Niet ingeschreven bij werkgever.

tope89
Topic Starter

Niet ingeschreven bij werkgever.

#1 , 30 jun 2015 13:46

Ik werkte als vrachtwagenchauffeur, ophaling van defecte auto´s in Frankrijk & Spanje, jaren 1999-2000
In die periode was ik omzeggens nooit thuis, als ik wagens ophaalde in het zuiden van Spanje, reed ik er mee naar een afgesproken plaats in Frankrijk, om te lossen en overladen op een andere vrachtwagen en terug naar Spanje.
Ik ontving dan voorschotten, om de kosten te betalen.
Maar geen betaling noch loonfiche, dit zou volgen.
Vorige maand stelde ik vast via de sociale wetten dat de werkgever me nooit had ingeschreven.
Kan ik daar nog iets tegen ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 30 jun 2015 13:49

Hoe ga je de rest van de wereld overtuigen dat je niet kon weten dat je betaald moest worden?

Gene betaling, geen loonfiche, geen fiscale fiches en "onwetend" zijn tot vorige maand? Geen kat die dat zal geloven, zeker in die sector.

LeenW

#3 , 30 jun 2015 14:03

Was er geen contract ofzo? Klinkt inderdaad heel ongeloofwaardig.

Reclame

k.b.

#4 , 30 jun 2015 14:14

De aard van de transporten doen ook al beroep op uw onwetendheid denk ik ...
"defecte wagens vertransporteren naar verzamelplaatsen" ... hoe kreeg u dan de adressen / opdrachten ...
Hoe ontving jij dan je voorschotten dan ??
En dat loon dat zou volgen ... dat is toch ondertussen geregeld ? of lag dat op de achterbank van het laatste voertuig dat U ophaalde ??

k.b.

tope89
Topic Starter

#5 , 30 jun 2015 14:23

Bijkomende info: als je werkt als vrachtwagenchauffeur heb je tachograafschijven. Daar heb ik copies van. Het gaat niet over geloven of niet geloven noch over veronderstellingen. Mijn vraag is wettelijk, juridisch kan men iets ondernemen? Een contract had ik niet. Onmiddellijk beginnen werken en plots na de zomer ( wat normaal is, in de sector van het vervoer die ik deed ) was het kalmer, kon ik wat thuis blijven en ben ik vertrokken naar het buitenland. Nu schreef ik na 15 jaar me terug in als werkzoekende en kwam dit aan het licht. Is er verjaring of ?

JPV

#6 , 30 jun 2015 14:32

Juridisch kan je iets ondernemen als het geloofwaardig zou zijn. Dat je een tachograafschijf hebt, bewijst enkel dat je gereden hebt, niet dat je als werknemer reed. Het kan ook als zelfstandige.

Zaak is overigens hopeloos verjaard. 10 jaar verjaringstermijn geldt (strafrechterlijk).

tope89
Topic Starter

#7 , 30 jun 2015 14:35

ok. duidelijk.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 jun 2015 14:36

Ik vraag me af of je nooit bericht gekregen heeft van je ziekenfonds dat je niet in orde was ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#9 , 30 jun 2015 14:48

Als je zwartwerk doet, weten zij ook van niets he.

tope89
Topic Starter

#10 , 30 jun 2015 15:35

Neen, nooit bericht gekregen van het ziekenfonds.
Ik vind het heel erg dat dit kan. Het is een zeer winstgevend bedrijf en dat kan zomaar.
In de voorbije jaren heb ik meerdere malen een mail verzonden, met de vraag naar mijn loonfiches, maar nooit geen gevolg.

JPV

#11 , 30 jun 2015 16:02

Neen, nooit bericht gekregen van het ziekenfonds.
Ik vind het heel erg dat dit kan. Het is een zeer winstgevend bedrijf en dat kan zomaar.
In de voorbije jaren heb ik meerdere malen een mail verzonden, met de vraag naar mijn loonfiches, maar nooit geen gevolg.
Je had tien jaar de tijd om een proces te beginnen en dat nooit gedaan. Het lijkt me eerder heel erg dat je dat nooit hebt gedaan...

Heb je overigens zekerheid dat de tegenpartij je als werknemer in dienst wou nemen?

tope89
Topic Starter

#12 , 30 jun 2015 16:14

Als je er 1 jaar werkt en bijna nooit niet thuis zijt. Heb je dan de zekerheid....?
De uurregeling rijtijden was ook niet van toepassing bij dit vervoer ( maar niet ter kwestie, mijn vraag gaat daar niet over)
Het is geen excuus omdat een werkgever het recht zou hebben om zo te handelen.
Ik had NOOIT het vermoeden dat ik niet in orde zou zijn met de sociale wetgeving.
Ja het is erg dat ik niet gedaan heb!
Maar,het is me duidelijk dat ik niks meer tegen kan doen...

LeenW

#13 , 30 jun 2015 16:25

Sorry, maar ik snap echt niet hoe je kon denken dat alles in orde was? Geen contract, geen loonfiches, etc. En dan valt 15 jaar later uw euro pas?

tope89
Topic Starter

#14 , 30 jun 2015 16:34

Ik veronderstel dat iedereen die begint te werken, denkt dat de werkgever alles in orde brengt. En dat je niet zult beginnen met je werkgever te controleren. Het is iets logisch of niet....?
Bon, je stopt er met werken, vertrekt naar het buitenland, je hebt geen loonfiches nodig. Je denkt daar dan niet meer aan. Tot enkele jaren terug, wou ik voor mijn pensioen zien en mailde ik naar die werkgever, zonder gevolg.
Zo schreef ik naar de dienst die toezicht houd op de sociale wetten.
Bij een ander werkgever werkte ik voorheen ook als vrachtwagenchauffeur, nooit een contract getekend. Maar alles 100% orde.

LeenW

#15 , 30 jun 2015 16:44

Mondelinge contracten in een sector met die reputatie, logisch zou ik dat zeker niet noemen. Maar goed, het belangrijkste is natuurlijk dat je hier naar de toekomst toe lessen uit trekt.

Terug naar “Andere”