Wij hadden hetzelfde voor bij onze vroegere bank. Zij deden ook niet de moeite om onze lening te herzien. We zijn dan onlangs naar een andere bank overgestapt. Rentevoet van 3,5 op 25 jaar is veranderd naar een rentevoet van 2,35 op 20 jaar. Brengt ons op het einde van de rit een goeie 30.000 € op (kosten van de herziening al verrekend). Onze oude bank ziet ons nooit ofte nimmer nog terug en we raden ze ten sterkste af bij vrienden die ook bouwplannen hebben. Service van die bank was behoorlijk onder nul. Dat ze dan ook nog eens gewoon weigerden om een voorstel tot herziening te doen, was de druppel.
Geen genade met die banken: gewoon veranderen als het jou geld opbrengt. Punt.
Een herziening van een lening kan idd vlug tot 30.000€ verschil leiden.Toch even een nuance.
men vindt het blijkbaar vanzelfsprekend dat een bank MOET ingaan op een vraag tot rentedaling. Anders zijn het schurken.
Quid als de bank morgen bij een rentestijging aan jou het omgekeerde vraagt? En denk je dat een bank bij de kasbonbelegger van 7 jaar geleden kan gaan vragen om zijn kasbon van 3,5 % te vervangen door één van 1 %? Want de rente is gedaald mijnheer...
De afgelopen rentedaling heeft niet tot gevolg dat de banken rijker worden. Zij hebben "jouw krediet" ook van klanten die bij hen belegden en ook nog altijd van de toenmalige rentevoeten genieten?
Een bank die geen herziening wil bekijken, is zéér kortzichtig. Zij moeten beseffen dat indien een klant daarom vraagt, en de rentes zijn inderdaad gedaalt, die klant vast en zeker ook bij andere banken zal gaan informeren, en indien ze daar een aanzienlijk lagere rente krijgen, de kans zeer groot is dat ze die klanten kwijt zijn, wat hen nog meer kost dan zelf hun rente te verlagen.Nogal logisch dat je eigen bank niet teveel moeite doet voor herzieningen van bestaande klanten, dit kost hun alleen maar geld. Een autoverkoper biedt ook niet direct zijn absolute bodemprijs aan waar hij nog amper iets aan overhoudt.
Herziening van een lening is een "service" die een bank kan bieden. Dat onze oude bank dit gewoon carrément weigert, is een gebrek aan service. Dit + alle administratieve fouten die ze bij het afsluiten van ons krediet gemaakt hebben, maakt dat deze bank (of op zijn minst dat kantoor) een no-go is als je het ons vraagt. Ik zie niet in wat er vreemd is aan die redenering.Ik vind het in elk geval een vreemde reden om je oude bank bij al je kennissen af te raden.
Klanten die eerst bij de eigen bank een herziening vragen zonder voorstel van een andere bank, weten niet goed waarmee ze bezig zijn. Normaal gezien ga je op die manier nooit een competitief voorstel krijgen.Een bank die geen herziening wil bekijken, is zéér kortzichtig. Zij moeten beseffen dat indien een klant daarom vraagt, en de rentes zijn inderdaad gedaalt, die klant vast en zeker ook bij andere banken zal gaan informeren, en indien ze daar een aanzienlijk lagere rente krijgen, de kans zeer groot is dat ze die klanten kwijt zijn, wat hen nog meer kost dan zelf hun rente te verlagen.Nogal logisch dat je eigen bank niet teveel moeite doet voor herzieningen van bestaande klanten, dit kost hun alleen maar geld. Een autoverkoper biedt ook niet direct zijn absolute bodemprijs aan waar hij nog amper iets aan overhoudt.
Akkoord, als je een concreet voorstel van een concurrent hebt. Ik ben zelf ook overgestapt begin dit jaar (initieel 3,5% variabel 10/5/5 op 20j, voorstel gekregen van 1,85% vast op 15 jaar bij een concurrent, daarmee naar de eigen bank gestapt die mij 2,5% variabel 10/5/5 op 20j voorstelde, toch besloten van over te stappen). Zonder aanbod van de concurrentie mag je niet imo niet verwachten dat de bank je zomaar een scherpe rentevoet aanbiedt, tenzij je op andere vlakken misschien een interessante klant bent.Sorry, maar dat een bank een rentevoet van 3,5% vast, niet wil herzien op een moment dat we gemiddeld bij alle andere banken 2,5% vast aangeboden kregen, is schandalig! Hadden ze ons ook iets rond de 2,5% geboden, hadden we mogelijks gebleven. Wat ze nu in feite zeiden, was "Ja, inderdaad, de rentes zijn sterk gedaald, maar wij willen liefst zoveel mogelijk aan jullie blijven verdienen, of anders bol je het maar af". Wel, we hebben voor dat laatste gekozen. Ik blijf echt niet klant voor "de moeie ogen" van de bank, hoor.
