Daar ben ik me ter dege van bewust. Doch, wanneer ik vraag naar de wettelijkheid van bepaalde handelingen op een juridisch forum verwachtte ik in eerste instantie toch wat meer 'onderbouwde' antwoorden. In ieder geval bedankt voor je reply; dit was wat ik zocht.Hou er trouwens rekening mee dat dit nog steeds een "forum" is. Ik vermoed dat veel mensen die zelf in aanraking zijn gekomen met bepaalde juridische problemen hun ervaringen langs deze weg delen. Dit is geen forum waar 100 juristen op rondzwerven om elke vraag te beantwoorden.
Nee, dat denk ik niet. Lees mijn eerste post nog eens: ik stel gewoon een vraag. Soms moet je er niet meer achter zoeken.Je denkt toch niet dat deze handelaar zijn werkwijze zal veranderen omdat jij daar met een paar wetteksten (als die er al zijn) komt staan zwaaien.
Ik denk dat er toch een wezenlijk verschil is tussen statiegeld en waarborg. Als ik een machine huur, ga ik ook een waarborg moeten betalen, die ik terugkrijg als ik de machine terug binnenlever. Maar, in tegenstelling tot een lege bak bier, gaat de verhuurfirma de machine sowieso terugwillen! Ik kan hen niet zeggen: hou de waarborg maar, ik hou de machine. Daar gaan ze niet mee akkoord gaan. Bij statiegeld gaat het de handelaar helemaal niet kunnen schelen of je het leeggoed al dan niet terugbrengt. Meer nog, je kan het leeggoed terugbrengen naar waar je maar wil: in de supermarkt, een andere drankenhandel, etc... De machine die je gehuurd hebt, zal je bij diezelfde verhuurfirma moeten terugbrengen, niet bij een concurrent...Statiegeld is een waarborg.
In de wet is er een degelijk verschil tussen beiden, iets huren doe je bij de eigenaar zelf, waar er een contract opgemaakt word, bak bier koop je over het algemeen bij een derde zonder contract.Ik denk dat er toch een wezenlijk verschil is tussen statiegeld en waarborg. Als ik een machine huur, ga ik ook een waarborg moeten betalen, die ik terugkrijg als ik de machine terug binnenlever. Maar, in tegenstelling tot een lege bak bier, gaat de verhuurfirma de machine sowieso terugwillen! Ik kan hen niet zeggen: hou de waarborg maar, ik hou de machine. Daar gaan ze niet mee akkoord gaan. Bij statiegeld gaat het de handelaar helemaal niet kunnen schelen of je het leeggoed al dan niet terugbrengt. Meer nog, je kan het leeggoed terugbrengen naar waar je maar wil: in de supermarkt, een andere drankenhandel, etc... De machine die je gehuurd hebt, zal je bij diezelfde verhuurfirma moeten terugbrengen, niet bij een concurrent...Statiegeld is een waarborg.
Wat is het dan wel volgens u?Dan kan je moeilijk over "waarborg op leeggoed" spreken, niet?
Dat is u volste recht Gebruiker21.Ik ga niet akkoord met "Den dikke" en ook niet met jou. Statiegeld kan je niet vergelijken met waarborg. De fundamentele verschillen heb ik reeds 2 keer gepost. Dus let's agree to disagree, zou ik zeggen.
Zo kunnen we elke wetgeving in vraag gaan stellen. Als de wetgevende macht beslist dat er een som geld moet betaald worden voor het leeggoed, dan is het toch maar normaal dat we hetzelfde terug krijgen als we het binnen brengen. Denk dat je weinig vrederechters gaat vinden die u stelling gaan goedkeuren.Deze som
wordt terugbetaald aan de koper wanneer hij het produkt terugbezorgt aan diegene die het op de
markt heeft gebracht of aan een aangestelde derde.