Mogelijkheden voor opstarten kleine zaak?

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Mogelijkheden voor opstarten kleine zaak?

#46 , 31 jul 2015 09:01

Akkoord, over een faillissementsverzekering beschik ik niet. Pensioen opbouw heb ik, een werkloosheidsverzekering ook en ziektekosten/hospitalisatie is verzekerd, net zoals arbeidsongeschiktheid. Veel wat in die € 700 zit, is m.i. dubbelop. Noem het aanvullend, maar u begrijpt dat de strikte noodzaak van iets wegvalt als het aanvullend is i.p.v. het enige.

Ja, loondienstcontract in Nederland en ik betaal daar belastingen. Plus nog een deel personenbelasting in België. Nederland heeft een 90%-regel ingevoerd. In het kort komt dat er op neer dat je bepaalde voordelen niet meer geniet als je geen binnenlands belastingplichtige bent, wat wil zeggen dat je minder dan 90% van je wereldinkomen in NL geniet. Als ik dus in België bijvoorbeeld 25% van mijn totale inkomen zou gaan verdienen, ben ik bijvoorbeeld de gedeeltelijke renteteruggave van mijn woonkrediet kwijt. Dan hebben we het toch al gauw over een paar honderd euro. Dat in combinatie met de krankzinnige belastingtarieven en RSZ-bijdragen in België, maakt dat het op deze manier allemaal niet heel erg interessant is.
In principe zal je dan ook geen (minimumbijdrage van) 700 euro sociale zekerheidsbijdragen per kwartaal betalen (maar enkel een bijdrage op je loon) als je minstens halftijds werkt. Of dat nu in Nederland of in België is, mag in principe geen verschil maken, gezien europese verordeningen. Als dat <700 euro zal zijn, zal je dan ook zoals je wil geen rechten opbouwen :).

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell

#47 , 31 jul 2015 09:05

Akkoord, over een faillissementsverzekering beschik ik niet. Pensioen opbouw heb ik, een werkloosheidsverzekering ook en ziektekosten/hospitalisatie is verzekerd, net zoals arbeidsongeschiktheid. Veel wat in die € 700 zit, is m.i. dubbelop. Noem het aanvullend, maar u begrijpt dat de strikte noodzaak van iets wegvalt als het aanvullend is i.p.v. het enige.

Ja, loondienstcontract in Nederland en ik betaal daar belastingen. Plus nog een deel personenbelasting in België. Nederland heeft een 90%-regel ingevoerd. In het kort komt dat er op neer dat je bepaalde voordelen niet meer geniet als je geen binnenlands belastingplichtige bent, wat wil zeggen dat je minder dan 90% van je wereldinkomen in NL geniet. Als ik dus in België bijvoorbeeld 25% van mijn totale inkomen zou gaan verdienen, ben ik bijvoorbeeld de gedeeltelijke renteteruggave van mijn woonkrediet kwijt. Dan hebben we het toch al gauw over een paar honderd euro. Dat in combinatie met de krankzinnige belastingtarieven en RSZ-bijdragen in België, maakt dat het op deze manier allemaal niet heel erg interessant is.
In principe zal je dan ook geen (minimumbijdrage van) 700 euro sociale zekerheidsbijdragen per kwartaal betalen (maar enkel een bijdrage op je loon) als je minstens halftijds werkt. Of dat nu in Nederland of in België is, mag in principe geen verschil maken, gezien europese verordeningen. Als dat <700 euro zal zijn, zal je dan ook zoals je wil geen rechten opbouwen :).
Op wat voor bedrag zou het dan ongeveer uitkomen? Probleem is dan nog wel die 90%-regel van Nederland. Daarmee in de knoei komen, kost me € 500 per maand. En dan nog de (weliswaar verminderde) RSZ-bijdragen, belastingen, kosten van administratieve regeltjes, etc. Dat maakt dat ik dan zou gaan ondernemen om belastingen e.d. te betalen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#48 , 31 jul 2015 09:15

Dat maakt dat ik dan zou gaan ondernemen om belastingen e.d. te betalen.

Niemand verplicht je om zelfstandig te worden, maar als je zelfstandig word moet je ook de regels volgen en betalen wat moet, ook al is dit in sommige gevallen in dienst van solidariteit met minder behoeden.

Als iemand zich onttrekt aan die kosten is dit voor sommige oneerlijke concurrentie, neem nu de 15.000€ omzet dan kan je een vrijstelling van BTW krijgen en je moet GEEN btw rekenen aan de klant, dit is soms oneerlijke concurrentie, bij een tuinier waar je 21% btw moet betalen maar bij een bijberoep niks, dit is niet eerlijk.

