Weigering verlof

KoenCatry
Topic Starter

Weigering verlof

#1 , 18 aug 2015 10:07

Kan een werkgever op enkele dagen per jaar de werknemers verlof weigeren en eisen dat iedereen komt werken?
Of is hier een uitdrukkelijke toestemming van de ondernemingsraad voor nodig?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2015 14:51

Kan een werkgever op enkele dagen per jaar de werknemers verlof weigeren en eisen dat iedereen komt werken?
Of is hier een uitdrukkelijke toestemming van de ondernemingsraad voor nodig?
Verlof (ik spreek dan over wettelijk verlof) moet sowieso in onderling overleg tussen wergever en werknemer toegekend worden. Dit betekent dus dat een werkgever inderdaad kan bepalen dat op bepaalde dagen er geen verlof genomen wordt. Hij mag dit uiteraard niet misbruiken. Bijvoorbeeld stellen dat tijdens het zomerverlof iedereen elke dinsdag en donderdag aanwezig moet zijn, kan niet echt door de beugel, aangezien niemand dan twee weken aansluitend verlof tijdens de zomermaanden zou kunnen nemen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”