Beschadiging bad opgemerkt na plaatsing

ganapathi tantra

Re: Beschadiging bad opgemerkt na plaatsing

#61 , 28 jul 2015 11:29

Maar met de aard van uw onderschrift gaat u toch prat op juiste schrijfwijzes ?
Het verschil tussen grammatica en spelling is u niet duidelijk, blijkbaar? De rest van u antwoord hierboven laat ik ook voor uw rekening. Uit uw antwoord is duidelijk af te lezen dat u blijkbaar regelmatig problemen hebt met klanten die op hun strepen staan. Uw reacties zijn meestal ook in die zin gekleurd hier op het forum. Laat ons dus inderdaad enkel naar "de regeltjes" kijken.

Maar om u even een voorbeeld te geven van hoe het ook kan: wij hadden bij de voorlopige oplevering van onze woning ook enkele opmerkingen, en de werkfleider heeft ons zelfs nog gewezen op enkele mankementen die we over het hoofd gezien hadden: er waren op 2 vensterbanken lichte krasjes. Dit was ons niet opgevallen, maar de werlfeider wel. Enkele dagen nadien, is men deze vensterbanken komen polijsten zodat de krasjes er uit waren. Verder waren er nog tal van "esthetische details", zoals jij ze noemt, die de week na oplevering nog opgelost werden (zeker geen grote dingen, maar toch details die niet in orde waren: gaande van oneffeneden in beplijstering die bijgewerkt is, tot een iets of wat uitstekende plug in de trap die bijgeschuurd was, tot afdekplaatjes aan de buizen van de centrale verwarming die licht beschadigd waren en vervangen zijn, etc...). Al deze zaken zijn perfect opgelost, zonder gedoe. Men had ons ook kunnen beschuldigen dat we de krassen op de vensterbank zelf gemaakt hadden, etc..., maar men heeft gewoon gedaan wat men moest doen: de gebreken oplossen.

Ik zie niet in waarom dit in het geval van de topic starter anders zou moeten zijn? Voor een laatste keer: we gaan hier van uit dat de krassen NIET door de topic starter gemaakt zijn! Héél uw argumentatie dat hij het maar moet laten rusten, is gewoon absurd. Ofwel lost de aannemer het probleem op, ofwel vervangt deze het bad. Punt andere lijn. Uw frustraties als aannemer spelen hier geen rol. U mist gesprekken face to face? Waar juridisch gezien met je een face to face gesprek hebben, vooraleer u recht hebt op een deugdelijke plaatsing van een bad? Wat ik mis in het verhaal van de topic starter, is inderdaad een klantvriendelijke benadering van de installateur.
uw zaak net zoals die van mij kan niet worden vergeven tot algemene regel hoewel u dat supergraag zou willen en van vele veronderstellingen uit gaat.
Het concept van "oplevering zal mij waarschijnlijk stukken beter gekend zijn. Opleveringen zijn er namelijk om dergelijke discussies te vermijden. Als nadien blijkt dat er krassen of andere beschadigingen zijn ook al zijn die niet opgemerkt door betrokken partijen die altijd bij een oplevering moeten aanwezig zijn vallen buiten elke discussie achteraf. Dat is nu eenmaal het doel van een oplevering. anders is het een straatje zonder einde
Dat zijn de regels niet ? Of kunnen de regels navenant de betrokken partij steeds worden uitgerekt volgens U ?
Maar ik denk idd ook dat het verder nutteloos is om met u een opbouwend gesprek te voeren gezien u de persoonlijke aanval blijft hanteren. En wat de vermelding met verschil tussen grammatica en spelling hier nu weer komt doen weet ik ook niet. Maar wie zo in dat verband op zijn strepen staat moet zowel in grammatica als in spelling de taal respecteren en niet het een of het ander zoals het hem uitkomt
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#62 , 28 jul 2015 11:36

Opleveringen zijn er namelijk om dergelijke discussies te vermijden. Als nadien blijkt dat er krassen of andere beschadigingen zijn ook al zijn die niet opgemerkt door betrokken partijen die altijd bij een oplevering moeten aanwezig zijn vallen buiten elke discussie achteraf. Dat is nu eenmaal het doel van een oplevering.
Nope, oplevering is de feitelijke en formele overdracht van de werken van de uitvoerder aan de opdrachtgever. Dit wil niet zeggen dat de opdrachtgever achteraf geen fouten in plaatsing of beschadigingen meer mag vaststellen.

