kennismakingsgesprek architect, ongevraagd plan uitgetekend

denlowie
Juridisch actief: Nee

Re: kennismakingsgesprek architect, ongevraagd plan uitgetek

#16 , 14 mar 2015 16:23

Om één en ander uit te rekenen vroeg hij om een kopie van het plan binnen te steken bij hem en ook een mailtje te sturen met een beknopte opsomming van hoe wij de indeling/verbouwing zien. Zo gezegd zo gedaan....
Dit zal u de das omdoen, je heeft een plan binnen gestoken + een mail met een beknopte opsomming, dit is zo goed als een akkoord.

Voor mij stopt dit hier wel, je stelt hier een vraag maar je bent ten stelligste van overtuigd van je gelijk, zoals zoveel mensen op de rechtbank maar die toch het onderspit delven.

Het gaat hier wel over een vrij beroep.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Chaccamacca

#17 , 15 mar 2015 20:11

denlowie, dus kan volgens u een chauffageman die ik vraag bij mij thuis om eens te komen kijken voor plaatsing van een cv ketel en een offerte(die ik niet teken) mij ook een factuur sturen omdat hij er tijd in gestoken heeft.

roharro

#18 , 15 mar 2015 20:14

denlowie, dus kan volgens u een chauffageman die ik vraag bij mij thuis om eens te komen kijken voor plaatsing van een cv ketel en een offerte(die ik niet teken) mij ook een factuur sturen omdat hij er tijd in gestoken heeft.
Daar gaat het hier niet over.
Voor mij houd het hier nu ook op.
Degenen die TS slechte raad willen geven dragen daar maar de verantwoordelijkheid voor....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

denlowie

#19 , 15 mar 2015 20:30

Kan je nu echt nooit bij de les blijven ?

Een gewone zelfstandige winkelier vergelijken met iemand die een vrij beroep uitoefent, is niet van het slimste.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#20 , 16 mar 2015 14:20

Mij lijkt het toch ook dat de topic starter had kunnen vermoeden dat de architect net iets té veel werk aan het steken was in het dossier, op het moment dat hij sprak over opzoekingen doen en de vraag naar het plan.

Op zich moet je er bij dit "soort" (excuseer me de oneerbiedige term) vrije beroepen van uitgaan dat ze NOOIT iets gratis doen. Ga er van uit dat zelfs een eerste gesprek zal gefactureerd worden, en het eerste dat je dus bespreekt met de architect is, vanaf wanneer moet ik hier betalen voor uw werk en wat gaat me dit kosten? Als je dat ook nog eens op papier kan zetten en laten ondertekenen door de architect, dan ben je min of meer zeker.

Maar ik denk dus ook dat de topic starter weinig kans maakt voor een rechtbank. Jammer genoeg, zou ik zeggen, want persoonlijk vind ik dit niet echt rechtvaardig, maar ik ben nu éénmaal geen rechter...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#21 , 16 mar 2015 14:47

'Het kwam erop neer dat alvorens de architect kon zeggen of het budget al dan niet realistisch is dat hij dan eerst het één en ander moest berekenen, hij zou ook eerst moeten informeren op het stadhuis wat de bouwvoorschiften zijn....wat zou het nut zijn van in zee te gaan met een architect wanneer nog niet eens duidelijk is of de verbouwing zoals wij die zien is toegestaan."

Een "verkennend gesprek" is zoals anderen reeds zeggen geen vraag om te kijken of een budget al dan niet realistisch is. Daarvoor moeten berekeningen gebeuren, wat al ver boven het verkennend gesprek gaat. Als u hem dus vraagt om dit na te kijken, dient u daarvoor te betalen. Een budgetcontrole vereist een plan, lijkt me, dus is het logisch dat u daarvoor betaalt.

k.b.

#22 , 16 mar 2015 15:22

Dat de orde de zijde van de architect kiest is logisch ... de orde leeft van de lidgelden die betaald worden door de architecten ...

Ik vraag mij wel af wat het "nut" is van jullie kennismakingsgesprek ... U weet nu nog steeds niet welke tariefering hij zal hanteren voor jullie "verbouwing" ...
Het lijkt mij dan ook zinloos een discussie te voeren over het al of niet betalen van de geleverde prestaties ...

En het is heel simpel hoor ... je bekijkt hoeveel je wil bijbouwen ( in m²) en dan vermenigvuldig je dat met 1500 + BTW en dan heb je ongeveer uw bouwbudget ...
Wil je in je verbouwing een "dure ruimte" als bvb een keuken ... dan wip je even een keukenwinkel binnen en vraagt daar wat info over kostprijs etc ... idem met badkamer.

De dingen die in een verkennend gesprek worden besproken weet je niet ...

succes

willyboy

#23 , 16 mar 2015 15:49

Stel voor om de vrije beroepen een klok te geven .Doen als Lowinski in Genk schopping center .Dan weet de klant tenminste wanneer de geldklok begint te tikken .Of duidelijk een overeenkomst te laten tekenen .

sven1980

#24 , 17 aug 2015 15:36

Orde van de Architecten stelt dat:

Na een eerste gesprek heeft de architect een schets gemaakt zonder dat ik hierom heb gevraagd.
Moet ik hiervoor betalen?

Een architect wordt niet geacht gratis te werken. In principe is de architect dan ook gerechtigd een vergoeding te vragen. Veel zal echter afhangen van wat er voorafgaandelijk werd afgesproken. Wanneer er eerst een verkennend gesprek heeft plaatsgevonden waarna er een voorontwerp werd gemaakt dan is hiervoor in principe een vergoeding verschuldigd. De kosten voor het voorontwerp worden normaal verrekend in het ereloon van de architect. Indien het voorontwerp echter niet aan de verwachtingen voldoet of men vindt het andere voorontwerp beter dan kan men de verdere samenwerking stopzetten maar men moet de architect in principe wel vergoeden voor het reeds geleverde werk.
dus een architect kan eenzijdig beslissen om een plan te tekenen en dan zomaar een factuur opsturen ?

kiezen rechters de kant van een organisatie zoals de orde van architecten die natuurlijk hun architecten beschermd en prijsafspraken in de hand werkt of is er nog enige bescherming voor de consument dmv een ondertekend akkoord ?

JPV

#25 , 17 aug 2015 15:48

Een architect kan maar een (goed) plan maken als hij effectief dingen heeft kunnen opmeten of van de eigenaar plannen krijgt. Vanaf dan lijkt het me niet onterecht te stellen dat er effectief werk geleverd werd.

De enige discussie die er dan nog kan zijn is WAT er gevraagd werd om te doen. Bedenk echter dat voor héél veel vragen het eerst nodig is dat de architect een plan van het oorspronkelijk werk moet kunnen hebben om bepaalde berekeningen (bvb stabiliteit) te kunnen doen. Het tekenen van een plan is dus meestal een belangrijke eerste stap.

Met een ondertekend akkoord is de opdracht van de eigenaar tov de architect natuurlijk vaak duidelijker afgelijnd. Je kan dan dus gerust een plan of eventueel een karrevracht documenten opsturen als je enkel wil weten of het plaatsen van een tuinhuisje in je tuin wel vergunningsplichtig is.

Terug naar “Aanneming”