Vraagje over domicilie

Kriksken
Topic Starter

Vraagje over domicilie

#1 , 08 jun 2008 22:58

Mijn vriendin en ik gaan uit elkaar, we hebben in december 2005 een huis gekocht en onze domicilie is geregistreerd op het nieuwe adres sinds februari 2006. Zij en haar familie maken me het op dit ogenblik nogal moeilijk. Normaal gezien wordt de notariële akte van toebedeling nu donderdag getekend ( ik blijf in het huis wonen en zij gaat een appartementje huren. Ik ga haar deel van het huis uitkopen ). Aangezien ze zaterdag verhuist, heeft ze officieel slechts 2 jaar en 4 maanden op haar gedomicilieerde adres gewoond. Zij weigert haar domicilie op te zeggen bij de gemeente, want voor haar is dat een nadeel. Dan zou ze volgens onze notaris 5% van de helft van het ontleende kapitaal moeten betalen als een soort van boete. Ik zag er allemaal geen graten in om haar hoofdverblijfplaats bij mij te laten staan zodat ze dat niet hoefde te betalen. Nu is mijn vraag: Als ze nu zaterdag verhuisd, en haar domicilie blijft hier nog bij mij op het adres staan tot februari 2009 (= wettelijke termijn van 3 jaar ). Kan ik dan wettelijk gezien nieuwe sloten laten plaatsen op de deuren? Want ze heeft me laten verstaan dat haar ouders en zij hun sleutels willen blijven behouden.
:?:
Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roadie

#2 , 09 jun 2008 18:01

Eens de akte ondertekend: eruit, tenzij er in de akte voorwaarden staan die we niet kennen.
Bij dat ge sloten zet of tralies, om het even, u heeft dan de volle eigendom en gebruiksrecht.

j.demoor

#3 , 10 jun 2008 10:25

Zodra het huis uw onverdeelde eigendom is beslist u alleen over de sloten van die eigendom.

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...§ 4. De aangifte bedoeld in § 1 moet binnen acht werkdagen gebeuren nadat de nieuwe woning effectief betrokken werd...Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister)

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

Een fictieve domicilie met het oog op fiscale voordelen is een dubbel wanbedrijf.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

lydi

#4 , 04 jul 2008 20:15

als ze al die fictieve domicilie adressen moesten beboeten dan zouden ze veel geld ontvangen , dat is nu eenmaal de wet , wie samen woont en de ene trekt steun dan verliezen ze geld . Ze moeten de wet dan maar veranderen. Wet van hier en wet van daar .

Terug naar “Echtscheiding”