Nergens in de posts van TS heb ik trouwens kunnen afleiden dat er een oplevering heeft plaatsgevonden, enkel dat de plaatsing is uitgevoerd.

ganapathi tantra

#63 , 28 jul 2015 11:54

Daar heef tu gelijk in Turali er is geen oplevering gebeurt.
Maar misschien kunt u mij vertellen wat dan wel de juridisch juiste weg is om dit af te handelen. Blijkbaar hebt u daar veel meer verstand van dan ik zelf.
Maar misschien ken ik dat onderdeel van de bouwwetgeving niet en moet er dus volgens u nog een andere manier bestaan. Maar waarschijnlijk tovert u hier iets uit de hoed waardoor rechters, advocaten of andere betrokken partijen een "oplevering" als een vodje kunnen beschouwen waarmee ze geen rekening meer moeten houden. Allee ik vind het eigenlijk wel grappig dat u nog een extra dimensie blijkt te kunnen toevoegen aan het concept van oplevering. Ik zou dat graag eens zien in een lijntje ergens in een officiele tekst in de zin van: als de oplevering is gebeurt dan kunnen en mogen we nog dit en dat.
Alleen constructieve structurele fouten in plaatsing/uitvoering vallen onder de tienjarige garantie en zelf dus buiten de definitieve oplevering. En ook al zouden zij niet opgemerkt zijn dan worden zij niet aanvaard.

Ts heeft echter mijn inziens geen gelijk door te stellen dat het niet aanvaardbaar is dat zijn vrouw dit maar moest gezien hebben. Als er dan toch een document voor overdracht, oplevering, aanvaarding der werken of wat u ook uit uw hoed tovert zou geweest zijn en zijn vrouw had dan ondertekend wat zou dan weer de discussie zijn. Opnieuw niet de accepteren ? Maar als er niks ondertekend is dan had zijn vrouw dat idd niet moeten zien ze moest er zelfs niet naar kijken. Het zjn de uitvoerders en of haar vertgenwoordigers die hadden moeten uitnodigen tot aanvaarding der werken en haar of iemand anders die de opdrachtgever vertegenwoordigde laten tekenen.
En Turaki als gij vind dat de oplevering niets tot doel mbt beschadigingen heeft hoelang mag dat dan volgens u duren in tijd dat men beschadigingen kan vaststellen ? Zou nogal gemakkelijk zijn niet ? Na vijf jaar krassen in de vloer aja even klagen bij de vloerder ? Bedoelt ge nu ook dat als iemand met zijn auto de garage uit rijd en ondertekende voor akkoord dat ie twee weken later met een kras op de carrosserie moet binnen komen en recht van spreken op gratis herstel of iets anders onder garantie heeft. Komaan zeg.
Denk dat men formeel wel mag stellen dat als een oplevering is geschied dit is geschied volgens uitvoering regels van de kunst en dat beschadigde goederen daar niet toe behoren.
Als de goederen correct geleverd en geplaatst zijn dan worden de werken overgedragen dixit opgeleverd. Daarna moet ge niet meer afkomen

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#64 , 28 jul 2015 12:06

uw zaak net zoals die van mij kan niet worden vergeven tot algemene regel hoewel u dat supergraag zou willen en van vele veronderstellingen uit gaat.
:roll: :roll: :roll:
Het concept van "oplevering zal mij waarschijnlijk stukken beter gekend zijn.
Het kan zijn dat het concept u bekend is, maar deftig lezen is blijkbaar moeilijker. Ik had het over de VOORLOPIGE oplevering. De definitieve oplevering was een jaar later.

