Vele vragen omtrent uitgekocht worden uit een woning

mapleleiah
Topic Starter

Vele vragen omtrent uitgekocht worden uit een woning

#1 , 16 jul 2008 00:17

Hallo,

Ik hoop dat dit bericht in het goede deelforum staat.

Ik zit met een aantal vragen rond een onderwerp dat misschien dagdagelijks voorkomt maar ik heb er toch veel twijfels rond.

Een tweetal jaren geleden ben ik samen met mijn vriend aan de bouw van een huis begonnen. We hebben grond gekocht, geleend en we zijn beginnen bouwen. De bouw is nog altijd niet af. Omdat er allerlei problemen en allerlei andere omstandigheden zijn opgedoken (waar ik liever niet op in wil gaan), wens ik uit dat bouwproject te stappen. Mijn vriend zou mij dus uitkopen. We zijn hierover een bedrag overeen gekomen nl. ik zou gewoon alle kosten en afbetalingen terugkrijgen die ik al in het huis gestoken heb. Hierbij word ik natuurlijk uit de lening verwijderd en wordt de woning (of wat er al van staat) herschreven op naam van mijn vriend.

Mijn vragen zijn nu (sorry, 't zijn er veel):

1) Mogen wij überhaupt het "uitkoopbedrag" zelf bepalen zoals hierboven uitgelegd? Of moet er een schatter komen?

2) In de veronderstelling dat mijn naam volledig van het huis en de lening verwijderd wordt, kan het dan zijn dat ik later toch nog deels moet opdraaien voor onverwachte extra kosten bv. de belastingen die een factuur sturen omdat ze het huis hoger schatten dan het gekost heeft (we doen bijna alles zelf)

3) In de veronderstelling dat we nog dit najaar van 2008 alles afgerond krijgen zodat ik uit het project ben, mag ik dan in 2009 op mijn belastingsaangifte van inkomsten 2008 nog mijn lening afschrijven en mijn helft van een premie die we krijgen voor een factuur uit 2008?

4) Alweer in de veronderstelling dat we alles nog rond krijgen in 2008, mag ik dan zelf later in 2008 nog een huis voor mezelf aankopen of is dit fiscaal gezien om een of andere reden niet interessant? Moet ik dan wachten tot 2009? En wat telt eigenlijk voor de fiscus e.a. de compromisdatum of de datum van de eigenlijke akte?

5) Ik heb aan het begin van de lening mijn volledige schuldsaldoverzekering in één keer betaald omdat ik dat bijeengespaard had via een speciale spaarformule. Is de bank verplicht mij het saldo terug te betalen dat ik nog niet gebruikt heb omdat ik vervroegd uit de lening stap ... en zo ja, mogen zij hiervoor zelf voorwaarden stellen (bv. terug op een speciale rekening zetten) of mag ik eisen dat ze het gewoon op mijn rekening zetten?

6) Als ik uit de woning uitgekocht wordt maar mijn vriend blijft eigenaar, kan ik dan genieten van enige meeneembaarheid van registratierechten als ik binnen een bepaalde tijd zelf een woning wens te kopen?

Ik weet dat ik met een deel van deze vragen zeker bij een notaris en bij mijn bank zou terecht kunnen, maar voor ik die stap zet had ik graag al wat antwoorden. Ik zit ook met het bijkomende probleem dat de notaris van mijn keuze in een eerder gesprek over problemen met die bouw al had laten blijken dat zij zich liever niet teveel mengde in een project waarvan de oorspronkelijke aktes door een andere notaris (die van mijn vriend en zijn familie) opgemaakt zijn. Het recente verleden heeft me echter getoond dat de notaris van mijn vriend absoluut niet te vertrouwen is, dus daar wil ik al zeker niet meer met mijn vragen gaan.

Heel erg bedankt bij voorbaat voor wie deze vragen (of enkele ervan) kan beantwoorden!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 17 jul 2008 11:19

1.U mag onderling het "uitkoopbedrag" bepalen,zonder tussenkomst van een schatter.
2.“Art.189.Onverminderd de toepassing van de bepalingen betreffende het bewimpelen van prijs, heeft de ontvanger der registratie de bevoegdheid om schatting te vorderen van de goederen die het voorwerp van de overeenkomst uitmaken, ten einde van de ontoereikendheid van de uitgedrukte prijs of van de aangegeven waarde te doen blijken, wanneer het gaat om eigendom of vruchtgebruik van in België gelegen onroerende goederen.”(Wetboek Registratierechten).
3.“Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :9° interesten en betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die specifiek is gesloten om een in artikel 12,§3, bedoelde enige woning te verwerven of te behouden, en bijdragen van een aanvullende verzekering tegen ouderdom en vroegtijdige dood die de belastingplichtige tot uitvoering van een individueel gesloten levensverzekeringscontract definitief heeft betaald voor het vestigen van een rente of van een kapitaal bij leven of bij overlijden en dat uitsluitend dient voor het wedersamenstellen of het waarborgen van een dergelijke hypothecaire lening.
Art.115.§ 1 De in artikel 104,9°, vermelde bestedingen zijn aftrekbaar onder de volgende voorwaarden :
1° de bestedingen moeten zijn gedaan voor de woning die op 31 december van het jaar waarin het leningcontract is afgesloten, de enige woning van de belastingplichtige is en die hij op diezelfde datum zelf betrekt...4°het levensverzekeringscontract is aangegaan:...Om te bepalen of de woning van de belastingplichtige, op 31 december van het jaar waarin het leningcontract is afgesloten, zijn enige woning is die hij zelf betrekt, wordt geen rekening gehouden met :...3° het feit dat de belastingplichtige de woning niet zelf betrekt omwille van :...- de stand van de bouwwerkzaamheden of van de verbouwingswerkzaamheden die het de belastingplichtige nog niet toelaten de woning daadwerkelijk op diezelfde datum te betrekken.De aftrek wordt niet meer toegestaan :...2° vanaf het tweede jaar volgend op het jaar waarin het leningcontract is afgesloten, indien de belastinplichtige de in artikel 104,9°, bedoelde woning op 31 december van dat jaar niet zelf betrekt...§ 3. De Koning bepaalt de toepassingsmodaliteiten van de in artikel 104,9°, bedoelde aftrek(zie daartoe art.63-3 K.B.WIB)...”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen).
Uit wat u meedeelt kan niet afgeleid worden of u al dan niet aan voornoemde voorwaarden voldoet in 2008.Onderzoek dit zelf.
4. Niets belet u een huis voor uzelf aan te kopen NADAT uw deel in het huidige huis verkocht is.Voor de Fiscus telt de datum van de geregistreerde akte,ook al is die onderhands.
5.Uw schuldsaldoverzekering is een contractuele relatie waarvoor u uw contract zorgvuldig moet onderzoeken.
6. Inzake verrekening zie art.61-3 Wetboek Registratierechten.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

mapleleiah
Topic Starter

#3 , 17 jul 2008 13:37

Alvast bedankt voor deze reactie maar het gaat me even tijd kosten om alles door te lezen en te begrijpen.

Als er nog anderen zijn die iets kunnen bijvertellen ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Terug naar “Kopen”