Weigering herziening hypotheek

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Weigering herziening hypotheek

#31 , 16 jul 2015 13:52

En Tom, 99,9% van het personeelsbestand van een bank heeft geen stem in het beleid van de bank.
Niemand heeft hen ook ooit verplicht daar te gaan werken. Ook als de bonussen uitgedeeld werden, zullen ze niet geweigerd hebben.
Desondanks worden zij nu al 7 jaar behandeld als paria's, vanwege beslissingen genomen door het topmanagement waarvan het merendeel ondertussen al vertrokken is (al dan niet met gouden handdruk).
Sorry, maar dit is de "Ich habe es nicht gewusst" mentaliteit. Als je meedraait in een banksysteem, waarvan vele medewerkers zullen geweten hebben dat het niet kon blijven duren, maar je je mond houdt en de bonussen en grote pree binnenrijft, dan moet je achteraf niet afkomen dat je niets aan het beleid kon doen. Als iedere loketbediende het werk zou neerleggen, hebben ze weldegelijk een stem. Het is een beetje makkelijk om het enkel op het management te steken. Ikzelf ben ook geen manager, maar kan zeker en vast op het beleid van de multinational waar ik werk wegen (in beperkte mate) als ik met argumenten, goede voorstellen en een goede argumentering afkom. Als ik merk dat men onethisch handeld op management niveau, en dit ook zo wil houden, dan verlaat ik de firma. Punt.
En dan hebben we het nog niet gehad over de gedwongen inleveringen ...
Dit zal wel héél erg beperkt zijn. De kenissen waarover ik sprak hebben nooit moeten inleveren, in tegendeel...

Anyway, nogmaals, de kant van de bank kan me geen bal schelen als het gaat om MIJN geld. Zo laag mogelijke intresten op mij lening, zo hoog mogelijke intresten op mijn spaargeld. Dan nog een beetje service / goede e-banking / en enkele andere randvoorwaarden, en dat maakt mijn keuze. Als men bij bank X minder bonus krijgt omdat ik vertrek naar bank Y, kan me 0,0% schelen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#32 , 16 jul 2015 15:59

gecahte

de drie maand wederbelegging compenseert het eerste jaar verlies voor een deel. Als de restlooptijd nog 12 tot 15 jaar loopt is het verlies er jaarlijks opnieuw... het klopt dat voor sommige leningen het voordeel 14.000 tot 30.000 € bedraagt : dat is tegelijk het nadeel van de bank.
wat de bonussen betreft : een loketmedewerker bij de grootste bank van het land heeft zegge en schrijve 650 € commerciële vergoeding per jaar. Bruto wel te verstaan. Een kantoordirecteur van het grootste kantoor van het land met 50 medewerkers zal ongeveer 6.000 € commerciële vergoeding hebben. Het vast loon van die laatste ligt rond 2.400 € netto per maand. Geen hongerlijder, maar ik ken arbeiders in de haven, dakwerkers of arbeiders in de petrochemie, die daar mee lachen. akkoord : geen simpel werk. Maar 50 mensen managen en onderhandelen met bedrijfsleiders is dat evenmin. Als bankier heb ik zicht op de lonen van zowat alle bevolkingsgroepen. Maar je kan zelf via sites als loonwijzer.be en anderen makkelijk zelf nakijken wie de grootverdieners zijn. en dat zijn niet de loontrekkende bankmedewerkers. De 10 mensen in het directiecomité zullen goed geld verdienen. maar de 70.000 bedienden en kaderleden in de bankensector is wel een ander verhaal.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV

