Verplichting Teambuilding

wenke
Topic Starter

Verplichting Teambuilding

#1 , 12 aug 2015 08:04

Beste,

Mijn werkgever heeft een teambuilding georganisseerd ... deze is verplicht voor iedereen.
Ik heb echter een vast contract met uurrooster van 8u tot 15u30.
Ik wil graag meegaan, maar door omstandigheden is het echter voor mij onmogelijk deel te nemen.

De teambuilding is namelijk 150 km van mijn woning - (100 km van mijn werk ).
Ik dien om 15 u mijn kinderen af te halen. Dus dit lukt nooit als ik om half 3 zou vertrekken van die lokatie.

Nu zegt mijn werkgever dat ik verplicht ben deel te nemen aan de activiteit tot 16 uur .
Indien ik met de bus zou meerijden stopt het ten vroegste zelfs om 17 u.

Indien ik niet deelneem dien ik een dag verlof verplicht op te nemen .

Nu is mijn vraag mag dit zomaar ?

Ik weet dat het opertuum is om deel te nemen en dat het een mooi iniatief is van de werkgever enzo ...
Moest het voor mij mogelijk zijn zou ik echter echt wel deelnemen , maar door omstandigheden kan dit echter niet.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
reintje

#2 , 12 aug 2015 08:51

Hey, een onderbouwd juridisch antwoord kan ik je niet geven, maar op mijn werk is het net hetzelfde. Wij gaan 2 à 3 keer per jaar met z'n allen weg.Di staat echter wel in ons arbeidsreglement beschreven, dat we ofwel aanwezig moeten zijn, ofwel verlof moeten pakken. Misschien is dat bij jou ook het geval?

JPV

#3 , 12 aug 2015 09:36

Beste,

Mijn werkgever heeft een teambuilding georganisseerd ... deze is verplicht voor iedereen.
Ik wil graag meegaan, maar door omstandigheden is het echter voor mij onmogelijk deel te nemen.

Ik dien om 15 u mijn kinderen af te halen. Dus dit lukt nooit als ik om half 3 zou vertrekken van die lokatie.
dan lukt dat toch ook niet om die dag te gaan werken, als je moet werken tot 15u30? of was dat een typfout?

(andere opties hangen daarvan af)

Reclame

wenke
Topic Starter

#4 , 12 aug 2015 09:39

Inderdaad een typfout ik werk tot 14.30 uur ...

wenke
Topic Starter

#5 , 12 aug 2015 09:40

Beste,

dan lukt dat toch ook niet om die dag te gaan werken, als je moet werken tot 15u30? of was dat een typfout?

(andere opties hangen daarvan af)

Inderdaad een typfout ik werk tot 14.30 uur ...

eylis

#6 , 12 aug 2015 09:47

Is dat een deeltijds uurrooster met vaste dagen/uren? Want in dat geval kan de werkgever niet echt eisen dat je ook 100% van de teamdag blijft. Immers je dagen zijn contractueel vastgelegd in dat geval...Indien dat niet het geval is, is het niet echt vrouw/moedervriendelijk van je baas dat hij je niet iets eerder laat vertrekken. Hij creeert immers een biezondere situatie die niet de normale gang van zaken is. hij zou je dus ietwat mogen tegemoet komen....

Jackrussell

#7 , 12 aug 2015 09:49

Een teamdag is ook 'gewoon' een werkdag natuurlijk. Het is niet dat u niet op uw werk zit dat het daarmee geen werkdag is. Wat staat er in uw contract over uw uren? Daar zal het toch om hangen.

wenke
Topic Starter

#8 , 12 aug 2015 10:04

Ik heb een 4/5 de contract waarin ik werk van 8 uur tot 14.30 uur behalve op woensdag tot 15.45 uur . ( woensdag is een dag dat ik opvang heb) .

Ik werk zelf in het brusselse en de teambuilding gaat door in het zuiden van wallonië tegen de franse grens ...

Nu heb ik het nagevraagd op mijn werk en zeggen ze dat ik gewoon die dag tot 14.30 ginder moet blijven en dat ik anders vrij sta om verlof te nemen ... dus ik vrees dat ik die 300 km dan ga moeten doen en nooit op tijd zal geraken voor mijn kindjes :(

Lanox
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 aug 2015 10:13

Is de plaats van tewerkstelling niet opgenomen in je contract?

JPV

#10 , 12 aug 2015 10:15

Als je uurrooster én tewerkstellingsplaats vast is (zie arbeidsovereenkomst), dan kan je gewoon de teamdag voortijdig verlaten zodat je om 14u30 terug op de plaats van je werk kan geraken.

