gezinshoofd

gorens
Topic Starter

gezinshoofd

#1 , 12 aug 2015 13:26

Achterstallige centen
meer dan 10 jaar wist mijn cendikaat X dat ik bij mijn moeder woonde en dat ik gezinshoofd was.
zij hebben altijd gezegd dat ik recht had op maar 450 euro per maand . een leugen.
ik had maar 450 euro per maand. verleden jar kwam ik van mijn cendikaat te horen dat ik recht had op 1200 euro per maand
als gezinshoofd. zovele jaren heeft mijn cendikaat dat verzwegen.

ik kom van iedereen te horen dat ik dat achterstallige geld kan terug vorderen met terugvordende kracht.
mijn cendikaat zegt van niet. als je het cendikaat moet geloven .
dank zij mijn cendikaat zit ik duizenden euro s in de schulden maar dat is een andere zaak.

als de mensen hun rechten niet kennen ga het leven gewoon verder en alles wordt normaal beschouwd.
ik weet dat ik recht hebt op terugvorderende kracht. ik weet dat voel dat ik recht hebt op achterstallige geld .
als mensen te laat hun betalingen doen dan komen er ook kosten bij met een gerechtsdeurwaarder.

nu is het aan mijn beurt.
ik weet dat ik recht hebt op die achterstallige centen, maar weet niet goed waaraan te beginnen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 12 aug 2015 13:54

Als ik me niet vergis moet je de gezinstoestand opgeven bij de uitbetalingsinstelling. Elk jaar vragen ze aan u of die niet gewijzigd is. Mensen die hun rechten niet zo goed kennen komen hier of op een ander forum vragen stellen. U moeder is ten uwen laste? Wil dat dan zeggen dat ze bij u inwoont? Dat de rekeningen huur, elektriciteit, water, gas op u naam komen? Of betaald moeder alles en woon jij nog thuis?

JPV

#3 , 12 aug 2015 16:57

Achterstallige centen
meer dan 10 jaar wist mijn cendikaat X dat ik bij mijn moeder woonde en dat ik gezinshoofd was.
zij hebben altijd gezegd dat ik recht had op maar 450 euro per maand . een leugen.
ik had maar 450 euro per maand. verleden jar kwam ik van mijn cendikaat te horen dat ik recht had op 1200 euro per maand
als gezinshoofd. zovele jaren heeft mijn cendikaat dat verzwegen.

ik kom van iedereen te horen dat ik dat achterstallige geld kan terug vorderen met terugvordende kracht.
mijn cendikaat zegt van niet. als je het cendikaat moet geloven .
dank zij mijn cendikaat zit ik duizenden euro s in de schulden maar dat is een andere zaak.

als de mensen hun rechten niet kennen ga het leven gewoon verder en alles wordt normaal beschouwd.
ik weet dat ik recht hebt op terugvorderende kracht. ik weet dat voel dat ik recht hebt op achterstallige geld .
Als je weet dat je recht hebt op achterstallig geld, eis het dan :).

Het probleem is dat je meer dan waarschijnlijk geen recht hebt op achterstallig geld.

Als je een uitkering aanvraagt, moet je een C1 ondertekenen, dat is een gezinstoestand. Op dat document moet je invullen wat het inkomen is van de mensen waarmee je samenwoont. Meestal wordt dit samen met jou electronisch opgemaakt en teken je dan de afgedrukte versie. Elke keer dat je een nieuwe uitkering aanvraagt of van code verandert (bvb omdat je samenwoont, het inkomen van je partner verandert, ...), moet je dit tekenen. Er staat ook duidelijk bij dat elke wijziging aangegeven moet worden.

Op basis daarvan dient de vakbond het dossier in bij de RVA en krijgt het een betaalcode.

Het feit dat de vakbond "weet" dat je een bepaalde gezinstoestand hebt, kan dus wettelijk enkel op basis van die C1. Vraag dus de C1'en op van 10 jaar geleden. Dat zal de RVA je onmiddellijk kunnen geven, zit ingescand.

