Verborgen gebreken?

holly
Topic Starter

Verborgen gebreken?

#1 , 31 jul 2015 11:52

Hallo allemaal,

Ik hoop van harte dat er hier iemand is die mij meer informatie kan verschaffen.
Het zit zo;
3 weken terug heb ik op een verkoopsite een motor van een boot te koop gezet.
Wij hadden een boot gekocht met motor ons werd verteld dat die motor helemaal goed was etc.. echter dit bleek niet het geval.
Contact opgenomen met de verkoper en die zei dat hij wel goed was toen hij de boot met motor nog had.

Maar goed het verhaal zit nu zo; wij hebben een andere motor bij de boot gekocht en de 'kapotte' motor te koop gezet online.
Wij hebben duidelijk in onze advertentie vermeld dat de motor dus mankementen heeft en moet worden nagekeken.
Er nam iemand via de mail en later telefonisch contact op en we hebben telefonisch dus ook nogmaals aangegeven dat de motor niet in orde was.
De koper is langsgekomen en zag onze boot staan en ook dat we daar nu een andere motor achter hebben, daar hebben we het zelfs nog over gehad.
Ik heb hem gezegd dat wij de boot nog maar net hadden en dat de motor ons dus als 'goed' was verkocht en dat dit niet zo bleek te zijn.. Dat wij er zelf geen tijd voor hebben om na te kijken wat er mee is.
De koper gaf aan vaker motoren na te kijken en dit als hobby te doen, hij heeft m van ons overgenomen voor een spotprijs. Hij zei later ik breng hem naar iemand toe die hem gaat nakijken. Ik zei ja als je daar iemand voor hebt is het zowel voor jou als voor ons natuurlijk leuk. Wij zijn de motor kwijt en jij kun er op die manier weer wat aan verdienen (aangezien hij hem goedkoop had). Ja klopt zei hij daarom wilde hij hem ook om hem later door te verkopen.
Ik heb er eerlijk bij gezet dat ik dus ook echt niet weet wat er met die motor is en dat wij hem dus als goed hebben gekocht maar dat wij hem niet als 'goed' doorverkopen maar dat wij er wel eerlijk bij zeggen dat hij moet worden nagekeken.
Al met al dit was prima meneer heeft de motor gekocht, ingeladen in de kofferbak en klaar.
Nu heeft meneer de motor bij de reparateur gebracht en bleken er verschillende dingen mee te zijn. Iets met een cilinder en nog wat dingen. Nu wilde meneer het volgende: of wij nemen de motor terug en geven hem zijn geld terug, of wij betalen de helft van de reparatiekosten dat is € 100.

De koper geeft aan dat hem niet is verteld dat dit (motor loopt op 1 cilinder en nog een onderdeel wat vervangen moet worden) aan de motor mankeerde en dat dit dus onder verborgen gebreken valt?

Verborgen gebreken is in mijn ogen juist als je iets verkoopt als 'goed' en het achteraf niet goed blijkt te zijn.

Wij zijn zowel in onze advertentie als mondeling toen hij de motor ophaalde eerlijk geweest dat de motor gemaakt moet worden, hij heeft onze nieuwe motor zelfs gezien, en ik ben eerlijk geweest dat ik niet weet wat er aan de motor mankeert. Dus nee ik kon hem ook niet vertellen dat het de cilinder en de andere dingen was want ik wist dit gewoonweg niet.

De koper zei toen hij de motor ophaalde dat hij wel een vermoeden had wat er met de motor was. Ik heb dus nu zelf het vermoeden dat hij een inschatting heeft gemaakt wat er aan mankeerde en wat hem dit ongeveer zou kosten. Nu blijkt dat het iets anders is met de motor en de reparatiekosten vele malen hoger zijn dan wat hij had gedacht. Maar hier kunnen wij toch niks aan doen? Wij hebben de motor verkocht en eerlijk vermeld dat hij gemaakt moet worden.

Wat zijn mijn rechten of plichten en waar kan ik hier eventueel informatie over vinden of wie kan mij antwoord geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 31 jul 2015 12:25

U advertentie goed bijhouden, je hebt tegenover de koper geen verdere verplichtingen als je particulier bent.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

holly
Topic Starter

#3 , 31 jul 2015 12:36

ik heb een printscreen gemaakt van de advertentie die stond nog in het archief op de advertentie site. Daar staat in dat de motor moet worden nagekeken.

Hij probeerde mij nu wel een reactie te ontfrutselen dat wij hadden toegezegd dat we 100 euro aan hem zouden overmaken, hier heb ik niet op gereageerd. Hij wil nu natuurlijk graag iets op papier om verdere stappen te ondernemen.

Reclame

giserke

#4 , 31 jul 2015 12:42

Niet naar luisteren. De koper wist zeer goed wat hij kocht.
Meld hem dat je met hem geen contact meer wil.
Je hebt de koper toch niet verplicht die motor te kopen waarvan hij zelfs op voorhand wist dat hij niet werkte?