Zoniet, kan je meestal verplicht worden die teambuilding mee te doen en zal je dus verlof moeten nemen.

Jackrussell

#11 , 12 aug 2015 10:39

Staan die uren vast in uw contract?

Plaats van tewerkstelling staat er meestal wel in, maar ook passages waarop men zich bij dit soort dingen kan beroepen. Handig om te weten is wel wat er precies staat. Extra reistijd, lijkt me immers zakelijke tijd. Als ik bv. 'n uur extra moet reizen dan wat ik woon-werk moet reizen, dan is dat zakelijke tijd.

jefke007

#12 , 12 aug 2015 10:51

als maar wat meer mensen voor dergelijke grote afstanden de verplaatsingsvergoeding EN de verplaatsingswerkuren aan de werkgever zouden vragen, dan zouden de werkgever eens nadenken en de teambuilding veel dichter bij de plaats van tewerkstelling houden, ipv van met je collega's wat op rotsen zitten te klimmen in de ardennen.
Bij een grote groep zijn er altijd een aantal die niet goed meekunnen : fysiek, of vroeger thuis moeten zijn, dat probleem kan zich bij een korte verplaatsing en een voor iedereen haalbare situatie tot veel meer genoegen onder de collegas leiden.

wenke
Topic Starter

#13 , 12 aug 2015 11:09

Ik heb inderdaad een contract met een vast uurrooster.
In het verleden hadden wij gleidende uren maar die werden ons op een zeer onaangename manier ontnomen( mja das een ander verhaal )

In ons contract staat in dat het bedrijf gevestigd op het adres : ... maar verder staan er geen plaatsbepalingen in ? is dit voldoende ...

Idd dat hebben wij ook gezegd : het probleem is niet dat er teambuilding is, wij zouden graag allemaal deelnemen moest het dichtbij zijn ... voor mij is het in totaal 300 km rijden dat gaat er wat over ... en het antw van voor één keer zal je wel een oplossing vinden met je kinderen ... ik heb echt mijn uren aangepast aan mijn kinderen + waar ze naar school gaan .. en hier komen de grootouders al enorm veel aan bod ....

Jackrussell

#14 , 12 aug 2015 11:22

De verplaatsingsvergoeding vraag ik uiteraard ook. Met 10 tot 15 deelnemers wordt zo'n uitje dan een dure grap, bovenop de factuur van de organisator, het eten, etc. De laatste keer werd het dichtbij huis georganiseerd en wat eenvoudiger, dat was ook prima en zelfs gezelliger dan alle uitjes ergens in Timboektoe. Uit principe ga ik ook altijd met het openbaar vervoer. Kwestie van niet extra afschrijving van mijn eigen auto bij elkaar rijden voor zakelijke kilometers. Met de kilometervergoeding kom je immers niet uit.

Ik heb er zelf 'n hekel aan. Niet aan de activiteiten op zich, dat is best leuk en gezellig, maar aan het feit dat deze activiteiten vaak op de meest onmogelijke locaties worden gehouden en mensen maar denken dat je buiten werk niets anders te doen hebt.

Uw uren staan letterlijk zo in uw contract en er staat verder niets over overwerken of extra uren, etc ? Dat van die plaatsbepaling of iets dat dat impliceert, kan overal staan.

Ik zou het pragmatisch proberen op te lossen. U werkt normaliter van 8 tot 15.30 en dit is 200 km extra. Laten we zeggen 2 uur extra reistijd die geteld zou moeten worden als zakelijk. U zou dan of om 13.30 kunnen vertrekken als het programma dat toelaat of 5,5 uur verlof opnemen. Of u biedt aan om die dag gewoon op kantoor te werken. Thuis blijven zonder verlof op te nemen, is immers geen optie. Ik denk dat u dit pragmatisch moet proberen op te lossen met uw werkgever. Een conflict heeft u ook niets aan.

wenke
Topic Starter

#15 , 12 aug 2015 11:40

Nee dat is idd waar ... ik wil er helemaal geen ruzie over ... ik zou idd gewoon tevreden zijn met iets vroeger te vertrekken zodat ik op tijd geraak ... of komen werken .

Het antw is echter spijtig genoeg ... je mag vertrekken op je gewoon uur of je neemt verlof ...
het bedrijf is die dag gesloten dus werken mag niet van hun :(

Ik had zelfs helemaal geen vergoeding gevraagd voor mijn km ... omdat ze idd opt einde van de dag een bus inzetten en als ik vroeger mag vertrekken ze zo al een tegemoetkoming doen ...

Terug naar “Andere”