betaling keuken bij levering

cvandenbosch
Topic Starter

betaling keuken bij levering

#1 , 02 jul 2015 11:02

hoi,
mijn ouders hebben een keuken besteld.
Ze hebben hiervoor al een voorschot van 4000 euro betaald. Nu hebben ze een brief gehad dat de rest van de keuken bij levering moet betaald worden. De plaatsing van de keuken vind op een ander tijdstip plaats. Maar als de keuken reeds volledig is betaald, hebben ze wel niks achter de hand als er iets misloopt.
Zijn mijn ouders verplicht om het volledig bedrag te betalen bij levering of mogen ze een deel in mindering brengen dat dan betaald wordt bij plaatsing van de keuken?

Alvast bedankt voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 02 jul 2015 12:09

Als er iets misloopt, hebben ze nog steeds recht op de wettelijke garantie. Maar ik begrijp uw punt wel. Staats er niets in de overeenkomst over betalingstermijnen?

glenn1976
Contacteer: Website

#3 , 02 jul 2015 12:44

opgelet, cash betalingen zijn aan wettelijke beperkingen onderworpen. Dacht dat dit nu max 3000 euro is.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jul 2015 12:47

Bij keukens is het normaal 10% na de werken.

maar tijden veranderen, maandag een vloerder bij me gehad en die had zelfs een bakje met bankcontact bij zich, had wel zondag gemaild dat het contante betaling ging zijn met bankcontact
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

duma

#5 , 02 jul 2015 15:06

Was bij ons ook het geval. (wij stonden er wel op dat via overschrijving te doen - ik zag het niet zitten om zoveel cash te hebben OF een bankcheque te gebruiken)
Daarna heel veel problemen gehad met onze keuken(bouwer), maar alles in orde gekomen.
Op die moment stak het ook wel dat we alles al betaald hadden, maar ik vrees dat je daar weinig aan kan doen.

Turaki

#6 , 02 jul 2015 20:04

Kijken wat er in de AV staat, en controleren of u deze expliciet heeft goedgekeurd (het is onvoldoende dat deze meegegeven zijn, of op de achterkant van uw offerte staan).

Indien niets vermeldt, of niet door u goedgekeurd, moet u pas het saldo betalen na dat het contract volledig is uitgevoerd, dus na plaatsing. Laat de firma dan weten dat u hier op geen enkel moment mee akkoord bent gegaan, en dat u dan ook pas het saldo zal voldoen nadat de werken volledig zijn uitgevoerd. Om uw goede wil te tonen kan u al wel een deel van het bedrag betalen, namelijk het saldo min wat u schat dat de werkuren gaan zijn.

Doen ze moeilijk, laat hen dan weten dat u graag de bepalingen ziet die u verplichten om nu reeds te betalen, en dat u bij weigering om verder te u ervan uitgaat dat zij eenzijdig het contract wensen te verbreken, en u dan ook graag uw voorschot terugkrijgt, plus de schadevergoeding die wettelijk voorzien, namelijk een bedrag gelijk aan het voorschot.

j.demoor

#7 , 04 jul 2015 11:35

“Art.1650.De hoofdverplichting van de koper bestaat in het betalen van de prijs op de dag en op de plaats bij de koop bepaald.Art.1651.Indien bij het aangaan van de koop niets daaromtrent bedongen is, moet de koper betalen op de plaats en op het tijdstip voor de levering bepaald.”(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek wat daarover ‘bij de koop’ bepaald werd. De levering omvat ook de plaatsing tenzij de verkoper bewijst dat anders overeengekomen werd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Consumenten Koop”