boom valt bij de buren

Turaki

Re: boom valt bij de buren

#76 , 27 jul 2015 21:18

Hier moet ik ook BrechtS bijtreden. Verzekering wordt aangesproken door de buurman om zijn schade te vergoeden (waar hij waarschijnlijk voor verzekerd is), en verzekering kan dan volledig op eigen initiatief de eigen schade (geldverlies) trachten te recupereren van TS. Niet dat hiermee vastligt dat de verzekering gelijk gaat krijgen, maar ze kunnen maar proberen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#77 , 28 jul 2015 08:56

Hier moet ik ook BrechtS bijtreden. Verzekering wordt aangesproken door de buurman om zijn schade te vergoeden (waar hij waarschijnlijk voor verzekerd is), en verzekering kan dan volledig op eigen initiatief de eigen schade (geldverlies) trachten te recupereren van TS. Niet dat hiermee vastligt dat de verzekering gelijk gaat krijgen, maar ze kunnen maar proberen.
Er staat in de OP :
Eén van de bomen in onze tuin is door een windstoot tijdens een storm bij de buren gevallen, zonder veel schade.
Als er amper schade is en de boom door de schoonzoon werd verwijderd (én meegenomen), waarom schakelde hij dan de verzekering in? Om de schoonzoon extra te betalen(naast het gerecupereerde hout) terwijl de buur zelf de boom wou verwijderen?

Turaki

#78 , 28 jul 2015 09:12

Als er amper schade is en de boom door de schoonzoon werd verwijderd (én meegenomen), waarom schakelde hij dan de verzekering in? Om de schoonzoon extra te betalen(naast het gerecupereerde hout) terwijl de buur zelf de boom wou verwijderen?
Als de boom in de tuin van de buren valt, is het aan de buren om te beslissen of TS toegang krijgt tot de tuin, of dat ze dit zelf willen doen (of een aannemer in te schakelen). En indien ze beslissen om dit zelf te doen, mogen ze perfect de gewerkte uren inbrengen bij hun verzekering. Zal nog altijd goedkoper zijn dan een aannemer.

Reclame

sloeberken

#79 , 28 jul 2015 10:24

Als de boom in de tuin van de buren valt, is het aan de buren om te beslissen of TS toegang krijgt tot de tuin, of dat ze dit zelf willen doen (of een aannemer in te schakelen). En indien ze beslissen om dit zelf te doen, mogen ze perfect de gewerkte uren inbrengen bij hun verzekering. Zal nog altijd goedkoper zijn dan een aannemer.
300€ om een boompje van amper 5 meter te ruimen. Hij zal toch het bewijs moeten leveren van de gemaakte kosten.
Als hij het zelf ruimt, en niet door een zelfstandige laat doen, is het omdat je er profijt bij hebt.
Wie iets wil claimen, zal ook het ook moeten bewijzen. Denk als dit bij de vrederechter komt, hij diep in zijn archieven zal moeten kijken.
Dit is u enkel willen verrijken op u buur. Ben er bijna zeker van dat de schoonzoon dit gratis heeft gedaan, enkel voor het hout.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#80 , 28 jul 2015 10:47

Ben er bijna zeker van...
En zo werkt ons juridisch systeem?

sloeberken

#81 , 28 jul 2015 10:49

En zo werkt ons juridisch systeem?
Nee daar ben ik mee eens, enkel keiharde bewijzen.

Mariette

#82 , 28 jul 2015 10:54

Ik begrijp toch nog iets niet.

Als er een boom van de buren omwaait en in mijn tuin valt, dan ga ik in eerste instantie naar de buren om te vragen dat ze asap hun boom komen verwijderen. Ik zou denken dat die buren dan hun verzekering eventueel aanspreken omdat zij schade hebben berokkend aan derden.

Wiens verzekering moet hier in feite worden aangesproken (aannemend dat er schade is).

Turaki

#83 , 28 jul 2015 11:24

Als er een boom van de buren omwaait en in mijn tuin valt, dan ga ik in eerste instantie naar de buren om te vragen dat ze asap hun boom komen verwijderen.
En daarmee geeft u hen dan expliciet toelating om in uw tuin te komen.
Ik zou denken dat die buren dan hun verzekering eventueel aanspreken omdat zij schade hebben berokkend aan derden.
Daartoe zijn ze niet verplicht, ze mogen ook kiezen om dit uit hun eigen zak te betalen.
Wiens verzekering moet hier in feite worden aangesproken (aannemend dat er schade is).
Dat moet iedereen zelf weten. Schadeverwekker kan zelf betalen, of verzekering inschakelen, schadeleider kan zelf zijn schade ramen, of een expert van de verzekering inschakelen.

sloeberken

#84 , 28 jul 2015 11:29

De buur die schade heeft spreekt zijn brandverzekering aan, eigenaar van de omgevallen boom zijn familiale.
Dan ligt de zaak aan de verzekeringen of hun experts om de schuld en schade te bepalen, bij geen overeenkomst zal de vrederechter de knoop doorhakken.

