Moet ik nu voor de 3e keer dezelfde post herhalen? Fitness moet dat ook zonder contract eenvoudig aan kunnem tonen. Ook het automatisch verlengren. Als hij dan beweert opgezegd te hebben, ligt de bewijslast daarvoor bij hem. Of moet de fitness gaan bewijzen dat hij niet heeft opgezegd? Dat is omdraaien van de bewijslast.
Ik ga het nog 1 keer proberen uit te leggen..
1) Het is aan de fitness te bewijzen dat er een overeenkomst is.
2) Bij gebrek aan contract, kan men voor de eerste periode veronderstellen dat er een overeenkomst door betaling is.
3) Vanaf er geen betalingen meer zijn, vervalt 2)
4) De fitness kan nu niet aantonen dat er een contract is van onbepaalde duur, of dat de overeenkomst verlengd is, er is namelijk geen contract!
Gaap.
1 en 2 heb ik je uitgelegd. Vandaar dat ik stel dat het fitnesscentrum best kan bewijzen dat er een contract was. Voor 3 zal er dan toch echt een opzegging getoond moeten worden. Het vervallen van betalingen kan namelijk ook als reden hebben dat de klant in gebreke is gebleven met betalen. Dit betoogt het fitnesscentrum ook. Het zijn standaardcontracten. Zo'n contract kan opgezegd worden door het fitnesscentrum of door de klant. Het fitnesscentrum betoogt niet dat zij het contract hebben opgezegd. De klant wel. Dus die zal dat moeten bewijzen. 1 en 2 is namelijk dan al aangetoond door het fitnesscentrum.
Maar enfin, probeer nu eens te lezen wat er staat. 1 en 2 betwist ik niet, ik geef je daar volledig gelijk in. Waar je fout zit is punt 3.
Er is geen schriftelijk contract (meer), enkel betaalverkeer. Waar dat over gaat, valt niet te bewijzen. Men kan door de betaling enkel vermoeden dat TS lid was van de fitnessclub. Een rechtbank gaat dit waarschijnlijk volgen. Dit betwist ik niet, dit betwist u niet, dat zullen TS en de fitnessclub ook niet betwisten. Het probleem zit hem in dat er op geen enkele manier kan aangetoond worden wat het contract juist zegt over duur, over de manier van opzeggen, stilzwijgend verlengen, etc. Volgens de computer van de fitness zal het contract misschien duidelijk zijn, zonder ondertekend exemplaar heeft dit geen enkele juridische waarde. De inhoud van het contract valt niet te bewijzen t.o.v. derden. Vanaf de betalingen stoppen, kan de fitness dus ook niet meer bewijzen dat er een overeenkomst was. Ze kunnen wel claimen dat er overeenkomst was en de klant in gebreke is, ze moeten het bewijzen ook. Standaardcontract of niet, ze moeten een ondertekend exemplaar kunnen voorleggen om voor de rechtbank gelijk te halen.
Misschien dat iemand anders het beter kan uitleggen aan Jackrussell, want ik heb het gevoel dat ik mezelf maar aan het herhalen ben zonder dat er enige vooruitgang is?
EDIT: En ja, sleur Griekenland er maar bij, heel relevant!