#33 , 16 jul 2015 21:58

Niemand heeft hen ook ooit verplicht daar te gaan werken. Ook als de bonussen uitgedeeld werden, zullen ze niet geweigerd hebben.
als je spreekt over bonussen, dan gaat dit niet over lokale medewerkers. Die hebben in de meeste gevallen een vast loon. Zelfs de zelfstandige kantooragenten hebben weinig bonussen, wel bepaalde targets die ze moeten halen.
Desondanks worden zij nu al 7 jaar behandeld als paria's, vanwege beslissingen genomen door het topmanagement waarvan het merendeel ondertussen al vertrokken is (al dan niet met gouden handdruk).
Sorry, maar dit is de "Ich habe es nicht gewusst" mentaliteit. Als je meedraait in een banksysteem, waarvan vele medewerkers zullen geweten hebben dat het niet kon blijven duren, maar je je mond houdt en de bonussen en grote pree binnenrijft, dan moet je achteraf niet afkomen dat je niets aan het beleid kon doen.
da's alsof je Delhaize-kassiers verantwoordelijk stelt voor eventuele belangenvermenging tussen Ahold & Delhaize... beetje serieus, hé.
Als iedere loketbediende het werk zou neerleggen, hebben ze weldegelijk een stem.
nee, dan hebben ze hun ontslag om dringende redenen (is immers geen reden tot staking). Laat staan dat loketbedienden een of andere organisatie zou hebben die zoiets kan regelen (gezien de vele zelfstandige kantoren is syndicalisatie bij de loketbedienden laag).
Het is een beetje makkelijk om het enkel op het management te steken. Ikzelf ben ook geen manager, maar kan zeker en vast op het beleid van de multinational waar ik werk wegen (in beperkte mate) als ik met argumenten, goede voorstellen en een goede argumentering afkom. Als ik merk dat men onethisch handeld op management niveau, en dit ook zo wil houden, dan verlaat ik de firma. Punt.
En je loon, werkzekerheid en verantwoordelijkheden zijn in dezelfde verhouding als bij de relatie loketbediende/bankmanagement? Nee.

Had je het over het personeel op iets hoger niveau (dus niet receptioniste en co) in het hoofdkantoor, dan heb je een (klein) punt. Bij de meeste banken hebben de lokale kantoren echter niets te zeggen.

Reclame

Gebruiker21

#34 , 17 jul 2015 09:50

als je spreekt over bonussen, dan gaat dit niet over lokale medewerkers. Die hebben in de meeste gevallen een vast loon. Zelfs de zelfstandige kantooragenten hebben weinig bonussen, wel bepaalde targets die ze moeten halen.
De kenissen waarover ik spreek, zijn weldegelijk gewoon bedienden in een plaatselijk kantoor. Echt geen managementfuncties.
da's alsof je Delhaize-kassiers verantwoordelijk stelt voor eventuele belangenvermenging tussen Ahold & Delhaize... beetje serieus, hé.
Scheve vergelijking. Die kassiers WISTEN waarschijnlijk niets van de belangenvermenging. Maar een bediende in een bank die beleggingen aanprijst aan een klant, hoort te weten waarover hij spreekt, en hoort de klant ook te informeren over mogelijke risico's. Maar net omdat de bediende zijn bonus afhangt van de beleggingsproducten die hij kan "verkopen", is zijn advies niet altijd wat het moet zijn. De kenissen waarover sprake hebben me ook dikwijls gevraagd: "Geen interesse om 20.000 € te beleggen in een fonds dat zeer zeker winsten gaat opleveren? We moeten nog enkele klanten aantrekken en ons kantoor krijgt een premie." Dom van hen om dat laatste erbij te vermelden. Dit was een trigger om meteen "Neen, dank je" te zeggen.
nee, dan hebben ze hun ontslag om dringende redenen (is immers geen reden tot staking).
Als ze het werk neerleggen in het kader van een goedgekeurde staking, dan heeft de bank niet te zeggen of de reden al dan niet geldig is. Geen reden tot ontslag dus.
En je loon, werkzekerheid en verantwoordelijkheden zijn in dezelfde verhouding als bij de relatie loketbediende/bankmanagement? Nee.
Jazeker. De CEO van het bedrijf waar ik werk, verdient waarschijnlijk een veelvoud van bijvoorbeeld de CEO van KBC. Mijn loon zal wel wat hoger zijn dan dat van een loketbediende, maar zeker geen veelvoud. Werkzekerheid: is er niet bij een multinational. Als ze mijn afdeling wensten te verhuizen naar pakweg Singapore, dan heb ik twee keuzes: ofwel mee verhuizen, ofwel ontslag door reorganisatie.
Had je het over het personeel op iets hoger niveau (dus niet receptioniste en co) in het hoofdkantoor, dan heb je een (klein) punt. Bij de meeste banken hebben de lokale kantoren echter niets te zeggen.
Al de fondsen / aandelen / etc... die verkocht geweest zijn, sommigen van zeer bedenkelijke kwaliteit, wie heeft die verkocht? Toch wel de lokale kantoren, zeker? Al was het maar im hun verkoopscijfers te halen, hun premies en bonussen binnen te halen, etc... Zeggen dat zijn geen verantwoordelijkheid dragen, is de realiteit niet onder ogen zien. OK, het topmanagement heeft een cultuur van egoïsme en hebberigheid ingevoerd met het premie / bonus systeem, en dit is slaafs gevolgd door alle "onderdanen", maar slaafs volgen is niet hetzelfde als compleet onschuldig zijn.