Mariette

#85 , 28 jul 2015 11:32

Daartoe zijn ze niet verplicht, ze mogen ook kiezen om dit uit hun eigen zak te betalen.
Wel, in dit geval is er toch geen sprake van "keuze"? Ze mochten de boom niet zelf verwijderen, maar het hout werd wel gestolen. Een boom klimt niet over de perceelsgrens, dus de wortel en een deel van de stam liggen wel in de huurder zijn tuin? Hebben ze die dan op de perceelsgrens afgezaagd, of zijn ze zonder toelating het hout komen stelen in de tuin van de huurder?

De huurder had helemaal geen keuze om zelf in te staan voor de schade, de verzekering aan te spreken of uit hun eigen zak te betalen. Ze worden zonder overleg gewoon verplicht om uit eigen zak te betalen én bovendien wordt de eigendom van de eigenaar ontvreemd.

Turaki

#86 , 28 jul 2015 11:38

Eigenaar van de boom is de eigenaar van de woning, dus wat er met het hout gebeurd achteraf is een zaak tussen de verhuurder en de buur, en doet voor TS niet ter zake.

sloeberken

#87 , 28 jul 2015 11:56

Er is maar een besluit in deze zaak, de normale procedure is hier niet gevold. Waar de omgewaaide boom zich ook bevind, de eigenaar van de boom blijft eigenaar.
Hij beslist wie de boom ruimt, is de buur niet akkoord, en wil hij de eigenaar of zijn aangestelde geen toestemming geven deze te ruimen, is dit een abnormale zaak en zijn verantwoordelijkheid.
Dit moet altijd geregeld worden tussen de twee eigenaars.
Zou nogal mooi worden, als ik een ongeval heb met mijn fiets, en deze ligt in de tuin van iemand, dat hij kan beslissen dat het zijn fiets is.
Moest het dan toch zo zijn, dat moet hijzelf voor de kosten van ruimen opdraaien.
Maar of ze de huurder hiervoor verantwoordelijk kunnen stellen, zal een zaak voor de verhuurder (eigenaar boom) en huurder worden.

naicwill

#88 , 28 jul 2015 12:23

"Wel, in dit geval is er toch geen sprake van "keuze"? Ze mochten de boom niet zelf verwijderen, maar het hout werd wel gestolen. Een boom klimt niet over de perceelsgrens, dus de wortel en een deel van de stam liggen wel in de huurder zijn tuin? Hebben ze die dan op de perceelsgrens afgezaagd, of zijn ze zonder toelating het hout komen stelen in de tuin van de huurder?"

Waar haalt u dat ze boom komen stelen zijn.ze hebben de boom niet zelf verwijderd,ze hebben enkel de losse takken die in hun tuin terechtkwamen verwijderd tot aan de perseelgrens en dat is toegelaten,er moeten geen vreemden op hun domein komen die nog meer schade maken.
Verder hebben zij geen schadevergoeding aan de buur gevraagd,zij hebben enkel hun brandverzekering aangesproken,
ze zijn verzekerd voor opruiming takken, zelf als ze dit zelf doen. Deze mensen hebben een eerlijke aangifte gedaan
anders zou de verzekering niet betalen..
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

sloeberken

#89 , 28 jul 2015 12:34

"Wel, in dit geval is er toch geen sprake van "keuze"? Ze mochten de boom niet zelf verwijderen, maar het hout werd wel gestolen. Een boom klimt niet over de perceelsgrens, dus de wortel en een deel van de stam liggen wel in de huurder zijn tuin? Hebben ze die dan op de perceelsgrens afgezaagd, of zijn ze zonder toelating het hout komen stelen in de tuin van de huurder?"

Waar haalt u dat ze boom komen stelen zijn.ze hebben de boom niet zelf verwijderd,ze hebben enkel de losse takken die in hun tuin terechtkwamen verwijderd tot aan de perseelgrens en dat is toegelaten,er moeten geen vreemden op hun domein komen die nog meer schade maken.
Verder hebben zij geen schadevergoeding aan de buur gevraagd,zij hebben enkel hun brandverzekering aangesproken,
ze zijn verzekerd voor opruiming takken, zelf als ze dit zelf doen. Deze mensen hebben een eerlijke aangifte gedaan
anders zou de verzekering niet betalen..
En waarom zou de huurder moeten betalen en niet de eigenaar verhuurder, de huurder heeft geen enkel beslissingsrecht voor de eigendom van de verhuurder.
Daar gaat het hier over.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 28 jul 2015 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Mariette

#90 , 28 jul 2015 12:36

Dit heb ik nergens gelezen. Dus volgens U is de kruin enkel weggehaald, maar is de stam blijven liggen? Waar ziet U dat staan?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”