Trouwens als particulier ben je hem geen enkele garantie schuldig.
Zelfs al zou U niet hebben gemeld dat hij niet werkte, het is nog altijd aan de koper om vast te stellen wat hij koopt.
Laatst gewijzigd door giserke op 31 jul 2015 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Turaki

#5 , 31 jul 2015 12:43

U laat hem gewoon weten dat in de advertentie duidelijk stond dat de motor een defect vertoonde (bijlage van print-screen meesturen), en dat u bijgevolg niet kan ingaan op zijn vraag om mee in te staan voor de herstellingskosten of de koop te annuleren. En dat enig verder contact hierover door u zal beschouwt worden als kwaadwillig, en u dan ook verplicht zal zijn om dan telkens klacht in te dienen wegens belaging.

giserke

#6 , 31 jul 2015 12:46

U laat hem gewoon weten dat in de advertentie duidelijk stond dat de motor een defect vertoonde (bijlage van print-screen meesturen), en dat u bijgevolg niet kan ingaan op zijn vraag om mee in te staan voor de herstellingskosten of de koop te annuleren. En dat enig verder contact hierover door u zal beschouwt worden als kwaadwillig, en u dan ook verplicht zal zijn om dan telkens klacht in te dienen wegens belaging.
In een eerste tegenreactie zou ik nu wel niet beginnen over "klacht neerleggen wegens belaging".
De zaken moeten nu ook niet onmiddellijk op de spits worden gedreven in dergelijke gevallen.
Wanneer hij dan nog blijft aanhouden, ja dan kun je uw taal wat 'verheffen' in de juridische richting.

holly
Topic Starter

#7 , 31 jul 2015 13:02

Dank jullie wel voor de reacties. Wij hebben m zelf gekocht toen hij dus blijkbaar niet goed werkte maar zijn daar verder niet achteraan gegaan bij onze particuliere verkoper. Omdat wij ook al dachten dat wij daar geen recht toe hadden. Hebben t alleen meegedeeld aan onze verkoper.

Dat onze koper nu zegt ja maar ik was niet op de hoogte van deze gebreken dus dit zijn verborgen gebreken vind ik zo onterecht er is duidelijk gezegd dat de motor niet goed werkt, dat hij stottert als hij warm wordt en dan uitvalt. En dat ik er geen verstand van heb wat er aan mankeert. Dus wat jullie nu eigenlijk zeggen is dat ik niet verplicht ben hier nog op te reageren.

Meneer zegt nu ook dat het aankoopbedrag € 225 veel te hoog is voor een defecte motor van 15 pk. Ik heb dezelfde motor opgezocht op internet in goede staat en daar wordt er 500 / 600 euro voor gevraagd. En de koper gaf gelijk aan hem bij iemand te brengen die er verstand van had tja dat de kosten zo hoog zouden oplopen ( 200 euro) dat kon ik ook niet weten maar om mij nu te verplichten de motor terug te nemen of de reparatiekosten te betalen vind ik ver gaan omdat ik eerlijk ben geweest. Nu heb ik trouwens van de koper gehoord dat hij de motor al heeft laten repareren en dat wij de reparatiebon ook ter inzage mogen hebben... Maar dat wij dus nu wel die helft moeten betalen..

Ik kon hier niks over vinden op internet en aangezien ik volgens mij helemaal niet aansprakelijk ben voor verborgen gebreken vond ik dit al vreemd.
Meneer zegt nu ja er stond alleen in de advertentie dat de motor stottert en soms uitvalt en moet worden nagekeken. Er stond niet bij welke onderdelen defect waren..
Maar goed dat heb ik hem dus duidelijk verteld toen hij hier was dat de motor dus inderdaad stottert en soms uitvalt en dat wij niet weten wat de oorzaak is maar dat dit voor een handig iemand misschien een leuk klusje is.

Jullie advies is dus nu gewoon eerst niet reageren mocht hij weer een reactie sturen dan kan ik gewoon nogmaals zeggen dat ik niet aansprakelijk ben aangezien er duidelijk is vermeld toen hij hier was dat de motor niet in orde was, en dat er dus in de advertentie wel stond dat de motor stottert en moet worden nagekeken?

Turaki

#8 , 31 jul 2015 13:11

U kan hem inderdaad gewoon negeren, en pas reageren zodra hij u officieel (dus minstens met een AS) aansprakelijk stelt.

sloeberken

#9 , 31 jul 2015 14:51

Dan heeft hij nog een goedkope motor 225 + 200 = 425€ profijt van 100 a 200€
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 aug 2015 10:41

Zoals Turaki zegt: gewoon niet meer reageren. Hoogst waarschijnlijk zal hij je nog enkele mails proberen sturen, maar die negeer je maar gewoon. Als hij je belt, vertel je hem vriendelijk dat je geen contact meer met hem wenst en dus niet meer moet opbellen (of je neemt gewoon niet op). Hij kan je verder niets maken, dus waarschijnlijk zal je er daarna weinig of niets meer van horen. Indien wel, laat het dan hier maar weten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”