Trouwens, voor de zoveelste keer: de drijfredenen van een bank laten me koud. Het is MIJN geld en ik doe wat best is voor MIJN geld, waar ik ZELF keihard voor moeten werken heb. Dat ik een stukje de winsten van de bank afroom als ik vertrek (ik besef uiteraard dat ik zo goed als niets beteken met mijn "kapitaaltje", but you get my point), en er daardoor minder bonus uitgekeerd wordt, kan me echt niets schelen, hoor... Héél de argumentatie hierboven gaat daar echt niets aan veranderen. Straks moeten we nog medelijden krijgen met die arme banksector?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#35 , 17 jul 2015 20:47

De kenissen waarover ik spreek, zijn weldegelijk gewoon bedienden in een plaatselijk kantoor. Echt geen managementfuncties.
pm me gerust de bank, het zou me sterk verbazen.
Scheve vergelijking. Die kassiers WISTEN waarschijnlijk niets van de belangenvermenging. Maar een bediende in een bank die beleggingen aanprijst aan een klant, hoort te weten waarover hij spreekt, en hoort de klant ook te informeren over mogelijke risico's. Maar net omdat de bediende zijn bonus afhangt van de beleggingsproducten die hij kan "verkopen", is zijn advies niet altijd wat het moet zijn. De kenissen waarover sprake hebben me ook dikwijls gevraagd: "Geen interesse om 20.000 € te beleggen in een fonds dat zeer zeker winsten gaat opleveren? We moeten nog enkele klanten aantrekken en ons kantoor krijgt een premie." Dom van hen om dat laatste erbij te vermelden. Dit was een trigger om meteen "Neen, dank je" te zeggen.
en denk je dat de lokale bedienden weet hebben van de achterliggende producten en waaruit de verpakte producten van bvb een Lehman Brothers en co bestonden? Denk je dat een verkoper van GSM's , printers, ... iets weet over de planned obsolence bij HP en Samsung en co? Nee.
nee, dan hebben ze hun ontslag om dringende redenen (is immers geen reden tot staking).
Als ze het werk neerleggen in het kader van een goedgekeurde staking, dan heeft de bank niet te zeggen of de reden al dan niet geldig is. Geen reden tot ontslag dus.
werkgever kan wel degelijk een staking aanvechten indien het belang van een werknemer ontbreekt.
Jazeker. De CEO van het bedrijf waar ik werk, verdient waarschijnlijk een veelvoud van bijvoorbeeld de CEO van KBC. Mijn loon zal wel wat hoger zijn dan dat van een loketbediende, maar zeker geen veelvoud. Werkzekerheid: is er niet bij een multinational. Als ze mijn afdeling wensten te verhuizen naar pakweg Singapore, dan heb ik twee keuzes: ofwel mee verhuizen, ofwel ontslag door reorganisatie.
werkzekerheid door je kennis, ervaring, ... niet door je specifieke job zelf, die ken ik niet.
Al de fondsen / aandelen / etc... die verkocht geweest zijn, sommigen van zeer bedenkelijke kwaliteit, wie heeft die verkocht? Toch wel de lokale kantoren, zeker? Trouwens, voor de zoveelste keer: de drijfredenen van een bank laten me koud. Het is MIJN geld en ik doe wat best is voor MIJN geld, waar ik ZELF keihard voor moeten werken heb.
je drijfveren laten me ook koud. Je gebash op lokale verkoopsmensen niet.
Ik weet niet of je enige kennis hebt van de financiele producten die geleid hebben tot de bankencrisis? Dat waren geen producten die verkocht werden aan de gewone klant. Het waren de investeringen op topniveau die bulkten van herverpakte minderwaardige kredieten.

