Geschorst wegens vreemde werkwijze van VDAB

dropke

#31 , 02 jul 2008 17:31

Geen goed nieuws. Ik kom net terug van mijn vakbond. Ze verwachten dat ik door de RVA voor drie maanden zal worden geschorst. Ik zal zelfs in die periode geen recht hebben op OCMW geld. Dat wordt een regelrechte ramp. Ik hoop dat de RVA in haar beslissing alsnog mild zal zijn. Verschrikkelijk!

Mensen, misschiens tot hoors. Doei.
je hebt toch altijd recht op een leefloon? ze kunnen je toch niet zonder iet zetten???
ik zou toch es gaan horen moest ik jou zijn...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Arkan
Topic Starter

#32 , 09 jul 2008 16:29

Ik vind daarom ook dat de RVA veel te veel beslissingskracht heeft. Maar wat wil je in zo'n apeland ?
Je zou eens moeten lezen: "De toekomst van het ouder worden." van Northcote Parkinson en Dr Lecompte. Dat legt het verband tussen het verval van de maatschappij en het verval van de mens.

Arkan
Topic Starter

#33 , 09 jul 2008 16:33

Ik ben onlangs in dezelfde situatie terechtgekomen als jij.

Ik ben ook 33% blijvend arbeidsongeschikt. Ieder jaar krijgt men dan zo’n uitnodigingsbrief van de VDAB om uw dossier opnieuw aan te passen. Onderaan die brief zit er inderdaad een antwoordstrookje waarin men een rede kan opgeven waarom je niet kunt ingaan op die invitatie. Ook ik heb steeds dezelfde redenen opgegeven, namelijk: dat ik 33% blijvend arbeidsongeschikt ben.

Twee, drie weken geleden kreeg ik opnieuw zo’n uitnodiging. En op dezelfde manier heb ik geweigerd. Een week later kreeg ik van de VDAB een aangetekend schrijven dat de reden niet geldig is en ik geschorst ben. Ik vind dit zeer onrechtvaardig, onwettelijk, denk ik zelfs. In principe hadden ze eerst een aangetekende herinnering moeten sturen. Ze hadden dus toch op zijn minst met mij terug contact kunnen opnemen en me mededelen dat die reden niet geldig is en dat ik alsnog verplicht ben in te gaan op die uitnodiging. Dan had ik daar uiteraard op ingegaan, want wie verliest nu graag zijn inkomen. Maar de manier waarop ze het nu gedaan hebben, vind ik wel zeer hard, onmenselijk zelfs.

De zaak is door de RVA vanaf vandaag in behandeling en de beslissing zal mij meegedeeld worden in de eerste helft van augustus. Dus de eerste elf dagen van augustus zit ik zonder inkomen.

Inmiddels heb ik me wel terug laten inschrijven bij de VDAB als werkzoekende.

Ik ga mij wel laten vertegenwoordigen door een vakbondsafgevaardigde. Ik ga dus mijn zaak laten opvolgen/behartigen door de vakbond.
Het is niet dezelfde situatie als de mijne in die zin dat ze nog een extra fout heben gemaakt door je geen tweede uitnodiging te sturen nadat ze er op gewezen hebben dat de reden niet aanvaardbaar is.

Je laten vertegenwoordigen door de vakbond vind ik geen goed idee. Bij mijn vakbond was het zo dat ik alles zou hebben moeten uitleggen aan een administratief assistente die dan alles ging doorgeven aan een advocaat van de vakbond die ik nooit te zien ging krijgen. Daarom vond ik het beter van een privé-advocaat te nemen. In jouw geval heb je sowieso recht op een pro deo advocaat dus dat is altijd beter dan een advocaat die je nooit te zien krijgt. Let wel op: pro deo wil nog niet zeggen gratis, want als ze later vinden dat je toch kunt betalen dan krijg je toch de rekening.

Reclame

Arkan
Topic Starter

#34 , 09 jul 2008 16:36

Het zit namelijk zo, ??nmaal U blijvend 33% arbeidsongeschikt bent verklaard KAN U niet meer worden opgeroepen.
Ik hoor dat overal zeggen maar ik vind dat niet in de wetteksten.

Ik zou willen weten welke wet of reglement dat zegt.
Ze spreken elkaar tegen, zoveel is duidelijk. De vakbond heeft mij destijds verteld dat men als 33 % arbeidsongeschikte toch verplicht is op de uitnodiging in te gaan, maar dat men werk mag weigeren, zelfs aangepast en geschikt werk.

