Mogelijkheden voor opstarten kleine zaak?

denlowie
Juridisch actief: Nee

Re: Mogelijkheden voor opstarten kleine zaak?

#31 , 30 jul 2015 15:33

Daar zit ook je ziekte verzekering en je pensioen in.

Als je 75 jaar word heb je al meer geniet van gehad dan je ooit betaald heeft, plus mocht je ooit ziek worden en een paar maand kliniek moeten doen dan is het meer dan zijn centen waard.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell

#32 , 30 jul 2015 15:36

Dat vind ik typisch dingen waar je je vrijwillig tegen zou moeten kunnen verzekeren. Of je kunt er voor kiezen om dat niet te doen. Bij weinig inkomen, is het een vrij forse premie. Dat je er meer geniet van hebt, is een aanname. Je onttrekt namelijk wel 700 euro per kwartaal gedurende vele jaren. Geld dat je ook anders zou kunnen besteden, beleggen of investeren. Een ziekteverzekering en pensioen heb ik overigens al. Dus strikt noodzakelijk voor het geval dat, is het ook niet eens.

denlowie

#33 , 30 jul 2015 15:43

Dat vind ik typisch dingen waar je je vrijwillig tegen zou moeten kunnen verzekeren.
Daar kan je gelijk in hebben, maar dit is om gewone zelfstandige te beschermen, men zou niet betalen en na X aantal jaren word men ernstig ziek en de gemeenschap moet voor je opdraaien, herinner je nog de toestanden 40 jaar geleden zelfstandige die een paar honderd franken aan pensioen kreeg en zo naar het ocmw moest gaan omdat men geen middelen van bestaan had, daarvoor vind ik dit een zeer billijk bedrag voor het geen je later krijgt, geen enkel privé ziekte verzekering en pensioen fonds kan je voor dit bedrag zoveel geven !

En je bijdrage is fiscaal aftrekbaar.

Reclame

Jackrussell

#34 , 30 jul 2015 16:00

Iemand die er voor kiest om zich niet te verzekeren en daar later problemen door krijgt, moet zijn eigen boontjes dan ook maar doppen vind ik. In mijn geval dient het ook niet om te voorkomen dat ik straks onder een brug moet liggen. Ik heb een prima pensioen en heb al een ziekteverzekering. Dit is extra en overbodig m.i. Zet ik het op iemand anders naam, dan betaal ik in feite voor het pensioen en de ziekteverzekering van diegene. Dat is ook niet heel interessant eigenlijk.

Fiscaal aftrekbaar wil dus zeggen dat ik in mijn geval 50% zou kunnen recupereren, in het geval van op naam van iemand anders 30 of 40% afhankelijk van de winst en in het geval van een BVBA 24,98 of 31,93 zou kunnen recupereren. In het geval van die constructie met die LTD's als vennoten van een GVC ook zoiets...?

Nu ik het zo lees allemaal, krankzinnige tarieven eigenlijk. Niet gek dat België tot de koplopers behoort qua belastingdruk.

denlowie

#35 , 30 jul 2015 16:11

Nu ik het zo lees allemaal, krankzinnige tarieven eigenlijk. Niet gek dat België tot de koplopers behoort qua belastingdruk.

Maar we zijn toch ook bij de beste wat sociale voorzieningen betreft!!!

We zijn ook het best gesubsidieerd land ter wereld.

Als je geboren word krijg je al een geboorte premie tot wanneer je sterft en dan krijg je een overlijdens premie !

Als kind krijg je kindergeld

Gaat je naar school krijg je schooltoelage.

koop je een huis krijg je bouw premie

verbouw je na 5 jaar je huis dan is het een renovatie premie.

Subsidies na subsidies je hele leven lang.

enz ...

Jackrussell

#36 , 30 jul 2015 16:21

Inderdaad. Dat is leuk voor de mensen die niet voor zichzelf kunnen en/of willen zorgen en liever hebben dat de staat alles regelt, maar de mensen die wel hun eigen boontjes kunnen en willen doppen, draaien er voor op. Die rondpompmachine kost ook behoorlijk wat geld natuurlijk.

JPV

#37 , 30 jul 2015 20:43

Dat vind ik typisch dingen waar je je vrijwillig tegen zou moeten kunnen verzekeren. Of je kunt er voor kiezen om dat niet te doen. Bij weinig inkomen, is het een vrij forse premie. Dat je er meer geniet van hebt, is een aanname. Je onttrekt namelijk wel 700 euro per kwartaal gedurende vele jaren. Geld dat je ook anders zou kunnen besteden, beleggen of investeren. Een ziekteverzekering en pensioen heb ik overigens al. Dus strikt noodzakelijk voor het geval dat, is het ook niet eens.
de ziekteverzekering die je hebt, is onderhevig aan de voorwaarde dat je verzekerd bent bij de overheid. niet betaalt de ziekteverzekering (hospitalisatieverzekering) slechts een fractie terug.

