Verandering gezinssituatie

DetroyerM
Topic Starter

Verandering gezinssituatie

#1 , 16 jul 2008 14:38

Sinds 2 jaar zijn mijn ex en ik uit het echt gescheiden met onderlinge toestemming. We zijn overeengekomen dat de kinderen bij hem ten laste staan en alle kosten worden gedeeld door ons co-ouderschap. We zijn ook ovreengekomen dat ieder fiscaal voordeel dat hij heeft door onze 2 kinderen tenlaste met mij gedeeld wordt. Nu gaat hij samenwonen met iemand met ook 2 kindjes. Ik vraag mij nu af of ze meer kindergeld gaat trekken doordat ze aanzien worden als een gezin met 4 kinderen. Ook voor de belastingen krijgt men hoger voordeel en waarschijnlijk zijn er nog een deel instanties die kortingen geven. Ik vind het nogal triest dat mede door ONZE kinderen hij meer voordeel krijgt en dat ik hier dan niet van op de hoogte word van gebracht.
Wat kan ik hieraan doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rambina

#2 , 16 jul 2008 15:54

Als hij wettelijk gaat samenwonen, en haar twee kinderen ten laste neemt dan krijgt hij meer kindergeld en ook fiscaal voordeel.

Daarentegen staat dat hij ook voor 4 kinderen moet instaan, qua opvoeding, kleding, eten enz.

Ik zie niet in wat het probleem is. Als hij jouw deel blijft geven, zoals het ervoor was, dan is het toch totaal zijn eigen zaak hoe hij zijn leven wil regelen met zijn nieuwe vriendin.

Het voordeel komt toch ook aan JULLIE kinderen toe.
justice will be done

Gebruiker47

#3 , 17 jul 2008 11:05

Logisch met 4 kinderen dat je meer kindergeld krijgt ipv 2 maar voor de meerprijs kan je die kinderen toch niet opvoeden. Het kindergeld voor jullie 2 kinderen wordt toch gedeeld tussen jullie?
Via volgende link kan je de kinderbijslag berekenen afgaande op de gezinssituatie en kinderen ten laste :
http://www.kinderbijslag.fgov.be/calcul/default.htm

Aangezien jullie alle kosten delen, het fiscaal voordeel zijnde co-ouderschap mooi verdelen -hetgeen meestal de grootste discussie oplevert-zijn veel verdere voordelen bijna te verwaarlozen (15 m² water per persoon gratis, 100 KW electriciteit gratis, indien hij een eigendom heeft is er met 4 ipv 2 kinderen wel een grotere korting op de onroerende voorheffing). Om als "gezin" wettelijk gezien beschouwd te worden door de overheid moeten ze dan ofwel trouwen ofwel "wettelijk" samenwonen (contract op gemeente/stad).

Bij scheiding hebben jullie een overeenkomst EOT laten opgemaken en beiden getekend voor volledig akkoord + bekrachtigd door de rechtbank. Dat er bij hem 2 kinderen bijkomen maakt toch echt jou zaak niet uit. Ben je met hem nog teveel bezig? Leef na een scheiding echt je eigen leven! Indien deze nieuwe situatie nadelige gevolgen heeft voor jou kinderen dan kan je reageren (dit bespreken met je ex).

Reclame

VISSER

#4 , 17 jul 2008 14:50

Even opgelet!
Als je gaat samenwonen met iemand die ook kinderen heeft, tellen alle kinderen samen voor de bepaling van de hoogte van de kinderbijslag.

Samenwonen = op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn.
Je hoeft dus echt niet gehuwd te zijn of met een samenlevingscontract samen te wonen om van een verhoogd bedrag te kunnen genieten.

De kinderbijslag wordt automatisch verhoogd op basis van gegevens die de gemeente doorspeelt. Als bijslagtrekkende hoef je dus zelf niets te doen.

