Geen huisdieren toegelaten in contract

Booke

Re: Geen huisdieren toegelaten in contract

#31 , 17 jul 2015 10:56

Dan moeten ze huren met kinderen ook verbieden want die zorgen ook voor overlast. Ik zou als verhuurder zien met wie ik te doen heb en dan hopen dat ik de juiste keuze maak. Het is en blijft altijd gokken en hopen dat je de goeie kiest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#32 , 17 jul 2015 11:16

Sorry, dat vind ik nu eens echt een misplaatste opmerking. Je kan en mag een huisdier niet op hetzelfde niveau plaatsen als kinderen.

Booke

#33 , 17 jul 2015 11:26

Ja dat is uw mening natuurlijk. Veel mensen zien hun huisdier even graag dan hun kinderen dus hebben ze evenveel recht op een woning.
Ik bedoelde er niks slecht mee. Daarom dat ik ook zeg dat je als verhuurder moet zien wie je voor je hebt maar ik zou nooit huisdieren verbieden net zomin als kinderen natuurlijk.

Reclame

tira00

#34 , 17 jul 2015 11:35

Heb mijn heel leven lang honden gehad (meestal per 3 samen).
Nooit hebben die beesten iets kapot gemaakt behalve als pup eens een bril of schoen kapot bijten, als ik weg was (en dan was het nog mijn eigen schuld:had het maar moeten opruimen)
Maar mijn kinderen....tekenen op de muur, vieze handjes op de muren, dingen laten kapot vallen zodat mijn vloer beschadigd was, door het bed gevallen omdat ze er op aan't springen waren, een glazen deur dicht gooien bij het achter na hollen waardoor het glas brak, enz.
Jawel dus, mijn kinderen hebben veel meer kapot gemaakt dan mijn honden.

Probleem is dat ze die honden hele dagen alleen laten zitten of te weinig beweging geven, waardoor ze uit verveling allerlei dingen beginnen uit te steken.

sloeberken

#35 , 17 jul 2015 11:38

Het punt blijft de wettigheid van dit in het huurcontract, als huurder dit negeert wat kan je ertegen doen? weinig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Booke

#36 , 17 jul 2015 11:43

Volgens mij is er geen enkele rechter die een huurder uit huis gaat zetten omdat deze een huisdier heeft.
Het is wel wettelijk om het op te nemen in het huurcontract en als de eigenaar het niet wil en je zegt er niks van dan zal dit de verstandhouding niet echt ten goede komen. Erover praten lijkt me de beste oplossing.

KJ86

#37 , 17 jul 2015 11:51

In dit topic gaat het niet over een ongeldige clausule in een huurcontract.
TS heeft nog niets afgesloten.
Hij voelt zich gediscrimineerd omdat hij voor sommige appartementen niet meer in aanmerking komt zodra hij vertelt dat hij een hond gaat meebrengen.
De verhuurder is volgens mij volledig vrij om mensen te weigeren met een huisdier zonder de antidiscriminatiewet te overtreden.

tira00

#38 , 17 jul 2015 12:10

En de (toekomstige) huurder is volledig vrij om niet te vermelden dat ie een huisdier heeft.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#39 , 17 jul 2015 12:24

En de (toekomstige) huurder is volledig vrij om niet te vermelden dat ie een huisdier heeft.
Inderdaad, maar als er in het huurcontract expliciet staat dat huisdieren niet toegelaten zijn dan komt de huurder de contractuele afspraken niet na en bevindt hij zich op zijn minst in een juridisch onzekere situatie gezien de rechtspraak hier niet eenduidig over is.

tira00

#40 , 17 jul 2015 12:29

Ik denk dat hier heel veel verhuurders op dit forum zitten: die blijven roepen dat hun clausule "huisdieren verboden" in het huurcontract wettig is.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#41 , 17 jul 2015 12:34

Ik denk dat hier heel veel verhuurders op dit forum zitten: die blijven roepen dat hun clausule "huisdieren verboden" in het huurcontract wettig is.
Nochmaals, zolang de rechtspraak hierover geen eenduidig standpunt inneemt ben je als huurder onzeker over de afloop als het tot een rechtzaak komt.

roharro
Juridisch actief: Ja

#42 , 17 jul 2015 12:37

Als dat in een contract staat dat je ZELF hebt ondertekend kun je de clausule niet betwisten.
Contract is bindend. Pacta sunt servanda heet dat in juridisch jargon.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#43 , 17 jul 2015 12:38

Je kan in een huurcontract opnemen wat je wil, of ze nietig of wettelijk zijn is iets anders. Er zijn al genoeg rechtszaken in verband met huisdieren, waar de verhuurder op zijn bek is gegaan.
Het moet al enorm uit de hand lopen voor een vrederechter een sanctie zal opleggen.
Als verhuurder moet je over een goede mensenkennis beschikken, wie zeg dat een huurder met een klein huisdier, niet een van de beste huurders kan zijn.

tira00

#44 , 17 jul 2015 12:49

Het enige wat jullie nog kunnen is mensen de schrik op het lijf jagen, hopelijk bevragen de toekomstige huurders MET huisdieren zich goed.
Vindt het wel heel spijtig dat als mensen hier raad komen vragen, ze nog meer beginnen te twijfelen omdat ze hier blijkbaar bij "de duivel te biechten komen".

sloeberken

#45 , 17 jul 2015 12:59

Het enige wat jullie nog kunnen is mensen de schrik op het lijf jagen, hopelijk bevragen de toekomstige huurders MET huisdieren zich goed.
Vindt het wel heel spijtig dat als mensen hier raad komen vragen, ze nog meer beginnen te twijfelen omdat ze hier blijkbaar bij "de duivel te biechten komen".
Beste je hoeft daar niet over te twijfelen, niemand kan u dit verbieden als je u gezond verstand gebruik, en geen hangbuikvarken op een appartement houd.

Terug naar “Huren”