1maand in nieuw huis en problemen met afvoer badkamer!

Nounou06
Topic Starter

1maand in nieuw huis en problemen met afvoer badkamer!

#1 , 30 jun 2008 08:25

Hallo,

Wij wonen 1maand in ons nieuwe huurhuis en hebben grote problemen met de afvoer in de badkamer!
De eerste week : hevige regenval buiten --> water komt omhoog via afvoerputje in de douche en loopt onderaan uit aan toilet.
Loodgieter is langsgeweest (op kosten verhuurder) en heeft buizen door geblazen, er zat een verstopping naar de straat toe.

Week 4 : Bij het douchen loopt het water niet weg zoals het hoort, na het douchen duurt het zeker een uur voor alle water uit de douche is verdwenen.
Ergste (redelijk vies!) is wanneer we het toilet doorspoelen dat het water omhoog komt in toilet + onderaan uitloopt + het vuil toiletwater (met alle resten vandien) komt omhoog in de douche via afvoerputje.

Loodgieter is langsgeweest en weet niet wat het kan zijn!
Hij komt vanavond om nogmaals te ontstoppen, zal volgens mj niet helpen, hebben het reeds doorgeblazen (toch redelijk krachtig) en nu gaat hij enkel met een ontstoppingsmiddel werken...

We wonen hier 1maand, dachten na alles te hebben getest dat het in orde was. Nu is dit afvoerprobleem wel heel erg irriterend!
We betalen 575€ / maand, niet leuk om dan dit probleem te hebben!

Kunnen wij huurvermindering vragen indien dit probleem niet opgelost geraakt?
Vrees dat ze de nieuwe terras zullen moeten openbreken, om buizen te vervangen, net in de zomervakantie (2kindjes)! Wij hebben dit huis grotendeels genomen voor de prachtige grote tuin... zie echt wel op tegen enige werken!
Is dit dan wat men noemt een verborgen gebrek?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Casalangdre

#2 , 30 jun 2008 09:37

Een deel van het antwoord geven je zelf eigenlijk al. Het is in ieder geval geen verborgen gebrek, vermits dit alles geconstateerd is voor de wettelijke periode waarin de plaatsbeschrijving opgemaakt dient te worden (cfr. een van mijn eerdere posts). Deze gebreken hadden dus vemeld (moeten) kunnen worden op de plaatsbeschrijving.

Verder schrijf je dat het om een nieuw huis gaat, en dan lijkt het mij ook niet zo vreemd dat dit voorkomt. In een nieuw huis zijn er wel meer problemen met af- en aanvoer van water, maar dit verdwijnt na een tijdje als de buizen meer gebruikt worden (dit heeft te maken met luchtstromen). Een probleem zoals jij beschrijft, heeft volgens mij dan ook (afgaande op de symptomen) niet veel te maken met verstoppingen, maar eerder met ontluchtingen enzo.. Indien het probleem niet verdwijnt binnen enkele maanden, zou ik een of meer ontluchtingsventielen bijplaatsen op de afvoerbuizen.

En dan is er nog een probleem met jou probleem : dit zit namelijk in een - laat ons maar zeggen - juridisch vacuüm. Volgens de nieuwe huurwet is een verhuurder verplicht om de herstellingen die bepaalt worden in de huurwet als zijnde "verhuurdersherstellingen" uit te voeren. Men kan niet meer via een artikel uit de huurwet herstellingen doorschuiven naar de huurder. Maar er is nog altijd geen besluit verschenen met de opsomming van deze herstellingen. Nu kan men naar analogie van de situatie van voor de wetsherziening ervan uit gaan dat deze herstellingen ten laste van de verhuurder zijn, maar het is natuurlijk niet zeker dat iedereen dit deze zienswijze volgt. Ik zou dus in ieder geval op dit ogenblik eerder terughoudend zijn met het doorschuiven van herstellingen en/of de kosten hiervan aan de verhuurder totdat men juridische klaarheid hierover kan verschaffen.