Als je als vrouw gaat samenwonen bij iemand anders met kinderen, en je eigen kinderen zijn niet op dezelfde woonplaats gedomicilieerd, maar bij de vader, kan de vader echter het recht op kinderbijslag wel terug voor zich opeisen. Of dit nog kan als de akte EOT ondertekend is, weet ik niet precies.

Maar zoals hier al gesteld geweest is: de kinderbijslag dient besteed te worden aan de kinderen, en mag nooit als een voordeel voor de bijslagtrekkende worden beschouwd.

Prinsesje

#5 , 17 jul 2008 14:50

Toen ik dit las begon mijn bloed te koken.
Dit heeft geheel niets met u te maken.
Hebzucht wordt meestal niet beloond, integendeel!
Door zo te denken en te willen handelen zal de samenwerking met uw ex erop achteruitgaan en dat is nefast voor uw kinderen. Denk maar aan de spanningen die u hen toebrengt.
Zolang hij het fiscaal voordeel van jullie twee kinderen deelt met u is alles in orde.
Dat hij er nu twee andere kinderen erbij neemt maakt voor u de zaak niet.
Wie zegt er trouwens dat de kinderen bij hem ten laste komen te staan?
en neem het van mij aan: "De rechter lacht zoiets gewoon weg!".
Ik dacht dat mijn ex de enige geldwolf was op aarde, maar blijkbaar zijn er nog zo'n mensen!".
Ook hij is bij de rechter van een kouwe kermis thuisgekomen. Bezint eer ge begint. Zo voorkomt u dat het geld zomaar over de balk gooit en bewaar uw eigenwaarde en het respect van uw kinderen.
Laat hun gezin met rust en focus u op uw eigen gezin. Dat is het beste voor beide partijen en vooral voor uw kinderen!!!
Of is geld belangrijker voor u dan uw kinderen?
En wat het kindergeld betreft hebben uw kinderen er inderdaad ook voordeel van en onrechtstreeks u dan ook ( minder opleg bij bijzondere uitgaven van de kinderen).
Want tenslotte willen we dit alles toch voor de kinderen hé en niet om onze eigen portemonee te spekken? Wel dan, what's the problem?

Prinsesje

witchqueen

#6 , 17 jul 2008 22:07

Waar zit hier de 'hebzucht' ??
Het is in ons land nog altijd zo dat een 2e kind meer waard is dan een eerste en een 3e en volgende kind(eren) nog meer dan 1 en 2 (wat kindergeld betreft).
Als TS haar kinderen door die situatie op rang 3 en 4 komen, zal de vader inderdaad veel meer kindergeld ontvangen (en normaal gezien ontvangt de moeder toch het kindergeld, waarom hier niet ??).
Als zij gewoonlijk de helft van dat kindergeld krijgt van hem, heeft ze in dit geval recht op de helft van dat hoger bedrag.
Komen daarentegen de kinderen van mijnheer zijn nieuwe madam door deze situatie op rang 3 en 4, dan is het voordeel volledig voor die nieuwe madam. Volgens mij is dit wat TS bedoelde en ik vind dit ook niet kunnen.
Wie is in dit geval de geldwolf ??
Als mijnheer ook nog maar een beetje respect over heeft voor de moeder van zijn kinderen, laat hij deze bij haar domiciliëren (ik weet wel niet hoe dat werkt bij co-ouderschap), zodat zijn nieuwe madam niet op een dergelijke schandelijke manier kan profiteren van die situatie !

