Aangezien het om bouwmaterialen gaat, zijn voor bepaalde goederen prijzen op aanvraag.
Nu heeft een klant uit het buitenland 2 zakken (50Kg in totaal) van een bepaald product gekocht.
Doordat klant als verzendmethode enkel kon kiezen tussen 65 Euro transportkosten of "transportkosten op aanvraag", koos deze uiteraard voor "transportkosten op aanvraag".
Echter krijgt klant dit als boodschap bij het afhandelen (zie afbeeldingen)
Nu kunnen wij dit product niet gratis verzenden, daar wij dan met verlies "weggeven". Product kost in totaal +-15 Euro, verzendkosten met Bpost zijn zeker 3 maal duurder dan de aankoopprijs. De klant protesteert en wenst gratis verzending aangezien dit zo aangegeven was op de webshop.
Daarnaast zijn bestellingen uit dat bepaald land zeer beperkt (maar 1 op 100 bestellingen van dit land), want de meeste klanten uit dit land haken af bij het horen van transportprijzen. Echter doet deze klant moeilijk.
Ook hebben we deze regel bij onze algemene voorwaarden (die duidelijk weergegeven wordt op onze webshop)
"Overmacht
1. In geval van overmacht is X niet gehouden haar verplichtingen ten opzichte van de Consument na te komen. X is gerechtigd haar verplichtingen op te schorten voor de duur van de overmacht.
2. Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van Verkoper onafhankelijke omstandigheid waardoor de nakoming van haar verplichtingen ten opzichte van de Consument geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd. Tot die omstandigheden behoren onder meer, maar niet uitsluitend, stakingen, brand, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie) netwerk of verbinding, storingen in gebruikte communicatiesystemen, het op enig moment niet beschikbaar zijn van de Website en niet of niet-tijdige levering van toeleveranciers of andere ingeschakelde derden."
Geldt dit als "storing in gebruikte communicatiesystemen"?
Het probleem is dat wij de tekst "gratis" bij "prijzen op aanvraag" niet kunnen verwijderen..
Ook hebben wij volgend artikel op onze webshop:
"Betaling
1. Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst, dienen de door de Consument verschuldigde bedragen onmiddellijk en integraal te worden voldaan op het ogenblik van bestelling.
2. De Consument dient onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan X te melden.
3. In geval van wanbetaling van de Consument heeft X, behoudens wettelijke beperkingen, recht op een schadevergoeding van 12% van het bedrag in de overeenkomst, met een minimum van EUR 50,00. Daarnaast is de Consument aan X verwijlinteresten verschuldigd a rato van 15% per jaar."
"Prijs
1. De prijzen van de aangeboden goederen en/of diensten worden door X niet verhoogd tijdens de periode van het aanbod, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in BTW-tarieven.
2. In afwijking van het vorige lid kan X goederen of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar X geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
3. De in het aanbod van goederen of diensten genoemde prijzen zijn inclusief alle belastingen, taksen en diensten die door de Consument verschuldigd zijn.
4. De Consument draagt bovenop de aankoopprijs ook de verzendkosten. In voorkomend geval zal het bedrag aan de Consument worden meegedeeld voordat deze zijn aankoop definitief plaatst."