Ik geef hier dan nog niet aan dat bij die in bijberoep een massa zwart zal zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Jackrussell

#49 , 31 jul 2015 09:21

En ik maar denken dat overheden het stimuleren als mensen ondernemend initiatief tonen? Het is een hele andere discussie, maar de overheid zou beter die minder bedeelden eens een stamp onder hun gat geven. Waar anderen naast hun baan nog een bijberoep doen, voeren deze mensen vaak helemaal niets uit. Betalen wat moet is natuurlijk subjectief en daar is over te discussiëren. Daar gaat deze discussie nu ook over.

15.000 omzet is echt peanuts. Je onderneming is dan ook direct stevig begrenst. Een grotere onderneming zou zaken ook kostenefficiënter aan moeten kunnen pakken en het toch wel kunnen winnen tegen 'n kleine eenpitter die zich aan alle regels houdt. De vrijstelling BTW is immers volledig legaal als je aan voorwaarden voldoet. Veel grotere ondernemingen eigenen zich die vrijstelling overigens toe. Vrijwel altijd krijg ik de vraag of iets met of zonder factuur moet.

JPV

#50 , 31 jul 2015 10:44

Overheden stimuleren het ondernemen, maar zolang er verschillende landen en systemen bestaan, zal je altijd situaties hebben waarbij je in een bepaalde situatie voordeel doet of nadeel doet door meer te werken/minder te werken. Dat kan je niet vermijden, zowel in positieve als in negatieve zin.

Vanuit overheidsstandpunt is , zeker op korte termijn, het uitvoeren van een meer-dan-voltijdse job overigens meestal financieel negatief: door "meer dan normaal" te werken, kan iemand anders een bepaalde job NIET hebben en krijgt die ni de plaats werkloosheidsuitkeringen/bijstand. Wat niet wil zeggen dat het in bepaalde situaties op lange termijn niet interessant kan zijn voor de overheid om bijberoepen toe te staan, maar dan quasi enkel voor de bijberoepen die later in een aparte job als hoofberoep uitkomen.

En voor alle duidelijkheid: ook mensen die met een BTW-vrijstellingsregeling moeten werken MOETEN wettelijk altijd facturen kunnen bewijzen. Zwartverkoop zie ik in verhouding nog altijd meer bij kleine bedrijven dan bij grote. 15000 omzet is idd wel een raar criterium, gezien een bedrijf die aan inkoop/verkoop doet helemaal anders behandeld wordt (qua grootte) dan een puur dienstverlenend bedrijf. Bij dat eerste is de marge mogelijks maar enkele honderden euro's, bij dat tweede is quasi alles "pure winst" in bepaalde gevallen.

Jackrussell

#51 , 31 jul 2015 11:19

Ik vind het eerlijk gezegd allemaal maar wat korte termijn kijken van de overheid. EU dit, EU dat, maar voor bijvoorbeeld grensarbeiders zijn er nog altijd behoorlijke nadelen aan het feit dat ze een paar kilometer over de grens wonen of een paar kilometer over de grens wonen (net hoe je het bekijkt). Een onderneming opstarten gaat vaak gepaard met een aanlooptijd en niet elke onderneming slaagt. Sommige mensen zijn verantwoordelijke mensen en gooien geen oude schoenen weg voor ze nieuwe hebben. Iedereen kan natuurlijk z'n baan opzeggen, gaan ondernemen en bij het OCMW aankloppen als het misloopt, maar vaak is het beter om het eerst erbij te doen en te zien hoe het gaat. Kun je daarna altijd nog zien of je minder uren maakt in loondienst of daar zelfs helemaal mee stopt. Of een appeltje voor de dorst. De jongeren van nu, zullen toch zelf hun appeltje voor de dorst moeten sparen. Tegen de tijd dat zij met pensioen gaan, is de staatsruif al compleet leeg gevreten door babyboomers met goudgerande regelingen, dure ambtenarenhobby's en massa's vluchtelingen die komen om hun hand op te houden.

Daarom dat dat argument van de overheid m.i. ook niet opgaat en slechts een onbetekenend druppeltje is. Echt grote ondernemingen zoals bv. Telenet, die gaan me niets geven zonder factuur. Heb me daarin wat ongelukkiger uitgedrukt. Lokaal bekende spelers met wat personeel zijn natuurlijk geen grote bedrijven. Ik noemde dat zo om het onderscheid te maken met de eenpitter die naast zijn loondienstwerk nog wat bij aan het klussen is.

