Uitvoeringsplan niet gevolgd

Stewie1981
Topic Starter

Uitvoeringsplan niet gevolgd

#1 , 07 aug 2015 08:35

Beste,

Ik ben reeds een tijdje aan het bouwen met de SOD firma, tot nu toe waren er geen problemen en alle werken zijn netjes en goed uitgevoerd.

Echter nu duikt een 'probleem' op.
Ze hebben onze zonnepanelen geplaatst, maar deze liggen naar mijn zin en volgens het uitvoeringsplan veel te hoog. Het was de bedoeling om de doorvoeren van de ventilatie-unit boven de zonnepanelen te laten uitkomen maar dat kan nu niet meer omdat die panelen tot bijna in de nok liggen.

Ik heb contact opgenomen met de project leider en deze gisteren gezien, maar zijn uitleg was dat zonnepanelen zo hoog mogelijk moeten liggen omdat ze dan meer opwekken (niet dus) en dat de architect zomaar wat op het plan zet naar zijn zin...
Ze gaan er op dit moment dus niets aan doen en zijn van plan de doorvoeren aan de voorkant van het dak te maken, iets wat ik lelijk vind en wat het uitzicht van de woning helemaal verandert. Die buizen zijn nogal groot en dik (250mm diameter).

Het lastenboek spreekt van een PV-installatie van 4000Wp en een ventilatie-unit klasse D en dat staat er natuurlijk allemaal.
Ik weet dat technisch niets mis is met deze oplossing en sommige mij waarschijnlijk een 'zeikerd' vinden, maar ik zou hier toch actie tegen willen ondernemen als het kans van slagen heeft. Is een ondertekend uitvoeringsplan genoeg om mij op te beroepen?
Ik heb voor het goedkeuren om te starten met bouwen mij op de visuele uitvoeringsplannen gebaseerd en ging in de veronderstelling dat het dan zo gebouwd wordt.
Mijn keuze om SOD te bouwen was eigenlijk bedoeld om deze discussies niet te moeten aangaan, maar dat is een absolute misser blijkbaar.

Welke stappen kan ik ondernemen? Of is het bouwfirma baas, ja knikken en betalen...

Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 07 aug 2015 23:44

De zonnepanelen liggen er nu, eisen om ze te verwijderen en lager te plaatsen; is zoals je zelf al vermoed niet in proportie met de fout die gemaakt is.
Je kan misschien wel voorstellen dat ze de afvoer en aanvoer van het ventilatiesysteem verlengen zodat de dakdoorvoer onder de PV-installatie uitkomt.
Zonnepanelen worden meestal toch een halve meter van de dakrand gelegd. Kan je dan niet met de doorvoer langs de zonnepanelen?

Stewie1981
Topic Starter

#3 , 08 aug 2015 11:41

De zonnepanelen liggen een krappe 20cm van de nok terwijl de buizen soieso 25cm breed zijn zonder de voet eronder. Zonnepanelen liggen ook over de volledige breedte van het dak, dus daar kunnen we niet weg.
Met een halve meter zou het krap worden maar net te doen denk ik.

Ik wil eerst voet bij stuk houden, het huis wordt gebouwd volgens lastenboek en uitvoeringsplan waar lastenboek voorrang heeft maar daar staat geen positie in, enkel op het bouwuitvoeringsplan. Dat zal de autist zijn in mij waarschijnlijk :).

Ik wil een deftige regeling. Of de zonnepanelen worden herlegd zodat de doorvoeren gemaakt kunnen worden zoals voorzien of de doorvoeren komen door de muur.
Ben uiteindelijk zelfs bereid er helemaal zelf voor in te staan (kameraad legt zonnepanelen en volgens hem kunnen we dat perfect zelf) waarbij de SOD naderhand het dak controleert en de verplaatsing goedkeurd zodat er achteraf geen discussie over is.

Reclame

Sirkii

#4 , 17 aug 2015 22:11

Ik vind je vraag absoluut niet buiten proportie omdat het verleggen van die panelen een relatief klein werk is (ruwweg 1 dag met 2 man). Als de D-ventilatie aan- en afvoer niet aan de andere kant van de nok kan dan begin je met een aangetekende ingebrekestelling. Schrijf dat je openstaat voor constructieve alternatieven (muurdoorvoer, nokpandoorvoeren ,...) doch dat je conform bouwbeschrijving de pijpen niet tegen de goot wil.

Da s natuurlijk geen juridisch argument maar ook bij mij zitten alle dakdoorvoeren (D-ventilatie, dampkap) tegen de nok met de zonnepanelen eronder. Enig verschil is dat de doorvoeren er eerst waren.

Jouw voorstel om t zelf te doen is genereus maar naar aansprakelijkheid toe twijfelachtig.

Stewie1981
Topic Starter

#5 , 01 sep 2015 16:26

Na een 2de discussie op de werf en het voorstel van mij om met muur doorvoeren te werken (Zijn niet te zien vanop straat) gaan ze het nu zo doen.
Ik heb een nieuw plan gekregen met de positie van de muurdoorvoeren en daarvoor akkoord gegeven.

Uiteindelijk is een muurdoorvoer een nettere oplossing en het scheelt op termijn 2 mogelijke plaatsen dat het dak gaat lekken. Verder kunnen er nu een hele reeks zonnepanelen (of zonneboiler) bijgelegd worden moest daar in de toekomst nood aan zijn.

Sirkii

#6 , 01 sep 2015 19:16

Mooi zo. Za s dus een "win win" deal

Terug naar “Aanneming”