Artikel 747 - voorbeeld template conclusies 'verweerder'

don_colore
Topic Starter

Artikel 747 - voorbeeld template conclusies 'verweerder'

#1 , 03 aug 2015 15:50

Hallo,

Dit nieuwe onderwerp heeft te maken met een eerder onderwerp dat ik een hele tijd geleden heb opgestart: dit is hier terug te vinden.

ondertussen is er schot in dit verhaal gekomen: 11 juni ben ik moeten verschijnen op de Rechtbank vna Eerste Aanleg, Afdeling Burgerlijke Rechtbank. Daar heeft de rechter besloten over te gaan tot (nu kan het zijn dat ik verkeerde terminologie gebruik, daar ik geen advocaat of zo ben) beschikking van artikel 747. Hierbij zullen verschillende termijnen worden opgegeven: vermoedelijk zal ik als verweerder eerst mijn conclusies op papier moeten zetten, waarna de aanklager hetzelfde zal moeten doen. De rechter zal dit dan bestuderen en zijn vonnis hierop baseren.

Daar ik mezelf verdedig in deze zaak en dus geen beroep doe op een advocaat, probeer ik langs deze weg wat hulp te vragen. Ik heb zonet telefonisch contact opgenomen met de rechtbank (met de receptionist o.i.d.) daar ik sinds 11 juni nog niets heb mogen vernemen. Die wist mij te vertellen dat de beschikking gepland staat op morgen 4 augustus en dat de zaak uiteindelijk zal gevonnist worden op 10 maart 2016.

Bon, wat is nu mijn vraag: ik zal na morgen een brief mogen verwachten met de boodschap dat ik mijn verweer op papier moet zetten. Nu is mijn vraag of hier templates o.i.d. voor bestaan. Moet mijn verweer aan bepaalde vormeisen voldoen, of doe ik maar gewoon wat mij het beste lijkt?

Zijn er ergens voorbeelden terug te vinden waarop ik mij kan baseren?

Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg,

Don

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 aug 2015 11:10

“Art.741.In de zaken die op de inleidende zitting niet behandeld zijn, nemen de partijen conclusie op de wijze in deze afdeling bepaald.
Art.742.De partijen leggen hun conclusies neer ter griffie samen met een inventaris van de medegedeelde stukken. Zij ontvangen van deze neerlegging een ontvangstbewijs.
Art.743.De partijen vermelden in hun conclusie hun naam, voornaam en woonplaats of gerechtelijk elektronisch adres, alsmede het rolnummer van de zaak. De rechtspersonen doen blijken van hun identiteit op de bij artikel 703 bepaalde wijze. De conclusies worden ondertekend door de partijen of door hun raadsman.er van de zaak op de algemene rol.
Art.744.De conclusies moeten uitdrukkelijk de eisen van de concluderende partij uiteenzetten alsook de middelen in feite en in rechte waarop iedere eis steunt. De in een andere zaak of in een andere aanleg genomen conclusies waarnaar wordt verwezen of waaraan wordt gerefereerd worden niet beschouwd als conclusies in de zin van artikel 780, eerste lid, 3°.
Art.745.Alle conclusies worden aan de tegenpartij of aan haar advocaat gezonden terzelfdertijd als zij ter griffie worden neergelegd.
Art.746.De neerlegging van de conclusie ter griffie geldt als betekening.”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”