JPV

#52 , 31 jul 2015 11:44

de overheid heeft voor opstartende bedrijven mogelijkheden qua vrijstelling van sociale bijdragen voorzien.

Wees gerust dat het systeem van bijberoeper al héél voordelig is in de praktijk. Je moet het echt niet nog voordeliger maken, dat zou een drama zijn voor voltijdse zelfstandigen.

Jackrussell

#53 , 31 jul 2015 11:53

Wat voor mogelijkheden zijn dat dan? En hoe lang geldt die vrijstelling?

In mijn geval is het niet voordeling als ik en RSZ moet betalen en 500 euro per maand belastingnadeel ervan zal ondervinden.Dat is voor de kat z'n viool werken. :) Vandaar ook mijn vragen over hoe ik het anders zou kunnen regelen zodat ik niet wordt leeggeplukt.

Jackrussell

#54 , 14 aug 2015 11:56

Een afspraak gemaakt bij Zenito om me in te schrijven. :)

Ze hadden het over een bankrekening die ik moet hebben. Kan ik dan al bij een bank een rekening openen zonder dat het bedrijf definitief is ingeschreven?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#55 , 14 aug 2015 12:00

Ze kunnen wel al een rekening nummer geven, ondanks dat die rekening nog niet actief zal zijn.

De twee laatste malen dat ik bij een ondernemingsloket was(dit jaar nog) hebben ze mij geen rekening nummer gevraagd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell

#56 , 14 aug 2015 13:39

Bij mij stonden ze erop. Aanvraag kan niet afgewerkt worden zonder bankrekening. De bank van keuze zal wel alvast een rekeningnummer kunnen doorgeven inderdaad. Dan kunnen ze bij Zenito verder met het dossier. Bedrijfsbeheer was ook in orde.

Eens zien waar in België ik zonder veel tralala een bankrekening kan openen deze vrijdagmiddag.

berenod

#57 , 15 aug 2015 07:21

ING was heel gemakkelijk.
ING Lion account PRO, geopend voor het registreren van mijn eenmanszaak.
Vanaf dat je hun dan later je ondernemingsnummer geeft kunnen ze de extra diensten van de pro account voorbehouden aan zelfstandigen activeren.

En gratis!

Jackrussell

#58 , 15 aug 2015 14:28

Uiteindelijk bij Record uitgekomen, da's ook ING. :)

Jackrussell

#59 , 15 aug 2015 14:32

Wat zijn eigenlijk objectief de voor- en nadelen van een GCV met LTD's als aandeelhouders ten opzichte van een eenmanszaak. Natuurlijk is via Google veel te vinden, maar dat zijn veelal sites die er belang bij hebben en dus naar hun eigen kraam praten.

dako

#60 , 17 aug 2015 15:46

Reden waarom dit vaak word gedaan is kort samengevat: beperkt risico zowel aansprakelijkheid als financieel.

Bij het "uitwerken" van de vennootschappen is men er in België steeds vanuit gegaan dat er een "waarborg" moet zijn, ofwel is dit geld (kapitaal bij BVBA, NV,...), ofwel is dit de hoofdelijke aansprakelijkheid (VOF, CommV,...) Een achterpoortje is idd deze aansprakelijkheid van de vennoot bij een Comm V op te lossen door daar twee LTD's als aandeelhouder te maken, die je kan al kan oprichten met 1 EUR. Zij hebben dan de hoofdelijke aansprakelijkheid. Enige risico dat je dan hebt zijn je paar EUR inbreng...

Nadeel: CommV + LTD's kosten per jaar snel +1000 EUR meer qua administratie dan een eenmanszaak of puur belgische vennootschap aan o.a. zetel in UK,accountant daar... Verder hebben LTD's een "barslechte reputatie", omdat deze vaak gebruikt/misbruikt worden voor dergelijke constructies. Denk dus ook maar niet dat je een lening bij de bank zal krijgen, of veel krediet van je leveranciers zonder bijkomende (persoonlijke) borgen...

In feite is het iets willen beginnen waar je bij de start zelf geen vertrouwen in hebt (je wil geen risico lopen...) Ook heb je na enkele jaren je beginkapitaal voor vb BVBA (6.200 EUR) al uitgegeven aan kosten. Wil je de inkomsten hier, dan betaal je er idem soc bijdragen en belastingen op dan zelfstandige hier.

Mijn enige raad: blijf er ver van weg.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”