Verkeerde maat deuren

Nick S
Topic Starter

Verkeerde maat deuren

#1 , 13 jul 2015 20:49

Een tweetal maanden geleden nam ik contact op met een leverancier met de bedoeling er glazen deuren te bestellen. Had ongeveer de maten en wou zien wat de mogelijkheden waren en was natuurlijk ook geïnteresseerd in een prijs. Deze deuren waren bedoeld voor een nieuwbouw in aanbouw. Een paar weken later teruggegaan met de melding dat ik akkoord ging met de prijs (die me op een blaadje papier werd meegegeven) en dat ik de intentie had daar de deuren te bestellen. Heb dus ook klinken gekozen en een afwerking. Had een totale hoogte opgegeven van 3 meter.

De werken vorderen en ik neem telefonisch contact op met dat bedrijf voor de levering van het aanhangmechanisme voor de deuren. Aanhangmechanisme wordt geleverd doch niet geplaatst. Enkele dagen later krijg ik telefonisch te horen dat de deuren worden geleverd. Dit tot mijn verbazing, had wel de intentie om deze deuren te bestellen, natuurlijk na meting van de exacte hoogte maar was me niet bewust van het feit dat de deuren reeds in bestelling waren gegaan. Die deuren passen dus niet en zijn wellicht voor de container.

Nu wordt me natuurlijk de rekening gepresenteerd voor de deuren die op de container zijn beland. Zit me af te vragen wat ik daaraan kan doen. Bij het bedrijf waar ik de intentie had die deuren te bestellen heb ik nooit een offerte of bestelbon ondertekend. Enkel een mondelinge intentie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 13 jul 2015 21:32

Een mondelinge bestelling is ook geldig, zou anders moeilijk werken zijn in bv. een café..

JPV

#3 , 13 jul 2015 21:37

wat staat EXACT in je mail over de afmetingen?

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jul 2015 21:45

Een mondelinge bestelling is ook geldig, zou anders moeilijk werken zijn in bv. een café..
Er is geen bestelling, dus ook geen mondelinge. Probleem ligt blijkbaar in de communicatie, maar het zal aan de firma zijn om te bewijzen dat er ook effectief een bestelling is geplaatst.

Nick S
Topic Starter

#5 , 13 jul 2015 22:00

Er is helemaal geen mail geweest. Eerste keer daar geweest om de mogelijkheden te bekijken en prijs te vragen. Tweede keer om te melden dat ik akkoord was met de (zoals eerder gemeld op een kladbladje geschreven) prijs. Maat is doorgegeven om te weten wat voor soort deur, ophanging, dikte, afwerking ed. Nu wordt ik dus vastgepind op de maat die ik heb doorgegeven. Kon deze de tweede keer nog niet exact doorgeven. Er zat nog geen vloer in en ik wist niet over welk ophangmechanisme het ging.

Ik heb een mondelinge bestelling geplaatst van het aanhangmechanisme, maar dat mechanisme is achteraf nog gewijzigd door het bedrijf omdat het eerste niet zwaar genoeg was.

Er staat dus helemaal niets op papier. Kladbladje heb ik daar achtergelaten, offerte is er dus eigenlijk niet en ook geen bestelbon. Heb daarstraks mijn mail adres doorgegeven aan het bedrijf.

JPV

#6 , 13 jul 2015 22:05

wie heeft wat (ongeveer) geschreven op het kladblaadje (van belang is vooral wie iets geschreven heeft)?

Nick S
Topic Starter

#7 , 13 jul 2015 22:16

De man van het bedrijf heeft op een kladblaadje alles uitgerekend en aan mij gegeven. Ligt waarschijnlijk daar nog op de balie. Ik heb geen tekening gemaakt en niets opgeschreven. Had een plannetje mee met de opstelling maar zonder maten zodanig dat ze wisten dat de deuren in een wand moesten schuiven. Dit plannetje stond op mijn computer, heb het laten zien en heb mijn computer terug meegenomen. Hij heeft de opmerking gegeven dat de deuren 4 cm breder moesten zijn omdat ze in een wand schoven en 12 mm dik omdat het zo'n lange deuren waren. Over de lengte (die eventueel moest worden aangepast) is niets gezegd. Dus komen er hier deuren toe met een lengte van 302 cm en 104 cm breed. 2 cm te lang.

JPV

#8 , 13 jul 2015 22:22

Dan sta je imho sterk om aan te geven dat je niks besteld hebt, maar enkel informeerde. Heb je al "de rekening" op papier gekregen?

Nick S
Topic Starter

#9 , 13 jul 2015 22:32

Heb eigenlijk nog geen rekening gekregen, verwacht ze morgen. In ieder geval reeds bedankt voor de moeite en het advies. Zal jullie verder op de hoogte houden van "de gang der dingen".

mava105

#10 , 14 jul 2015 11:37

Voor dergelijke zaken op maat: STEEDS vragen dat fabrikant zelf terplaatse de maat komt opnemen.

Gebruiker21

#11 , 14 jul 2015 12:31

Je had een hoogte opgegeven van 3 meter. Dan moet de leverancier niet afkomen met deuren van 302 cm. Terugsturen die handel en deuren vragen die passen. In principe heb je mondeling toegezegd, maar je hoeft geen deuren te aanvaarden die niet naar de gevraagde specificaties gemaakt zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor

#12 , 15 jul 2015 11:02

“Art.VI.88.Bij verkoop is elke onderneming verplicht een bestelbon af te geven wanneer de levering van het goed of de verlening van de dienst, of een deel daarvan, uitgesteld wordt en er door de consument een voorschot wordt betaald. De gegevens van de bestelbon binden hem die de bon heeft opgemaakt, ongeacht algemene of bijzondere, andere of strijdige voorwaarden.” (28 FEBRUARI 2013. - Wetboek van economisch recht).

Ik ga ervan uit dat er geen voorschot werd betaald.

Degene die zich op de overeenkomst beroept,moet het bestaan en de inhoud ervan bewijzen.
BALLON,G.,De vaststelling van het bestaan en de draagwijdte van een overeenkomst(noot onder Antwerpen 17 mei 1995 en Kh.Leuven 8 augustus 1995),A.J.T. 1995-96,62-63.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

duma

#13 , 17 jul 2015 08:51

Wat ik niet begrijp, is dat de deuren gemaakt zijn zonder dat ze zelf zijn komen opmeten.
wWj hebben al heel wat verbouwd de laatste tijd (muren eruit, nieuwe deuren, inmaakkast, boekenrek op maat) en NOOIT zijn ze afgegaan op maten die wij gaven (die wel nodig waren voor een offerte om een idee te hebben van het oppervalk), maar STEEDS zijn ze zelf komen opmeten.
Je kan toch geen deur maken als je niet de exacte afmetingen hebt?

Volgens mij sta je ook sterk in je schoenen.

Gebruiker21

#14 , 17 jul 2015 10:08

Inderdaad, en als ze dan al niet zelf komen opmeten, hoe halen ze het dan in hun hoofd om 2cm af te wijken van de maten die de klant opgeeft? Dan weet je toch op voorhand dat het niet gaat passen?

@Nick S: laat ons zeker weten hoe dit afloopt. Ik ben hier wel in geïnteresseerd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”