Kinderbijslag kindouder dan 18 jaar

AW8
Topic Starter

Kinderbijslag kindouder dan 18 jaar

#1 , 05 jul 2008 10:03

Ik ben al 9 jaar gescheiden. Mijn dochter woont officieel bij mij en gaat per 2 weken 5 dagen naar haar moeder. Mijn dochter is meer dan 66% invalide. In het verleden heb ik (onder toezicht van een bemiddelaar) een overeenkomst aangegaan met mijn ex dat zij 70% van het (verhoogde) kindergeld krijgt en ik dus 30%. Anders wou ze mijn dochter niet bij mij laten.
Kan ik, nu mijn dochter bijna 20 jaar is en nog studeert, het volledige kindergeld opvragen?
En als ik hertrouw...kan zij dan meer kindergeld vragen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

j.demoor

#3 , 07 jul 2008 11:14

“Art.69.§ 1 De kinderbijslag en het kraamgeld worden uitgekeerd aan de moeder.Als de moeder het kind niet daadwerkelijk opvoedt, wordt de kinderbijslag betaald aan de natuurlijke of rechtspersoon die deze rol vervult.Wanneer de twee ouders die niet samenwonen het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen in de zin van artikel 374 van het Burgerlijk Wetboek en het kind niet uitsluitend of hoofdzakelijk door een andere bijslagtrekkende wordt opgevoed, wordt de kinderbijslag integraal aan de moeder uitbetaald. Toch wordt de kinderbijslag op zijn vraag integraal aan de vader uitbetaald, wanneer het kind en hijzelf dezelfde hoofdverblijfplaats hebben...Op verzoek van de beide ouders kan de uitbetaling gebeuren op een rekening waartoe zij beiden toegang hebben. Wanneer de ouders niet overeenkomen over de toekenning van de kinderbijslag, kunnen zij de arbeidsrechtbank vragen om de bijslagtrekkende aan te duiden en dit in het belang van het kind...”(19 DECEMBER 1939. _ Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

Ik ga ervan uit dat u ‘loonarbeider’ bent.

Uit ‘Mijn dochter woont officieel bij mij en gaat per 2 weken 5 dagen naar haar moeder‘ leid ik af dat het kind niet uitsluitend of hoofdzakelijk door een andere bijslagtrekkende wordt opgevoed.Daaruit zou dan volgen dat de kinderbijslag aan de moeder dient betaald te worden.

Vermits het kind en uzelf dezelfde hoofdverblijfplaats hebben kan echter de kinderbijslag op uw vraag integraal aan u uitbetaald worden.

Zulks belet niet dat uw andersluidende overeenkomst daarover onderling bindend blijft,ook al is ze niet tegenwerpbaar aan uw kinderbijslagfonds,zolang ze niet gehomologeerd en aan dat fonds betekend is.Als die overeenkomst niet in de tijd beperkt werd dan geldt ze ook nadat uw dochter 20 jaar is.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

AW8
Topic Starter

#4 , 07 jul 2008 22:26

Bedankt voor de reacties :wink:

Terug naar “Echtscheiding”