Overname wagen door garage

Herman17
Topic Starter

Overname wagen door garage

#1 , 11 jul 2015 07:53

Als minder-valide heb ik bij de aankoop 6% btw betaald en nadien terug gekregen.
Heb me een nieuwe wagen aangekocht en garage neemt mijn wagen over.
Garage heeft mij de overnameprijs gegeven, maar ze zeggen dat ze hier 6% btw moeten aftrekken omdat ik die terug gekregen heb voor mijn vorige wagen.
Weet er iemand of dit klopt ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 11 jul 2015 19:36

Da s flauwekul van de garage. Jij laat je wagen als particulier over zodat er geen BTW aan te pas komt. Garagist moet wel BTW doorstorten op.het verschil tussen de inkoopprijs en z n verkoopprijs. Wat je wagen vandaag nog waard is staat los van het gegeven dat jij maar 6% BTW betaald hebt (en geen verkeersbelasting)

Herman17
Topic Starter

#3 , 11 jul 2015 21:45

Da s flauwekul van de garage. Jij laat je wagen als particulier over zodat er geen BTW aan te pas komt. Garagist moet wel BTW doorstorten op.het verschil tussen de inkoopprijs en z n verkoopprijs. Wat je wagen vandaag nog waard is staat los van het gegeven dat jij maar 6% BTW betaald hebt (en geen verkeersbelasting)
Dat denk ik ook maar kan het niet staven met een document. Heb al een hele dag gegoogeld maar niks gevonden. Wat je moet doen bij aankoop is er veel te vinden maar wat en hoe bij verkoop, noppes. Beschik jij over meer informatie, kan je deze dan doorgeven aub.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 jul 2015 21:52

Iets dat niet bestaat kan men niet staven.
Het is hij die het tegendeel beweert die dat moet aantonen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#5 , 11 jul 2015 23:31

Ze bedoelen dat ze de auto niet onder de margeregeling mogen verkopen, maar met btw op de verkoop. Dit omdat de btw op de wagen werd teruggegeven. Het klopt dus wat de garagist zegt, al vind ik het persoonlijk maar flauw dat hij u daarvoor laat opdraaien.

Sirkii

#6 , 12 jul 2015 08:35

Ze bedoelen dat ze de auto niet onder de margeregeling mogen verkopen, maar met btw op de verkoop. Dit omdat de btw op de wagen werd teruggegeven. Het klopt dus wat de garagist zegt, al vind ik het persoonlijk maar flauw dat hij u daarvoor laat opdraaien.
Waarop baseer je die uitspraak? Dit blijft mi een margewagen. Mocht de wagen minder dan 3 jaar oud zijn dan is het de VERkoper die met de administratie de gedeeltelijke terugbetaling van de BTW moet regelen.

Herman17
Topic Starter

#7 , 12 jul 2015 09:17

Vond je hierover maar iets op papier, zou veel gemakkelijker zijn. Nu is het louter giswerk en willekeur. Zou bellen naar Btw kantoor maar durf niet goed, zie dat hij mij 21% moet aanreken. Zou mijn overnameprijs nog lager uitvallen. Had gehoopt dat hier iemand van de btw zou actief geweest zijn en me hierover met een document als bewijs kon geruststellen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jul 2015 09:19

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#9 , 12 jul 2015 09:55

Waarop baseer je die uitspraak? Dit blijft mi een margewagen. Mocht de wagen minder dan 3 jaar oud zijn dan is het de VERkoper die met de administratie de gedeeltelijke terugbetaling van de BTW moet regelen.
Geen zin om het op te zoeken op een zondag, maar ik dacht dat omdat de btw werd teruggeven bij de eerste aankoop, de margeregeling niet gebruikt mag worden voor de doorverkoop. De garage zit dus met het probleem dat ze btw moeten betalen op de volledige verkoopprijs en niet op de marge. Ze proberen dat verschil dus te recupereren bij de TS. Ik kan het ergens wel volgen, maar netjes vind ik het niet.

Herman17
Topic Starter

#10 , 12 jul 2015 10:31

Dit gaat over de aankoop en dit is heel duidelijk, is mijn tiende wagen die ik zo aankoop maar eerste keer dat de garage dit toepast op de overnameprijs. Daarom zou ik hem willen bewijzen dat hij dit mij niet kan doorrekenen.

Herman17
Topic Starter

#11 , 12 jul 2015 10:32

Geen zin om het op te zoeken op een zondag, maar ik dacht dat omdat de btw werd teruggeven bij de eerste aankoop, de margeregeling niet gebruikt mag worden voor de doorverkoop. De garage zit dus met het probleem dat ze btw moeten betalen op de volledige verkoopprijs en niet op de marge. Ze proberen dat verschil dus te recupereren bij de TS. Ik kan het ergens wel volgen, maar netjes vind ik het niet.
Ik begrijp dat je leukere zaken hebt om op een zondag te doen, wel jammer voor mij, maar alle begrip.

LeenW

#12 , 12 jul 2015 11:03

Ik begrijp dat je leukere zaken hebt om op een zondag te doen, wel jammer voor mij, maar alle begrip.
Ik ben er vrij zeker van hoor Herman, gewoon even geen zin om de relevante artikels op te zoeken.

En uiteindelijk mag de garagist steeds zijn eigen prijs bieden, aan u om te kiezen of u akkoord gaat of niet.

EDIT: snel even gegoogled, het staat hier letterlijk en uitgebreid uitgelegd:

https://www.iec-iab.be/nl/leden/Publica ... liteit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Herman17
Topic Starter

#13 , 12 jul 2015 20:55

Deze reactie heb ik gekregen op forum van auto's. Wie heeft er nu gelijk.

Indien de wagen meer dan 3 jaar in uw bezit is geweest, hoeft er geen BTW herzien te worden. Dus is het voor de handelaar alsof hij de wagen gewoon van een particulier koopt. Vaste prijs dus.
De handelaar kan de wagen verkopen onder de margeregeling en dus dient hij enkel BTW te betalen op de winst die hij maakt bij de wederverkoop.
Je kan voor je nieuwe wagen terug de procedure doorlopen om 6% BTW te betalen en die daarna proberen terugbetaald te krijgen.

LeenW

#14 , 12 jul 2015 21:10

Ik dacht dat de 3 jaar herziening enkel voor de invalide koper was. Dat lijkt mij ook onrealistisch, dan moet de garage altijd gaan nazien of ze van een invalide kopen en hoeveel jaar de auto in diens bezit in geweest.

Maar goed, bel morgen voor de zekerheid naar uw btw-kantoor.

Herman17
Topic Starter

#15 , 12 jul 2015 21:14

Ik dacht dat de 3 jaar herziening enkel voor de invalide koper was. Dat lijkt mij ook onrealistisch, dan moet de garage altijd gaan nazien of ze van een invalide kopen en hoeveel jaar de auto in diens bezit in geweest.

Maar goed, bel morgen voor de zekerheid naar uw btw-kantoor.
Ben daar een beetje bang voor, wil geen slapende honden wakker maken.
Sorry hoor.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”