Prinsesje

#7 , 18 jul 2008 00:17

Bij ons is de situatie zo:
Ik heb twee kinderen uit mijn eerste huwelijk + 1 met mijn huidige man
Ex idem dus ,+ 4 van zijn huidige huwelijk.
Kinderen staan bij mij ten laste. Dochter ( 16,5j.) woont sinds een jaar bij mij en zoon ( 13j.) in co-ouderschap.
Van de zoon krijgt ex fiscaal voordeel. Van de dochter niet meer en zowiezo wil hij geen alimentatie betalen. Maar dat raakt mijn kouwe kleren allang niet meer en ik ga daar ook geen nieuwe zaak om beginnen.
Van onze kinderen tesamen staat het kindergeld op een kindrekening en wordt uitsluitend voor de kinderen gebruikt. Ik geef ook altijd op het eind van de maand volledig getypt verslag mét ticketten van de winkels of school,doktersbewijzen,terugtrekking van ziekenkas enz...
Dus dat zit goed.
Waarom hij dan toch persé wil dat ik het kindergeld dat ik méér trek van de kleinste met hem deel is mij een raadsel. Dat is het kind van mij en mijn man en daar heeft mijn ex niks bij te zoeken, ook niet financiëel!
En daarbij, hij heeft er vier! Ik klaag toch ook niet dat hij meer kindergeld trekt dan mij omdat hij er vier op z'n naam heeft en ik maar drie?
Dat zijn zijn kinderen met zijn tweede vrouw en ook ik heb daar niks mee te maken.
Neen, sorry, ik begrijp zo'n dingen niet. Ik weet enkel 1 ding. Het heeft de relatie tussen de kinderen en mijn ex verzuurd. En niet omdat ik er altijd over begon. Maar omdat zij het niet los konden laten. De rechter heeft het hem de les gespeld, maar toch blijft hij erover bezig, ook tegenover de kinderen.
Ik een geldwolf? Nee, helemaal niet. Hij mag z'n alimentatie steken waar de zon niet schijnt. Maar dat gezever moet eindelijk ophouden.
Voila, nu weet u waarom ik het reageren niet kon laten.
En ja, het rechtssysteem is bedroevend in ons land. Hier worden de kinderen nog niet half/half ten laste gelegd. Maar ze moeten bij iemand staan. Hadden ze bij mevrouw gestaan had ze er ook geen drama over gemaakt. En daarvoor bestaat dus dan ook het fiscaal voordeel.
Wat wil ze nog meer?
Prinsesje

Archie

#8 , 18 jul 2008 08:17

Witchqueen: ze zijn in EOT overeengekomen dat de kinderen bij hem gedomicilieerd worden. TS moet de EOT blijven respecteren, ook bij een veranderende gezinssamenstelling. Is zij er niet mee akkoord, dat ze naar de rechter stapt. Wedden dat die haar op haar plaats zet, want het gaat hier om geld, niet om de kinderen!

witchqueen

#9 , 22 jul 2008 22:11

Ik bedoelde wel de nieuwe madam van TS haar ex, en niet jou, Prinsesje, met die geldwolf.
Jouw 3e kind met je nieuwe partner heeft niks veranderd aan de rang van je eerste 2 kinderen. Voor die 2 kinderen blijft het kindergeld gelijk, dus moet jouw ex hier inderdaad niet meer gaan vragen. Met dat derde kind, en de kinderbijslag die jij daarvoor krijgt, heeft hij niks te maken.
Maar de situatie van TS is anders hé.
Tenminste, als die kinderen van die nieuwe madam van rang veranderen, wat we hier nog altijd niet weten.
Ik vind nog altijd dat die vrouw geen financieel voordeel hoort te krijgen op de kap van andermans kinderen.
En archie, natuurlijk draait het om geld. Kinderen kosten immers geld. Veel geld.
Ik doe het al 13 jaar alleen, zonder alimentatie van de vader, die met de noorderzon verdwenen is. En ik kan je verzekeren dat dit héél zwaar is.
Je hebt altijd het gevoel dat je je kinderen tekort doet als je weer eens 'nee' moet zeggen omdat de centen op zijn.
Van EOT was toen nog weinig sprake (en zeker niet voor mij, dat was op grond van feiten), maar ik hoop dat wie het op die manier regelt op zijn minst laat opnemen dat aanpassingen mogelijk zijn bij veranderende situaties.

Terug naar “Echtscheiding”