ALs je daar alles correct ingegeven hebt, heb je recht op die uitkeringen die op basis daarvan zouden moeten berekend worden. Als de vakbond dan gemist heeft op basis van die verklaringen (en neit op basis van wat je de medewerkers mondeling vertelt), heb je recht op meer.

Vraag dus de C1 op en kijk wat daarop staat. Staat daar een verkeerd bedrag op, dan heb jij geen correcte aangifte gedaan en kan je niets extra terugkrijgen.

Reclame

JPV

#4 , 12 aug 2015 16:58

Als ik me niet vergis moet je de gezinstoestand opgeven bij de uitbetalingsinstelling. Elk jaar vragen ze aan u of die niet gewijzigd is. Mensen die hun rechten niet zo goed kennen komen hier of op een ander forum vragen stellen. U moeder is ten uwen laste? Wil dat dan zeggen dat ze bij u inwoont? Dat de rekeningen huur, elektriciteit, water, gas op u naam komen? Of betaald moeder alles en woon jij nog thuis?
Vroeger elk jaar, nu is dat niet meer nodig (administratieve vereenvoudiging). Het zou nochtans beter zijn.

lucas123

#5 , 12 aug 2015 17:35

Voor de gemoedstoestand van de vraagsteller is het misschien interessant om te weten ofdat hij -effectief/in de praktijk-de voorbije 10 jaar gezinshoofd (hoge uitkering) of samenwonende (lage uitkering) was en gedurende welke periodes. De vraagsteller kan daarom misschien een historiek weergeven van zijn gezinstoestand: sinds wanneer woonde hij samen met z'n moeder en gedurende welke periodes had zijn moeder een inkomen (en welke soort) en hoeveel was dat bv... Op basis van die gegevens kan JPV dan misschien zeggen ofdat die 450 euro (als samenwonende) dan correct was...en dit dus ongeacht wat er op de C1 stond of staat...

jefke007

#6 , 12 aug 2015 19:10

niet onbelangerijk zijn ook de eventuele andere personen die buiten de moeder in dat gezin eventueel zouden gewoond hebben in die 10 jaar

gorens
Topic Starter

#7 , 12 aug 2015 22:51

neen, ik woon bij mijn moeder in.

in ieder geval ga ik alles op alles zetten zodat ik mijn achterstal krijg.
ik ga ook eens doen zoals een ander. binnen de 14 dagen ofwel een deurwaarder.
ik zweer het ik ga het doen.

jefke007

#8 , 12 aug 2015 23:22

Die deurwaarder kan zonder vonnis van de rechtbank al geen ballen doen.

Je moet bewijzen dat zij een fout gemaakt hebben, wat niet hetzelfde is dan je 10 jaar ten onrechte geen gezinslast toekennen. Mogelijk heb jezelf een fout gemaakt.
Laatst gewijzigd door jefke007 op 12 aug 2015 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#9 , 12 aug 2015 23:37

Waarom denk je dat je gezinshoofd bent.
Volgens mij is uw moeder gezinshoofd, jij dus niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007

#10 , 12 aug 2015 23:40

De werkloosheid doet niet zo ambetant dan de belastingen op dat vlak
http://juridischforum.be/forum/viewtopi ... 16&t=63054

Artikel 110, § 1, eerste lid, 2°, c), van het K.B. van 25-11-1991 houdende de werkloosheidsreglementering bepaalt dat onder werknemer met gezinslast onder meer wordt verstaan de werknemer die niet samenwoont met een echtgenoot doch uitsluitend met een of meerdere bloed- of aanverwanten tot en met de derde graad, die noch over beroeps- noch over vervangingsinkomens beschikken.