Nounou06
Topic Starter

#3 , 30 jun 2008 10:38

Ik heb mij verkeerd uitgedrukt in mijn eerste post.
Het gaat om een ouder huis, dus geen nieuwbouw, er zijn wel heel wat renovatiewerken geweest.
Ik bedoelde met "nieuw huis" dat dit voor ons ons nieuw huis was :-)

Reclame

Efjoma

#4 , 30 jun 2008 11:01

Als de sanitaire installatie niet goed is aangelegd is het aan de verhuurder om dit op te lossen. De installateur moet toch weten of de nodige verluchtingen op de afvoeren zijn geplaatst. Een huurprijsvermindering is hier niet aan de orde, dit moet opgelost worden zoniet blijft het voor irritaties zorgen met alle gevolgen vandien. Als een gewone riolering niet meer fatsoenlijk kan aangelegd worden kunnen we beter allemaal in een hut gaan wonen.

Nounou06
Topic Starter

#5 , 30 jun 2008 11:23

De verhuurder is wel van goede wil hoor, weet nog maar half van het probleem af! Enig minpunt is dat we huren van een vzw, dus die komen maandelijks samen en bij ieder punt die we hebben moeten we wachten op die vergadering waarin ze dit kunnen bespreken!

In de loodgieter heb ik niet echt veel vertrouwen, ziet er mij een sul uit in feite! Is hier vorige week geweest en het enige wat hij ganse tijd zei was "moet hier eens enkele nachten over slapen"... dus jah!
Mogen wij eventueel bellen naar huisbaas om zelf iemand te laten komen die wel weet heeft van zijn beroep?

Heb nu net een was gedraaid, en die leiding is blijkbaar ook aangesloten op die afvoer, want als mijn machine water weg pompte, kwam het water in wc en douche omhoog! Ik garandeer je, SMERIG water!

Kan er mij iemand zeggen wat wij kunnen doen, indien die loodgieter vanavond niet weet wat het probleem is?
Zou beter een loodgieterforum zoeken zeker?! :-)
Momenteel kan er nog een lach af, maar als dit blijft duren ga ik wel ontploffen, begint hier gewoon te stinken!

Efjoma

#6 , 30 jun 2008 21:25

Heb ook de indruk dat de loodgieter zijn vak niet kent. Zou de huisbaas voorstellen een andere te nemen, mogelijk is het probleem dan ook sneller (dus goedkoper) opgelost. Een echte pest zijn WC blokjes en dergelijke. Soms raken die los en raken ze in een buis klem met een verstopping tot gevolg. Niet zelden heeft men bij het doorspuiten de indruk dat het is opgelost maar werd het blokje slechts verplaatst. Het doorspuiten zal opnieuw moeten gebeuren tot het blokje uit de riolering is. Succes.

j.demoor

#7 , 01 jul 2008 10:40

“Art.1754.Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding,de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘behoudens andersluidend beding’ houdt in dat deze bepaling niet van dwingend recht is,zodat vooraf in uw huurovereenkomst dient onderzocht welke herstellingen en onderhoud ten laste van de huurder zijn.

“...Aflopen en riolering:
Ten laste van de huurder:verstopping vermijden ; Ten laste van de verhuurder:onderhoud (indien moeilijke toegang) en herstel”(PAUWELS,A. en RAES,P.,Bestendig Handboek Huishuur en Handelshuur,Excelsior Brussel 1987,nrs. 133-200).

Wellicht kunnen enkel de herstellingswerken aan de afvoer bewijzen dat u al dan niet de ‘verstopping vermeden’ hebt.Bij ontbreken van dit bewijs komt het de verhuurder toe die werken te laten uitvoeren,krachtens “Art.1720...Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.”(B.W.).

Maan uw verhuurder aangetekend aan die werken onder die voorwaarde te laten uitvoeren vóór het verstrijken van een redelijke termijn die u daarin vermeldt.Geeft hij daaraan geen tijdig en afdoende gevolg,wend u dan tot de vrederechter.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Gebruiker47

#8 , 08 jul 2008 15:47

Aangezien jullie pas huren moet de huisbaas aangetekend op de hoogte gebracht worden van dit probleem. Anders kan hij dit verhalen op jullie (gebruik als slechte huisvader..... van de sanitaire installatie).
Zeker vermelden dat het probleem er was van in het begin jullie huurden.

Terug naar “Huren”