Als de prijs van het brood plots overal zou dalen, maar mijn vaste bakker hanteert zijn oude prijzen, zou ik ook wel eens overwegen van bakker te veranderen...
Als een bank veel administratieve fouten maakt zou ik ze ook afraden. Niet omdat ze geen of geen competitieve herziening aanbieden zonder concrete voorstellen van de concurrentie.Herziening van een lening is een "service" die een bank kan bieden. Dat onze oude bank dit gewoon carrément weigert, is een gebrek aan service. Dit + alle administratieve fouten die ze bij het afsluiten van ons krediet gemaakt hebben, maakt dat deze bank (of op zijn minst dat kantoor) een no-go is als je het ons vraagt. Ik zie niet in wat er vreemd is aan die redenering.Ik vind het in elk geval een vreemde reden om je oude bank bij al je kennissen af te raden.
En om even de commentaar van basejumper in de juiste context te plaatsen: Ik ben volledig akkoord met giserke: de rentevoet op mijn lening is nu 2,35%, de rentevoet op mijn spaarrekening bij diezelfde bank is amper 0,20%. De bank is echt geen liefdadigheidsinstelling, hoor. Als zij een krediet verlenen, winnen zij dar zeker en vast op! Het is aan de "consument" om te proberen de winst die de bank maakt (en dus de prijs die de consument zelf betaald), zo laag mogelijk te houden.
Ze hebben mij trouwens nog nooit komen vragen of ik het OK vond dat ze de rentevoet op mijn spaarrekening verlaagden. Ze deden het gewoon. Stel dat jij als kredietnemer dit ook zou doen? "Sorry, bank, maar het leven wordt duurder: ik verlaag de rente van mijn lening van 2,35% naar 2,10%. We moeten nu éénmaal de markt volgen..." Ben benieuwd naar hun reactie...
Als je niet voor jezelf opkomt en genustige voorwaarden onderhandelt in dit soort zaken, verlies je HEEL VEEL geld. Zoals ik al zei: bij ons gaat het om 30.000 €. Voor een bank misschien peanuts, voor ons héél erg veel geld...
Een bank die een herziening weigert zijn oplichters.
Een bank die een herziening aanvaard zijn ook oplichters, maar ze bekennen tenminste dat ze feitelijk woekerwinsten cashten.
Het is nochtans het onderwerp van deze thread.Het feit dat de klant vrijwillig bij een bank leent, dat een herziening geen recht is, dat een bank daar volledig vrij in is doet feitelijk niks terzake.
- Ethisch: hoezo?Het is een ethische en commerciële kwestie.
Dat is niet het onderwerp van deze discussie.We moeten toch geen compassie hebben met de banken zeker? Of ben je al vergeten dat ze gaan lopen zijn met onze belastingcenten toen ze geblunderd hebben?
TS vraagt een oplossing voor zijn probleem.Het is nochtans het onderwerp van deze thread.Het feit dat de klant vrijwillig bij een bank leent, dat een herziening geen recht is, dat een bank daar volledig vrij in is doet feitelijk niks terzake.
Ja het is een ethische kwestie want het is niet wettelijk geregeld.Het is een ethische en commerciële kwestie.
- Ethisch: hoezo?
Vandaar dat verschillende hier suggereren om naar een andere bank te stappen. De commerciële kant van de zaak is ook geen wettelijke kant.- Commercieel: Vandaar dat de meeste banken, zelfs zonder een concreet voorstel van een concurrent, toch een herziening aanbieden. Weliswaar meestal geen competitieve.
Neen, maar het is wel een dubbele reden om zeker niks teveel te betalen aan banken.We moeten toch geen compassie hebben met de banken zeker? Of ben je al vergeten dat ze gaan lopen zijn met onze belastingcenten toen ze geblunderd hebben?
Dat is niet het onderwerp van deze discussie.