus soms ook dat ze fysiek met ons werd.

Mijn twee broers waren de situatie thuis uiteindelijk zo beu dat ze bij mijn vader in het buitenland zijn gaan wonen.

Mijn zus en ik waren ook van plan om dan weg te gaan eens we oud genoeg waren, maar toen werd mijn moeder zwanger van ons klein zusje.

We durven niet weg te gaan want mijn moeder behandelt mijn klein zusje echt niet goed.

Ze heeft wel geen drankprobleem meer, daar is nu mee gestopt.

Mijn moeder haar huidige partner woont in het buitenland (Afrika). Ze hebben elkaar ontmoet op een datingsite en het is duidelijk dat hij alleen maar bij haar is voor haar geld. Mijn moeder heeft al een paar keer naar hem gereisd, maar deze reizen waren heel gevaarlijk. Ze verbleef vaak in gevaarlijke buurten en soms had ze geen elektriciteit waardoor ik dagen niet van haar hoorde.

Ik merkte ook aan mijn zusje dat als ze terug kwamen van de reis dat mijn zusje het helemaal niet leuk vond om daar te zijn.

Nu is mijn moeder terug thuis met mijn zusje. De situatie thuis wordt erger. Mijn moeder laat mijn zusje van 5 jaar elke dag rekenoefeningen en schrijfoefeningen maken. Als mijn zusje dan een foutje maakt, ontploft mijn moeder en roept ze heel luid tegen mijn zusje. Ze zegt dan heel gemene dingen zoals 'je bent dom' of 'waar zit je met je verstand' of 'ik ben je beu'. Mijn moeder lacht haar soms ook uit als ze een fout maakt.

Mijn zusje weent dan heel hard en het breekt mijn hart om dit elke dag te moeten zien.

Ik ben er zeker van dat mijn moeder echt niet mentaal stabiel is. Ze heeft al verschillende zelfmoordpogingen ondernomen en is heel depressief.

De laatste tijd neem ik haar woede-uitbarstingen op, zodat ik bewijs heb. Ik heb dus opnames van haar geschreeuw tegen mijn zusje.

Ik ben nu dus 21 jaar en ik volg een opleiding aan de hogeschool. Nog 2 jaar en deze opleiding zou voltooid moeten zijn.

Kan ik de voogdij over mijn zusje krijgen? Als ik bijvoorbeeld mijn eigen domicilie heb en zelfstandig ben, zou ik voor haar mogen zorgen?

Ik weet dat dit altijd de laatste stap is en dat het gerecht niet vlug een kind van haar moeder zal wegnemen, maar ik ben er zeker van dat mijn moeder niet zal willen veranderen.

Ze spreekt er soms ook over om bij haar partner in Afrika te gaan wonen en mijn zusje dan mee te nemen. Als ze hier in de gaten zal gehouden worden door bv. een sociaal werker die af en toe eens langskomt om te kijken hoe het thuis gaat, is ze zeker weg.

Wat zijn dus mijn opties? Kan ik voor mijn zusje zorgen? Wat moet ik daarvoor doen? Mijn moeder zal niet openstaan voor enige vorm van hulp.

Ik ben ten einde raad, alle advies is welkom welke stappen ik het best zou kunnen ondernemen om mijn klein zusje te redden. Alvast bedankt om te antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 aug 2015 12:42

“Art.32.Van het ouderlijk gezag ten aanzien van alle kinderen, of van één of meer onder hen, kan geheel of ten dele worden ontzet :...2° de vader of de moeder die, door slechte behandeling, misbruik van gezag, kennelijk slecht gedrag of erge nalatigheid, de gezondheid, de veiligheid of de zedelijkheid van het kind in gevaar brengt...De ontzetting wordt uitgesproken door de jeugdrechtbank, op vordering van het openbaar ministerie.”(8 APRIL 1965. - Wet betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade).

U kan een omstandige klacht schriftelijk neerleggen bij het openbaar ministerie (=de procureur des Konings) van uw woonplaats.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”