Niemand heeft hen ook ooit verplicht daar te gaan werken. Ook als de bonussen uitgedeeld werden, zullen ze niet geweigerd hebben.En Tom, 99,9% van het personeelsbestand van een bank heeft geen stem in het beleid van de bank.
Sorry, maar dit is de "Ich habe es nicht gewusst" mentaliteit. Als je meedraait in een banksysteem, waarvan vele medewerkers zullen geweten hebben dat het niet kon blijven duren, maar je je mond houdt en de bonussen en grote pree binnenrijft, dan moet je achteraf niet afkomen dat je niets aan het beleid kon doen. Als iedere loketbediende het werk zou neerleggen, hebben ze weldegelijk een stem. Het is een beetje makkelijk om het enkel op het management te steken. Ikzelf ben ook geen manager, maar kan zeker en vast op het beleid van de multinational waar ik werk wegen (in beperkte mate) als ik met argumenten, goede voorstellen en een goede argumentering afkom. Als ik merk dat men onethisch handeld op management niveau, en dit ook zo wil houden, dan verlaat ik de firma. Punt.Desondanks worden zij nu al 7 jaar behandeld als paria's, vanwege beslissingen genomen door het topmanagement waarvan het merendeel ondertussen al vertrokken is (al dan niet met gouden handdruk).
Dit zal wel héél erg beperkt zijn. De kenissen waarover ik sprak hebben nooit moeten inleveren, in tegendeel...En dan hebben we het nog niet gehad over de gedwongen inleveringen ...
Anyway, nogmaals, de kant van de bank kan me geen bal schelen als het gaat om MIJN geld. Zo laag mogelijke intresten op mij lening, zo hoog mogelijke intresten op mijn spaargeld. Dan nog een beetje service / goede e-banking / en enkele andere randvoorwaarden, en dat maakt mijn keuze. Als men bij bank X minder bonus krijgt omdat ik vertrek naar bank Y, kan me 0,0% schelen...