Discussieert u verder maar met Turaki, ik steek geen tijd meer in u. Dat is toch verloren energie...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantra

#65 , 28 jul 2015 12:52

:roll: :roll: :roll:
Het concept van "oplevering zal mij waarschijnlijk stukken beter gekend zijn.
Het kan zijn dat het concept u bekend is, maar deftig lezen is blijkbaar moeilijker. Ik had het over de VOORLOPIGE oplevering. De definitieve oplevering was een jaar later.

Discussieert u verder maar met Turaki, ik steek geen tijd meer in u. Dat is toch verloren energie...

Tja dan moet u ook eens leren wat het verschil is tussen voorlopige en definitieve oplevering :o). Denk je nu echt dat je een jaar na voorlopige oplevering moet afkomen met krassen op uwe vloer of ergens anders. Probeer dat maar gerust eens uit. Bedoeling van de tijd tussen voorlopige oplevering en definitieve oplevering is om zaken zoas bvb een loskomende keukenkraan te herzien, een reutelende radiator na te zien, een voeg op een tegelvoer die loskomt terug te vullen of een plots opduikende vochtvlek vast te stellen of scheur in een muur. en dergelijke zware zaken zoals vocht en scheurenvallen zelfs buiten de finitieve oplevering. Niet om beschadigingen door gebruik of inname gratis te kunnen oplossen of op een ander zijn rug te zetten. Ze dient ook niet om na een jaar nog te kunnen zeggen dat er ergens een kras staat.
Dus in het geval van TS. als er nu wel wordt overeengekomen om het bad te vervangen en de werken worden opgeleverd dan zal die na een jaar niet moeten gaan zeggen dat er krassen in zijn bad zitten en dat die dan maar moet worden vervangen. Waar TS tussen voorlopige oplevering en definitieve wel recht op heeft in die tussentijd is bvb loskomen van een siliconevoeg, zijn douchekraan die gaat lekken, zijn bad dat lost komt te staan

Gebruiker21

#66 , 28 jul 2015 13:35

Tja dan moet u ook eens leren wat het verschil is tussen voorlopige en definitieve oplevering :o). Denk je nu echt dat je een jaar na voorlopige oplevering moet afkomen met krassen op uwe vloer of ergens anders. Probeer dat maar gerust eens uit.
Is ook gebeurd. Volgende zaken zijn aangepakt tussen voorlopige en defintieve oplevering:
- Vergrendelmechanisme van een raam dat niet naar behoren werkt.
- Beschadiging aan omlijsting van een deur die niet opgemekrt was bij voorlopige oplevering.
- Led lamp van badkamer spiegelkast die gedeeltelijk niet meer werkte.
- Inderdaad krassen op twee tegels, die mogelijk veroorzaakt zijn bij het plaatsen van de dubbelde binnendeur. Was ook niet opgemekrt bij voorlopige oplevering...
- ...

Volgende zaken zijn zelfs nog NA de DEFINITIEVE oplevering opgelost:
- Probleem met geurhinder wegens het te dicht plaatsen van de sanitaire ontluchting naast de inlaat van het ventilatiesysteem => Er werden sniffers geplaatst.
- De voordeur begon een zeer lichte barst te vertonen in het hout => Deur is vervangen door een nieuwe.
Niet om beschadigingen door gebruik of inname gratis te kunnen oplossen of op een ander zijn rug te zetten. Ze dient ook niet om na een jaar nog te kunnen zeggen dat er ergens een kras staat.
??? Waar in godsnaam beweert de TS dat HIJ de kras gemaakt heeft???
Dus in het geval van TS. als er nu wel wordt overeengekomen om het bad te vervangen en de werken worden opgeleverd dan zal die na een jaar niet moeten gaan zeggen dat er krassen in zijn bad zitten en dat die dan maar moet worden vervangen.
En waar in godsnaam zegt de TS dat hij dit van plan is????

OK, ga jij er dan maar van uit dat de TS in alle opzichten van plan is de aannemer te beduvelen. Dan is verder alle discussie nutteloos. Ik ga er van uit dat de TS ter goeder trouw is en hier niet komt liegen. Misschien moet jij eindelijk ook eens die houding aannemen... Mensen, toch...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#67 , 28 jul 2015 13:52

...
Zucht, ik had beter moeten weten dan hierop te reageren.