Vandebos

#36 , 17 jul 2015 23:29

Kunnen we misschien terugkeren naar de kern van deze thread?

De galblazen moeten nu toch weer voor een tijdje leeg zijn? Overwerk ze aub niet, het zijn fragiele organen...

Gebruiker21

#37 , 23 jul 2015 11:48

Toch nog héél even dit:
pm me gerust de bank, het zou me sterk verbazen.
Zou schending van hun privacy zijn, dus liever niet.
en denk je dat de lokale bedienden weet hebben van de achterliggende producten en waaruit de verpakte producten van bvb een Lehman Brothers en co bestonden? Denk je dat een verkoper van GSM's , printers, ... iets weet over de planned obsolence bij HP en Samsung en co? Nee.
Je gebash op lokale verkoopsmensen niet.
Ik bash niet op verkoopsmensen die hun job goed doen en weten waarover ze spreken. De verkoper / winkeleigenaar waar ik mijn PC-spullen ga halen weet perfect waarover hij spreekt, weet perfect de specificaties / sterktes zwaktes van de desktop PC die hij me verkoopt. Weet ook perfect de sterktes en zwaktes van de hardware die er in zit, etc... Dat is vakkennis. Het argument dat bankbedienden niet weten wat er achter de producten zit die ze verkopen, is net mijn verwijt naar hen toe! Verkoop niet waar je geen kennis over hebt!

En om terug on topic te gaan: waar ik mijn oude lening had, wist men blijkbaar ook maar half waar men mee bezig was. Om mijn lening het eerste jaar fiscaal te optimaliseren door een stuk van de SSV in afkoopsom te betalen zodat ik deze ook kon inbrengen om de fiscale korf te vullen voor dat jaar, die informatie moest ik de bankbediende die mijn leningdossier behandelde, met de paplepel ingeven. Fiscale optimalisatie? Hadden ze in dat kantoor precies nog nooit van gehoord. Dat was dus ook één van de redenen waarom ik daar weg gegaan ben. Mijn beweegredenen laten je koud, maar je maakt je blijkbaar wel kwaad omdat ik mensen hier wil aanraden naar die bank te gaan waar de lening hen het minste kost (alles in rekening gebracht, uiteraard)? Die héle eenvoudige raad is om één of andere reden een doorn ik uw oog, maar ik begrijp echt niet waarom. Die raad is immers de meest ON-topic raad die je kan geven als iemand hier zegt dat zijn bank hem een herziening weigert: Ga naar een andere bank als die je een goedkoper lening aanbiedt!

Vandebos

#38 , 23 jul 2015 14:13

Ondertussen wijkt deze discussie dermate ver af van de vraag van TS dat het me tijd lijkt voor een slotje...

Terug naar “Andere”