Verder heb ik hier nog enkele wetteksten over het actieve zoekgedrag naar werk. Als 33% blijvend arbeidsongeschikte kan men een aanvraag indienen tot definitieve vrijstelling van de bepaling over het actieve zoekgedrag naar werk

Klik op het tweede pdf-formaat op de eerste pagina: RIJKSDIENST VOOR ARBEIDSVOORZIENING

http://www.google.be/search?hl=nl&q=AAN ... eken&meta=
Volgens de ombudsdienst moet je inderdaad eerst ingaan op de uitnodiging en daarna mag je weigeren, maar ik heb dat nog nergens gelezen.

Als je opgeroepen wordt voor activering zoekgedrag dan mag je een brief terugsturen om te zeggen dat je niet mocht opgeroepen worden wegens 33% blijvend arbeidsongeschikt. Ik zet er dan gedetailleerd bij over welk lid van welk artikel van welke wet het gaat en dan ben ik er van af.

Arkan
Topic Starter

#35 , 09 jul 2008 16:39

Ik heb gewonnen op basis van de houding van de VDAB en de RVA in de drie jaar voor de schorsing. Ze zeggen er wel bij dat ik niet opnieuw afwezig mag zijn voor dezelfde reden omdat ik nu op de hoogte ben van mijn verplichtingen.

Arkan, ik lees intussen dat je de zaak gewonnen hebt. Men is dus verplicht in te gaan op een gesprek met de VDAB. Weet u nu ook bijvoorbeeld of het klopt dat je passend werk of een opleiding mag weigeren als 33% blijvend arbeidsongeschikte?
Volgens de ombudsdienst mag het. In het vonnis is deze tekst overgenomen.

Arkan
Topic Starter

#36 , 09 jul 2008 16:51

Ik heb de informatiedocument opvolging beschikbaarheid werklozen eens doorgenomen. Dat is dus een document die u een overzicht bied van de te volgen procedure. Daarin staat vermeld dat de VDAB/ RVA u eerst een aangetekende herinnering moeten sturen, indien de reden niet geldig is. Gaat men dan nog niet, dan pas kan men uw uitkering schorsen.

Die procedure heeft de VDAB niet gevolgd. ze hebben mij geen herinnering gestuurd, maar direct geschorst.

Zolang het onderzoek loopt en er geen beslissing genomen wordt door de RVA, zal ik geen uitkering ontvangen. Dit betekent dus dat ik mijn rekeningen (gas, electric, huisuur, enz. enz.) in augustus niet op tijd zal kunnen betalen. De schade die daardoor zal ontstaan, ga ik proberen te verhalen op de VDAB/RVA. Tot slot hebben zij toch een ernstige procedure fout begaan. De VDAB - en niet ik - dient derhalve het risico te dragen van de financiële schade dat door hun procedure fout veroorzaakt zal worden.
Ze hebben zichzelf de das omgedaan.

Het is natuurlijk wel aan te raden van er rekening mee te houden dat als je aan een onderneming begint zoals een huis huren, dat je dan op de eerste plaats moet sparen om op elk moment je schulden te kunnen betalen. Ik zit al 8 maand zonder inkomen (want ik ben ondertussen een tweede keer geschorst voor een nog zottere reden) maar ik heb geen OCMW-steun gevraagd want ik ben wel solvabel.

Het probleem met de RVA is zo'n beetje dat ze er van uitgaan dat je niet hebt gespaard. Ze wachten drie jaar en gaan er dan van uit dat het geld op is. Ze schorsen je, zelfs al weten ze dat ze ongelijk hebben, maar in afwachting dat je je gelijk haalt voor de rechtbank heb je wel grote problemen. Ik heb dus het geluk gehad van geld te hebben. Zo gaat het altijd: wie geen geld heeft was blijkbaar niet bekwaam om zijn zaken te regelen, en of dat nu een mens is of een bedrijf, die wordt onbekwaam verklaard, krijgt een voogd, wordt gepluimd, dan schrijven ze over jou wat ze willen enz.

Het probleem met het OCMW is natuurlijk dat ze je direct gaan vragen dat je werkwillig bent en je direct terugsturen naar de VDAB, terwijl je juist hebt getoond dat je "werkloos bent door eigen schuld". De VDAB stuurt je een uitnodiging, dan draaien ze dat zoveel keer om, dan wordt het "werkloos door eigen schuld" en zo mag je dan naar het OCMW die je schandalig vinden.

Op een vergoeding voor financiële schade zou ik niet rekenen, omdat je naar de rechtbank kunt gaan om de fout van de RVA ongedaan te maken. Je kunt wel een rechtsplegingsvergoeding krijgen.