Wat het concept "oplevering" nu juist wil zeggen wil gaarne verder bediscussiëren, maar niet in deze thread, daar dit niet relevant is, daar TS op geen enkele manier de werken heeft aanvaard, en zodra hij de non-conformiteit vaststelde, deze aan de aannemer heeft gemeld.

ganapathi tantra

#68 , 28 jul 2015 14:15

Tja dan moet u ook eens leren wat het verschil is tussen voorlopige en definitieve oplevering :o). Denk je nu echt dat je een jaar na voorlopige oplevering moet afkomen met krassen op uwe vloer of ergens anders. Probeer dat maar gerust eens uit.
Is ook gebeurd. Volgende zaken zijn aangepakt tussen voorlopige en defintieve oplevering:
- Vergrendelmechanisme van een raam dat niet naar behoren werkt.
- Beschadiging aan omlijsting van een deur die niet opgemekrt was bij voorlopige oplevering.
- Led lamp van badkamer spiegelkast die gedeeltelijk niet meer werkte.
- Inderdaad krassen op twee tegels, die mogelijk veroorzaakt zijn bij het plaatsen van de dubbelde binnendeur. Was ook niet opgemekrt bij voorlopige oplevering...
- ...

Volgende zaken zijn zelfs nog NA de DEFINITIEVE oplevering opgelost:
- Probleem met geurhinder wegens het te dicht plaatsen van de sanitaire ontluchting naast de inlaat van het ventilatiesysteem => Er werden sniffers geplaatst.
- De voordeur begon een zeer lichte barst te vertonen in het hout => Deur is vervangen door een nieuwe.
Niet om beschadigingen door gebruik of inname gratis te kunnen oplossen of op een ander zijn rug te zetten. Ze dient ook niet om na een jaar nog te kunnen zeggen dat er ergens een kras staat.
??? Waar in godsnaam beweert de TS dat HIJ de kras gemaakt heeft???
Dus in het geval van TS. als er nu wel wordt overeengekomen om het bad te vervangen en de werken worden opgeleverd dan zal die na een jaar niet moeten gaan zeggen dat er krassen in zijn bad zitten en dat die dan maar moet worden vervangen.
En waar in godsnaam zegt de TS dat hij dit van plan is????

OK, ga jij er dan maar van uit dat de TS in alle opzichten van plan is de aannemer te beduvelen. Dan is verder alle discussie nutteloos. Ik ga er van uit dat de TS ter goeder trouw is en hier niet komt liegen. Misschien moet jij eindelijk ook eens die houding aannemen... Mensen, toch...

U maakt er toch wel een en ander van hoor. Dat de opgemerkte zaken tijdens de voorlopige oplevering werden verholpen is volgens de regls en verplicht.
Wat niet werd opgemerkt maar toch in orde werd gemaakt kan nooit verplichtend worden opgelegd als er een oplevering was. Dit gebeurt altijd vanuit de welwillendheid van de aannemer zelf en kan niet opglegd worden door de klant. Want zelfs als u er de garantieregeltjes zou bijsleuren zou u zelf na zes maand moeten bewijzen dat ze er waren. Maar bij opleveringen zijn geen consumentengaranties van toepassing. Omgekeerd ook niet
De gebreken waar u van spreek in orde gebracht na definitieve oplevering lijken mij idd ook gerechtvaardigt /verplicht gezien 1 in uw ontluchting zit een concept fout( =structureel) en de deur idem dito maw slechte keuze van hout (wat kan gebeuren gezien de herkomst van het materiaal. Maar zo'n scheur of barst zal niet worden vervangen vijf jaar na plaatsing.

Voor de rest moet u wat dieper lezen want u beweert terug veel.

ganapathi tantra

#69 , 28 jul 2015 14:25

...
Zucht, ik had beter moeten weten dan hierop te reageren.

