Situatie schets:
Mijn vriendin en ik zijn beiden gedomicilieerd in ons ouderlijk huis. We wensen een appartement te huren in de stad Gent waar wij beiden als arts-assistent werken. Ons beroep vereist dat wij binnen de 15 min op het werk staan tijdens wachten. Op basis hiervan zouden wij graag onze huur als beroepskost inbrengen.
In normale omstandigheden zou dit een verhoging van belastingen veroorzaken voor de particulier verhuurder. In ons appartement zal echter geen beroepsactiveit uitgevoerd worden. Op basis van deze uitspraak : http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false; kan ik er dus van uitgaan dat er echter geen extra belasting voor de particulier verhuurder zal geheven worden?
In ons huurcontract dat wij van plan zijn te ondertekenen staat volgende passage:
Het verhuurde goed wordt door de huurder bestemd als verblijfplaats voor hemzelf en zijn gezin.
De huurder draagt alle fiscale gevolgen van tweede verblijfplaats.
Voor alle verbintenissen zowel in verband met de uitvoering, de interpretatie als de ontbinding die uit onderhavige huurovereenkomst voortvloeien, met inbegrip van de deblokkering van de huurwaarborg ,verklaart de huurder woonst te kiezen in het gehuurde goed, zowel voor de duur van de verhuring als voor alle gevolgen van de huurovereenkomst nadien, en dit zelfs indien de huurder in werkelijkheid elders al dan niet wettelijk gedomicilieerd is of feitelijk verblijft”.
Indien de huurder desondanks het goed bestemt voor professionele activiteiten, zal hij de huur niet in mindering mogen brengen van zijn belastbare inkomsten. Desgevallend zal hij alle supplementaire belastingen dienen te dragen die ten laste van de eigenaar zouden vallen, ook indien deze slechts na het vertrek van de huurder opeisbaar worden. De clausule "voor slot van rekening" zal deze hypothese niet dekken. Bij aanwending van het gehuurde goed of een deel ervan, als beroepsmatig of bij belastingaangifte als dusdanig, zal de huurprijs vermeerderd worden met 50% en dit met terugwerkende kracht vanaf het begin van het huurcontract.
De verhuurder is bereid om te luisteren naar eventuele aanpassing, mits argumentering. Hij wil natuurlijk geen extra belasting betalen (begrijpelijk).
1/ klopt het dat de de verhuurder geen extra belasting zal moeten betalen indien wij onze huur als onkost aftrekken? Op welke manier kan ik dit beargumenteren aan mijn verhuurder? Zijn er nog andere uitspraken of wetten/rechtgeving die mij kunnen helpen dit te beargumenteren?
2/ Verklaart dit contract dat wij in dit appartement moeten gedomicilieerd zijn (en zodoende niet kunnen aftrekken?) of dat dit appartement onze hoofdverblijfplaats is?
Alvast enorm bedankt voor uw help.