Arkan
Topic Starter

#37 , 09 jul 2008 16:57

Hier volgt dan het nieuw plan inzake uw rechten en plichten als werkloze.

Zie: NIEUW PLAN VOOR DE OPVOLGING VAN DE WERKLOZEN : HET IS ZOVER!

http://www.google.be/search?hl=nl&q=NIE ... eken&meta=
Dat is ondertussen al een oud plan, de activering zoekgedrag. Daar moet jij je niets van aantrekken, gewoon een brief terugsturen om te zeggen dat je niet mocht opgeroepen worden.

Arkan
Topic Starter

#38 , 09 jul 2008 17:03

Geen goed nieuws. Ik kom net terug van mijn vakbond. Ze verwachten dat ik door de RVA voor drie maanden zal worden geschorst. Ik zal zelfs in die periode geen recht hebben op OCMW geld. Dat wordt een regelrechte ramp. Ik hoop dat de RVA in haar beslissing alsnog mild zal zijn. Verschrikkelijk!

Drie maand vind ik wat veel voor een eerste schorsing. Was je al eerder geschorst in het laatste jaar?

Je kunt nog altijd je meubelen op de zolder van familie zetten en naar een tehuis voor daklozen gaan voordat je een hoop schulden hebt onder de vorm van achterstallige huur en elektriciteitsrekeningen. Ik heb dat ook nog gedaan en ik heb nooit schulden gehad. Als het tehuis voor daklozen nog te duur is kun je naar het nachtasiel of het klooster en die zijn gratis. Heb ik ook nog gedaan! En zie: ik ben welgesteld.

Arkan
Topic Starter

#39 , 09 jul 2008 17:11

Ik ben ondertussen geschorst voor onbepaalde duur. Ik ben uitgenodigd geweest door de VDAB. Dan heb ik per brief een reden opgegeven voor mijn afwezigheid. Daarna kreeg ik een dikke brief: "Dit is het dossier dat we gaan doorgeven aan de RVA." Mijn brief zat er niet in. Daarna ben uitgenodigd bij de RVA. Ik heb mij laten vertegenwoordigen door mijn advocaat. Toen kreeg ik de brief van de RVA: "U bent uitgenodigd door de VDAB. U hebt niet gereageerd. U bent uitgenodigd door de RVA. U hebt niet gereageerd, evenmin hebt u zich laten vertegenwoordigen. Geschorst voor onbepaalde duur." Er staat geen woord in over mijn advocaat, noch over zijn argumenten. Volgens mijn advocaat hebben ze hara-kiri gepleegd om mij te kunnen schorsen. Ze kunnen het onmogelijk halen, maar ze zijn er van uitgegaan dat mijn geld op was en dat ik nu dikke problemen zou hebben. Daar zijn ze dus mis geweest: ik kan nog 6 jaar voort zonder inkomen.

Gebruiker34

#40 , 09 jul 2008 19:53

Drie maand vind ik wat veel voor een eerste schorsing. Was je al eerder geschorst in het laatste jaar?
Neen, ik ben nog nooit eerder geschorst geweest.

Ik moet wel zeggen dat ze op de vakbond Dienst Sociaal Recht onheilspellender waren, dan een personeelslid van de RVA, die mij inderdaad geantwoord heeft dat het nogal hard was van de VDAB om mij zomaar direct te schorsen i.p.v. eerst een verwittiging te sturen.

Zierhier de wetteksten in verband met 33% arbeidsongeschikte werklozen

http://www.onem.fgov.be/frames/Main.asp ... tems=1/4/1

http://www.staatsbladclip.be/wetten/200 ... 02224.html

http://www.rva.fgov.be/D_opdracht_W/Wet ... tNL-66.htm

Gebruiker34

#41 , 10 jul 2008 12:34

Wat de RVA doet is natuurlijk spijkers op laag water zoeken. Ik vind daarom ook dat de RVA veel te veel beslissingskracht heeft. Maar wat wil je in zo'n apeland ?
De RVA heeft inderdaad een grote beslissingsvrijheid. Niet de regels staan centraal maar de uitvoerende ambtenaren. Deze benadering wordt de bottom-up benadering genoemd. Men noemt deze ambtenaren “street level bureaucrats” .

Gebruiker34

#42 , 10 jul 2008 14:00

Intussen ben ik weer wat meer te weten gekomen:
Er bestaan geautomatiseerde procedures die bepalen dat VDAB-consulenten eerst een aangetekende verwittiging moeten sturen wanneer de werkloze een ongeldige reden opgeeft voor zijn afwezigheid, alvorens over te gaan tot schrapping als werkzoekende. Dat is bij mij niet gebeurd.
Als de cliënt niet op deze aangetekende brief reageert, wordt automatisch en transmissieformulier naar de RVA gegenereerd.