Wat het concept "oplevering" nu juist wil zeggen wil gaarne verder bediscussiëren, maar niet in deze thread, daar dit niet relevant is, daar TS op geen enkele manier de werken heeft aanvaard, en zodra hij de non-conformiteit vaststelde, deze aan de aannemer heeft gemeld.
Start u die dan maar op en lever het bewijs waarop u denkt te kunnen steunen dat een oplevering kan worden uitgebreid met wat u beweerd.
Of gaat u gelijklopende tekesten van WTCB, Bouwunie, enkele vooraanstaande kantoren, pubblicaties en dergelijke ook nog eens gaan bevechten ?
Het staat nochtans allemaal duidelijk beschreven in eerder publicaties veel "concept" is er dus eigenlik niet meer aan

TS kan nog altijd opleveren als hij dat wenst. De vermelding van de kras kan dan worden vermeld. Dus het kan zeker en vast wel relevant zijn en bovendien
zeer sterk aan te raden als het bad zal worden vervangen. Lijkt mij bij iedere uitvoering van een aannemingsopdracht nogal de evidentie zelf. Ook die van ts
Me dunkt dat u de waarde en beperkingen van een oplevering zowel voor bouwheer/aannemer en in een zucht architect zeer onderschat. Wij maken ze dagelijks
mee maar zoals ik zei ik twijfel er niet aan dat u daar nog veel meer in bent onderlegd. Prove your point ! Maar hier nog nooit ondervonden dat in een geschil
wat staat vermeld in de oplevering in twijfel wordt getrokken of uitgebreid met zaken die er niet waren. Niet door de partijen, hun advocaten of de rechter in het dossier. Tenzij dat wat onder de tienjarige verantwoordelijkheid valt.

roharro

#70 , 28 jul 2015 14:28

In dit geval is de oplevering stilzwijgend gebeurd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#71 , 28 jul 2015 14:35

U maakt er toch wel een en ander van hoor.
Yeah, sure. IK maak er wat van??? :lol: :lol: :lol: En Turaki maakt er ook wat van, zeker? Iedereen die het niet opneemt voor de "arme aannemer", maakt er wat van volgens u.

Neem liever een voorbeeld aan hoe mijn aannemer handelt, dan hier telkens weer de klant als bandiet af te schilderen. Uw verhaal wordt serieus afgezaagd!

Waarom wijkt u trouwens altijd af van het topic? Waar heeft de topic starter nu weer gezegd dat hij zelf verantwoordelijk is voor de krassen? Waar heeft hij ook weer gezegd dat hij van plan is om alle gebruiksschade in de toekomst ook op de aannemer te verhalen? Nergens? Dacht ik ook, ja. Laten we het daar dan bij houden?

sloeberken

#72 , 28 jul 2015 15:18

De voorlopige oplevering heeft tot doel de voltooiing der werken vast te stellen en om, na onderzoek van de conformiteit van de uitgevoerde werken met de plannen, zich akkoord te verklaren over eventuele herstellingen of nog uit te voeren werken.

De definitieve oplevering leidt tot de goedkeuring en de aanvaarding der werken. Het gevolg van de definitieve oplevering is dat de lichte zichtbare gebreken aanvaard worden door de bouwheer (mogelijk mits een vermindering van de aannemingsprijs)

Maar zoals Turaki zegt is dit hier niet van toepassing. Wel kan de firma nooit bewijzen, dat TS de oorzaak is van de krassen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro

#73 , 28 jul 2015 15:43

En omgekeerd ook niet!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#74 , 28 jul 2015 15:47

En omgekeerd ook niet!
Hoeft ook niet... Het is aan de firma om te bewijzen dat de krassen er niet waren na installatie van de badkamer.

Anyway, best de rest van het verhaal van de topic starter afwachten, zou ik zo denken. Deze discussie is nutteloos. Als dan ook nog eens GT zich ermee gaat bemoeien, is het helemaal om zeep :twisted: .

sloeberken

#75 , 28 jul 2015 15:49

En omgekeerd ook niet!
roharro wees nu eens eerlijk en lees het bericht van TS, ik denk niet dat jij zou akkoord gaan met dit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”