Voorschot

Tope
Topic Starter

Voorschot

#1 , 10 jul 2015 12:10

Een aannemer vraagt ons een voorschot van 70%.
De overblijvende 30% moet betaald worden bij het einde van de werken.
Ik vind dit een abnormaal hoog voorschot.
En jullie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2015 12:23

Over welk soort werken gaat het?
Als een metselaar of loodgieter dat vraagt zou ik zeer voorzichtig zijn. Bij andere firma's die maatwerk moeten leveren komt dit meer voor.
Wees in ieder geval zeer voorzichtig, want het zou niet de eerste maal zijn dat een firma in moeilijkheden probeert te overleven dank zij hoge voorschotten. Som lukt dat, meestal niet.

KimSe

#3 , 10 jul 2015 12:25

Mocht ik jou zijn en enigszins kunnen onderhandelen zou ik die 70% proberen opsplitsen in een voorschot van 20 of 30% en 50 of 40% bij uitvoering van de werken...
De overige 30% kan dan idd bij oplevering van de werken...

Reclame

Tope
Topic Starter

#4 , 10 jul 2015 12:36

Het gaat over de reparatie van een beschadigd stuk voorgevel doordat er een auto op ingereden is op ons gebouw.
Vervanging van een aantal houten latten + herschilderen.
De totale factuur bedraagt € 1252 en hij vraagt € 876 voorschot met als redenen: voor aankoop van de materialen, offerte is kleiner dan € 2000 en vakantieperiode van zijn leveranciers.

mava105

#5 , 10 jul 2015 15:48

Drogredenen. Enkel voor zijn aankopen van materiaal heeft hij geld nodig (maximaal 40 %) . Waarom is er in godsnaam een voorschot nodig omdat de factuur lager zal zijn dan 2.000 € , en wat heeft de vakantieperiode hiermee te maken. (tenzij hij met uw voorschot op vakantie wil gaan)
Zoek best een andere aannemer.

denlowie

#6 , 10 jul 2015 16:05

De aannemers die ik hier nu dit jaar gehad heb, was het bij iedereen 25% voorschot en betaling op het einde, de vloerder had zelfs een bakje van bankcontact mee voor de eindsom te betalen na de gedane werken,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur

#7 , 10 jul 2015 16:22

Tussen haakjes, uw brandverzekering betaalt normaal deze schade. Tenminste als ze veroorzaakt is door derden.

giserke

#8 , 10 jul 2015 16:32

Zoals eerder gezegd zou ik zeer goed oppassen met een aannemer die dit vraagt. Voor mi is dat een persoon die snel geld nodig heeft.
Het risico dat hij met je voorschot verdwijnt of failliet gaat is zeer groot.

mava105

#9 , 10 jul 2015 17:14

Tussen haakjes, uw brandverzekering betaalt normaal deze schade. Tenminste als ze veroorzaakt is door derden.
Welke schade? Waar is hier in dit item sprake van schade?

Sianna

#10 , 10 jul 2015 18:09

Het gaat over de reparatie van een beschadigd stuk voorgevel doordat er een auto op ingereden is op ons gebouw.
@Mava105: zie quote van de TS hierboven.

mava105

#11 , 10 jul 2015 19:43

Sorry, was er even niet bij. Dacht er even niet meer aan dat het over een ongeval ging.

Tope
Topic Starter

#12 , 11 jul 2015 18:03

Bedankt voor de reacties.
Reeds een tijd geleden werd de schade werd via onze blokpolis verhaald op de tegenpartij.
Het is evenwel moeilijk voor zo'n klein werk een aannemer te vinden.
Daar deze aannemer ondertussen weer met een ander voorstel tot betaling op de proppen kwam en ik hoe langer hoe meer het gevoel kreeg dat hij snel geld nodig had, heb ik de offerte afgewezen.

ganapathi tantra

#13 , 12 jul 2015 01:17

Toch niet. Uw aannemer heeft niks te zien met uw verzekering. U moet trouwens de opdracht tot uitvoering zelf geven. De verzekeringsmaatschappij
mag dat zelf niet eens doen. Aannemer werkt in uw opdracht u betaald hem en de verzekering betaald u terug.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

bosprocureur

#14 , 12 jul 2015 08:37

quote van TS, gisteren :

Reeds een tijd geleden werd de schade werd via onze blokpolis verhaald op de tegenpartij.
Het is evenwel moeilijk voor zo'n klein werk een aannemer te vinden.

Schade is dus allang vergoed, Tope heeft alleen vragen bij de aannemer die de herstelling zou uitvoeren.

Tope
Topic Starter

#15 , 02 nov 2015 18:20

Bedankt voor alle reacties.

Update:

Tot hiertoe liggen alle offertes die voor de herstelling van de voorgevel mochten ontvangen 2 tot 3 maal hoger dan de schadesom.
De offerte van bovenvermelde aannemer was ongeveer gelijk aan de schadesom.
Daarom besloten wij in arren moede (met de winter voor de deur) om hem de werken te laten uitvoeren.
En nu komt de verrassing.
De prijs die hij in de loop van juli ll. opgemaakt heeft (we hebben zo'n zestal versies van dezelfde offerte gekregen!), was blijkbaar een promotieprijs en lag nu helaas minstens 2 maal hoger.
We hadden maar vlugger moeten beslissen, dixit de aannemer in kwestie.
Blijkbaar had ik dus reden te over om argwanend te staan tov deze persoon, want hij is ronduit oneerlijk.
In juli zou hij in zijn eentje een viertal dagen werk geleverd hebben en nu zijn er voor hetzelfde klus ineens 3 mensen nodig die 5 dagen 8 uur per dag aan de voorgevel zouden werken. LOL!
We zullen verder moeten zoeken...

Terug naar “Aanneming”