Arkan
Topic Starter

#43 , 10 jul 2008 19:01

Klik op het tweede pdf-formaat op de eerste pagina: RIJKSDIENST VOOR ARBEIDSVOORZIENING

http://www.google.be/search?hl=nl&q=AAN ... eken&meta=
Dat is dus http://www.rva.be/D_Egov/Formulieren/Fi ... FormNL.pdf

Daar vragen ze om aan te kruisen:
Aangezien ik een blijvende arbeidsongeschiktheid van ten minste 33% heb, vraag ik definitief vrijgesteld te worden van de bepalingen inzake het actieve zoekgedrag naar werk (overeenkomstig de artikelen 59bis, § 1, 59septies, § 1, 2e lid en § 2 – 59nonies, § 2 KB 25.11.1991). Ik voeg een medisch attest toe dat melding maakt van een blijvende arbeidsongeschiktheid van ten minste 33 %).
Het probleem is dan dat je zo'n attest niet krijgt als de procedure is gevolgd van artikel 141 (via de RVA-dokter).

Arkan
Topic Starter

#44 , 10 jul 2008 19:05

Hier volgt dan het nieuw plan inzake uw rechten en plichten als werkloze.

Zie: NIEUW PLAN VOOR DE OPVOLGING VAN DE WERKLOZEN : HET IS ZOVER!

http://www.google.be/search?hl=nl&q=NIE ... eken&meta=
Dat is dus http://www.arbeidsongeval.be/PDF/nl/wer ... ispoNL.pdf

In die brochure van het ABVV staat:
De werkloze die na medisch onderzoek door een RVA-arts een definitieve arbeidsongeschiktheid van meer dan 33% toegewezen krijgt, wordt niet opgeroepen. Ook de werkloze die tijdelijk (ten minste twee jaar) voor meer dan 33% arbeidsongeschikt is, zal niet opgeroepen worden tijdens de periode van erkende ongeschiktheid.
Dat klopt dus niet. Je wordt wel opgeroepen en daarna moet je antwoorden dat je niet mocht opgeroepen worden wegens 33% blijvend arbeidsongeschikt. Het is zoals vroeger met de legerdienst: iedereen wordt opgeroepen en daarna moet je zelf aantonen dat je niet mocht opgeroepen worden.

Dat is de brief die ik altijd aangetekend stuur:
Aan de Directeur van het Werkloosheidsbureau
(adres van de RVA)

Geachte Heer Directeur,

Betreft: (referentie van hun brief)

Naar aanleiding van uw oproeping van x/x/x voor het eerste gesprek in het kader van artikel 59 quater, §1, eerste lid van het KB van 25/11/91 betreffende de werkloosheidsreglementering, en gelet op het medisch onderzoek dat op x/x/x is doorgegaan overeenkomstig de procedure voorzien in artikel 141 van bovengenoemd KB, deel ik u mee dat ik niet voldoe aan de voorwaarde beschreven in artikel 59 bis, §1, vijfde lid van bovengenoemd KB, en dat ik onterecht ben opgeroepen.

Bij voorbaat dank ik u voor de aandacht die u aan deze brief schenkt.

Hoogachtend,

(Handtekening)
(Naam)
(adres)
Het is dus niet eens nodig van te zeggen dat je 33% blijvend arbeidsongeschikt bent als je naar de RVA-dokter bent geweest.

Arkan
Topic Starter

#45 , 10 jul 2008 19:08

Ik heb mij laten vertegenwoordigen door mijn advocaat. Toen kreeg ik de brief van de RVA: "U bent uitgenodigd door de VDAB. U hebt niet gereageerd. U bent uitgenodigd door de RVA. U hebt niet gereageerd, evenmin hebt u zich laten vertegenwoordigen. Geschorst voor onbepaalde duur." Er staat geen woord in over mijn advocaat, noch over zijn argumenten.
Het vreemde van mijn tweede schorsing is dat het geen valsheid in geschrifte is. Ze zijn niet verplicht van het op te schrijven. Langs de andere kant betekent het wel dat de beslissing van de RVA niet gemotiveerd is. Een administratie moet altijd haar beslissingen motiveren.

Als je wordt uitgenodigd door VDAB of RVA dan zijn ze dus niet verplicht van op te schrijven wat in je voordeel is. Waarom zou je er nog naar toe gaan?

Terug naar “Werkloosheid”