Art. 62, derde lid van het M.B. van 26-11-1991 :
“Voor de toepassing van artikel 110, § 1, eerste lid, 2°, c) van het K.B .van 25-11-1991, worden niet beschouwd als vervangingsinkomens de pensioenen en voordelen bedoeld in artikel 61, tweede lid, 1°, waarop de bloed- of aanverwant in de recht opgaande lijn die de werkloze ten laste heeft genomen, aanspraak kan maken, indien het totale bruto bedrag, in voorkomend geval samengevoegd [ 982,26 euro] (1) per maand niet overschrijdt. Dit bedrag wordt nochtans op [ 1.593,24 euro] (1) per maand gebracht indien de werkloze op basis van een door de bevoegde instantie afgeleverd attest aantoont dat de gezondheidstoestand van de bloed- of aanverwante in de recht opgaande lijn een volledig gebrek aan of een vermindering van zelfredzaamheid van tenminste 9 punten met zich brengt, gemeten volgens de handleiding en de medisch-sociale schaal van toepassing in het kader van de wetgeving met betrekking tot de tegemoetkomingen aan gehandicapten.
(1) art. 2 M.B. 09-12-2009”

Dat spel moet nog wel geindexeerd worden, ongeveer een 25% indexatie erbijtellen

JPV

#11 , 13 aug 2015 07:18

neen, ik woon bij mijn moeder in.

in ieder geval ga ik alles op alles zetten zodat ik mijn achterstal krijg.
ik ga ook eens doen zoals een ander. binnen de 14 dagen ofwel een deurwaarder.
ik zweer het ik ga het doen.
zoals anderen al zeiden: een deurwaarder zal in dit geval niets uitsteken, gezien je geen vonnis hebt. Men zal dus ook geen aandacht schenken aan je dreigement.

De eerste stap is weten of je effectief wel iets kan eisen. Vraag dus de C1 op bij de RVA, je kan dit op eenvoudige vraag (persoonlijk gaan) bekomen. Scan/fotografeer die dan en bezorg me deze.

Sinds wanneer is je moeder trouwens op pensioen en wat was haar inkomen toen en nu?

gorens
Topic Starter

#12 , 13 aug 2015 18:16

mijn moeder is al zeker 7 jaar met pensioen. zij heeft een inkomen van 1100 euro per maand
ik ga die C1 aanvragen. al de nodige stappen ondernemen die ik moet doen en waar ik recht op hebt.

volgens de ABVV ben ik gezinshoofd

jefke007

#13 , 13 aug 2015 18:57

en voor die 7 jaar ? werkte zij dan ? iemand die werkt mag maar een héééééééééééééél beperkt inkomen hebben om gezinslast te kunnen schenken
Het zijn dan inderdaad mogelijk nog 7 jaar ( in te korten tot de verjaringstermijn ).

gorens
Topic Starter

#14 , 13 aug 2015 20:33

en voor die 7 jaar ? werkte zij dan ? iemand die werkt mag maar een héééééééééééééél beperkt inkomen hebben om gezinslast te kunnen schenken
Het zijn dan inderdaad mogelijk nog 7 jaar ( in te korten tot de verjaringstermijn ).

er blijkt iemand graag grapjes te maken.

mijn moeder heeft geen enkele keer gestempeld, van jongsaf aan schoonmaakster.
gezinslast te kunnen schenken ? in te korten tot de verjaringstermijn ?

wat is dat nu weer voor onzin

jefke007

#15 , 13 aug 2015 20:57

Ik zie niet in wat daar grappig aan is.
Het gevraagde loon van voor ze op pensioen is gegaan werd niet opgegeven. Bijgevolg blijft het een groot vraagteken of ze wel VOOR de aanvang van haar pensioen je gezinslast kon geven

( De inkomstengrens om gezinslast te geven ligt bij een loon veel lager dan bij een vervangingsinkomen )

Verjaringstermijnen hebben ze in de wetgeving ingeschreven, om te vermijden dat men zaken uit een heel ver verleden nog kan oprakelen.

Terug naar “Werkloosheid”