Hallo,
Ik ben 24 jaar (in november 25 jaar) en pas afgestudeerd aan tweedekansonderwijs.
Omdat mijn motivatie zeer groot is (ik wil een beter leven, en een grotere kans op de arbeidsmarkt!), wil ik heel graag verder studeren aan de hogeschool. Ik heb mij intussen al ingeschreven en mijn inschrijvingsgeld is gezakt naar 105 euro.
Het probleem is hoe ik het financieel moet doen allemaal..
Ik slaap er niet meer van.
Momenteel ben ik nog ingeschreven als werkzoekende en werk ik elke zaterdag (tijdelijk werk, dagcontracten) en krijg ik deels een werkloosheidsuitkering van de RVA.
De vakbond en mijn nieuwe school wist mij al te vertellen dat mijn opleiding geen knelpuntberoep is en ik totaal geen recht meer heb op een werkloosheidsuitkering vanaf de dag dat ik start met mijn opleiding, ik moet de week voor ik start met hogeschool mijn statuut laten veranderen in student. Dus ik ben dan naar de ocmw geweest, en zij zeiden omdat ik vrijwillig wil beginnen aan die studies en zo dus ook vrijwillig mijn werkloosheidsuitkering laat stopzetten dat ik geen recht heb op leefloon.
Maar daarna zeiden ze dan weer dat ze gingen zien wat ze voor me konden doen omdat ik een goede motivatie heb en het thuis helemaal niet breed heb. (ik moet namelijk al van mijn 16 jaar huur afgeven thuis, mijn eten, kledij, verzorging, trein/bus, Telenet en studies betalen plus bijzetten als het nodig is). Al het geld wat ik intussen kon sparen heb ik uitgegeven aan mijn studies. Mijn ouders zijn gescheiden, mijn moeder krijgt hulp vd ocmw en is niet medisch geschikt om te werken, met mijn vader heb ik al jaren geen contact meer.
Ik heb een aanvraag voor een leefloon voor studenten ingediend bij ocmw maar officieel ben ik pas in september student en wil ik eigenlijk alles al regelen voor september zodat ik zonder kopzorgen aan mijn opleiding kan beginnen.
Is het dan wel een goede keuze geweest omdat nu al aan te vragen vermits ik nu nog werkzoekende ben?
Hoe groot zijn mijn kansen omdat ik 'vrijwillig' mijn uitkering stopzet?
Zijn hier nog mensen die hier ervaring mee hebben of tips hebben?
Uiteraard ga ik elke schoolvakantie studentenjobs uitvoeren en heb ik recht op een studietoelage.
Ik ben van plan om in een studio te gaan wonen dicht bij mijn school omdat ik bij mijn thuis niet de rust heb om in stilte te kunnen studeren zonder dat ik steeds lastig gevallen wordt voor ruzies en geld. Alsook de afstand van 2u tussen mijn school en woonplaats.
Ik hoop op advies/ informatie.
Groeten