Ereloon voor het opstellen honorariastaat ...

fta
Topic Starter

Ereloon voor het opstellen honorariastaat ...

#1 , 28 jun 2008 01:58

Weinig ervaring omtrend advocaatskosten, vandaar deze vraag.

Voor louter het opstellen van de kosten- en honorariastaat (1 brief+2 bladzijden met overzicht prestaties) wordt er mij 30 minuten aan een ereloon van 100 eur / uur aangerekend en daarbovenop nog eens een secretariaatskost van 10 euro.

Dus louter het opstellen van een factuur kost mij 60 euro. Ik vind dit heel vreemd. Is dit gebruikelijk bij een afrekening?

Al vast bedankt,

Taz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene

#2 , 28 jun 2008 16:49

Ja advocaten en erelonen Daar snapt een normaal mens niets van.

Maar onlangs moest ik ereloon betalen aan een expert. Wat die allemaal opschreef kan ik niet herhalen. Het kwam neer op 5000 euro voor 2 expertise bezoeken en wat schrijfwerk + administratie. Hij schrijf gewoon mijn verslag over (met wat opmerkingen)
En een verslag bevat wel 20 Blz. maar de meeste zijn items 'knip en plak' zoals waren aanwezig, opdracht gerecht, ... in feite maar enkele blz. van hemzelf.
Een expert die zoiets dagelijks doet kan dat op 1 dag afwerken. Laat staan dat hij er 2 of 3 zou nodig hebben dan is 5000 euro toch nog mooi verdiend.

En geluk de verliezer betaald (meestal) en wij staan aan de winnende hand.
Laatst gewijzigd door Rene op 29 jun 2008 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

fta
Topic Starter

#3 , 29 jun 2008 01:41

Maar wie weet, is dit allemaal met een klassiek typmachine gebeurt en dit neemt tijd in beslag ...

Voor mijn geval zal ik maar gewoon de rekening betalen. Anders wordt ik toch weer in gebreke gesteld .

Maar geld vragen voor het opstellen van een factuur ... snapt het echt niet. Stel je voor dat je bij beenhouwer, bakker, enz ... een aparte rekening krijgt voor het uitrekenen van je rekening. En gemakshalve gaan ze ervan uit dat ze dit niet goed kunnen en hiervoor wel 30min voor nodig hebben.

Reclame

Eddy009

#4 , 11 jul 2008 20:42

Beste,

Uit ervaring kan ik u zeggen dat zulks geenszins gebruikelijk is.

De meeste advocaten werken met software die automatisch alle prestaties bijhoudt. Met 1 samenvoegknop in te drukken heeft de advocaat (of beter gezegd zijn administratieve kracht) binnen de 10 seconden een overzicht van de kosten en erelonen.

Zelfs indien één en ander niet gebeurt met software, dan nog wordt er geen ereloon aangerekend voor het opstellen van de honorariastaat. Hooguit wordt er een beperkte kost in rekening gebracht voor dactylografie ...

Rene

#5 , 12 jul 2008 09:59

Alleen jammer dat we nooit die details zien, en ook nooit een ereloonnota die uit de printer rolt maar altijd een overgeschreven en samengevat exemplaar.

Laatst zag ik nog (van een expert) (de zaak is zit nog in voorverslag fase maar raming eindafrekening al gemaakt bijna 5000 euro :oops: )
post openen dossier € 30 : afsluiten en berekening ereloon € 40
Ereloon zelf was € 100 / secretariaatloon € 30 / maar verslag 60 blz aan €10 en kopie 240 x €0.5
Als ge weet dat ook de telefoonmin, gsm, fotos, verplaatsing, briefwisseling, ... afzonderlijk gerekend worden is dat in mijn ogen gewoon bedrog.

En zijn werk, daar zeg ik niets over, (afschrijven en kopij/plakken) steld niet veel voor.

Natuurlijk weten ze ook hun opdracht in stand te houden, waarschijnlijk extra vraag aan rechter, extra info opvragen, ...

Nee de wet zou op dat vlak eens deftig mogen veranderen, maar ja wie gaat er nu tegen zijn eigen principes ingaan aangezien alle ministers en veel politici ex advocaten zijn.

NB ik ken ook advocaten die eerlijk en plichtsbewust zijn met hun ereloonnota's.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”