Gelieve overigens politieke discussies over nut/redement van socaile zaken op een ander forum te voeren, niet op juridischforum.be

Jackrussell

#38 , 30 jul 2015 21:48

de ziekteverzekering die je hebt, is onderhevig aan de voorwaarde dat je verzekerd bent bij de overheid. niet betaalt de ziekteverzekering (hospitalisatieverzekering) slechts een fractie terug.

Gelieve overigens politieke discussies over nut/redement van socaile zaken op een ander forum te voeren, niet op juridischforum.be

Dat is een ziektekostenverzekering alias zorgverzekering. Dat is wat anders. Als ik arbeidsongeschikt ben, krijg ik gewoon netjes elke maand geld. Dat is al geregeld. Dat hoef ik niet nog een keer, althans niet tegen de prijs van 700 euro per kwartaal.

JPV

#39 , 31 jul 2015 07:09

Een ziektekostenverzekering is iets ruimer dan een zorgverzekering, zeker geen aliassen. De arbeidsongeschiktheidsverzekering (wat jij bedoelt) is een AANVULLING op de wettelijke uitkeringen. Zeker geen vervanging. Men zal immers de bedragen die je zou kunnen krijgen bij de overheid, aftrekken van het uit te betalen som.

De prijs van 700 euro per kwartaal is een totaalpakket en biedt je overigens een heel stuk meer dan dat. Niet enkel grotendelse terugbetaling medische kosten (dokter, apotheek, ziekenhuis, ...), faillissementsverzekering, pensioenopbouw, ... maar in sommige gevallen ook het recht op werkloosheidsuitkeringen bvb.

Jackrussell

#40 , 31 jul 2015 07:17

Dat zijn dus allemaal zaken waar ik al over beschik, net zoals ik zowel in NL als in België een zorgverzekering heb. Althans, in Nederland een zorgverzekering, in België de verzekering bij de CM. Die € 700 is weggegooid geld voor me. Het is alleen interessant als er ooit mee wordt geknoeid, door bv. de boel op de fles te laten gaan, maar dat lijkt me niet netjes.

JPV

#41 , 31 jul 2015 07:54

Opnieuw: je kan niet over al die zaken al beschikken, gezien je voor een aantal zaken sowieso iets opbouwt dat uitgekeerd wordt en dus niet dubbel verzekerd (enkel aanvullend verzekerd) wordt.

Betaal je overigens in Nederland (loon)belastingen? Werk je daar halftijds in loondienst?

Jackrussell

#42 , 31 jul 2015 08:13

Akkoord, over een faillissementsverzekering beschik ik niet. Pensioen opbouw heb ik, een werkloosheidsverzekering ook en ziektekosten/hospitalisatie is verzekerd, net zoals arbeidsongeschiktheid. Veel wat in die € 700 zit, is m.i. dubbelop. Noem het aanvullend, maar u begrijpt dat de strikte noodzaak van iets wegvalt als het aanvullend is i.p.v. het enige.

Ja, loondienstcontract in Nederland en ik betaal daar belastingen. Plus nog een deel personenbelasting in België. Nederland heeft een 90%-regel ingevoerd. In het kort komt dat er op neer dat je bepaalde voordelen niet meer geniet als je geen binnenlands belastingplichtige bent, wat wil zeggen dat je minder dan 90% van je wereldinkomen in NL geniet. Als ik dus in België bijvoorbeeld 25% van mijn totale inkomen zou gaan verdienen, ben ik bijvoorbeeld de gedeeltelijke renteteruggave van mijn woonkrediet kwijt. Dan hebben we het toch al gauw over een paar honderd euro. Dat in combinatie met de krankzinnige belastingtarieven en RSZ-bijdragen in België, maakt dat het op deze manier allemaal niet heel erg interessant is.

Rene

#43 , 31 jul 2015 08:24

@Berenod: Mooie uitleg. prima om bij te houden.

Nog even een opmerking. Ging het bedrag voor vrijstelling niet opgetrokken worden naar , ik dacht naar 25.000 euro ? Vanaf volgend jaar?

denlowie

#44 , 31 jul 2015 08:28

Ging het bedrag voor vrijstelling niet opgetrokken worden naar , ik dacht naar 25.000 euro ? Vanaf volgend jaar?

Nog meer gesjoemel en oneerlijke concurrentie.

Jackrussell

#45 , 31 jul 2015 08:41

Dat klopt, per 1 januari 2016. Volgens mij niet voor de bouw- en de horeca. De argumenten: de administratieve druk wegnemen. Tsja, dan is dit maar een druppeltje m.i.

Hoe zwaarder de belasting en de administratiedruk, hoe meer gesjoemel. België is doorgeschoten.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”