erfrecht en overlijdensverzekering

Qbeire
Topic Starter

erfrecht en overlijdensverzekering

#1 , 03 jul 2008 09:13

Geachte,

Een jaar geleden is de vader van mijn echtgenote overleden. Omdat zij hem de laatste dertig jaar niet gezien en/of gehoord heeft, hebben we alle nodige stappen ondernomen om ons gezin, kinderen Incl, te onterven. Wij wensen dus geen aanspraak te maken op een “eventuele” erfenis.
Maar, de man had een overlijdensverzekering, om de begrafenis te betalen. Deze werd afgesloten, met als begunstigde mijn echtgenote, bij DELTA LOYDD.
Deze maatschappij heeft de factuur van de begrafenisonderneming betaald, na goedkeuring van mijn vrouw. Na goedkeuring want anders werd de begrafenisondernemer NIET betaald. Er is een boni van ongeveer 2000€. De maatschappij wenst deze boni aan mijn echtgenote over te maken Maar wij hebben alle rechten op een erfenis opgezegd.
Indien wij nu toch dit bedrag aannemen, wat kunnen de gevolgen hiervan zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 03 jul 2008 13:05

Om een levensverzekering "op te strijken" hoeft men niet noodzakelijk een erfgenaam te zijn.
Als ik een polis maak: 5000 eur aan mijn zuster, en zij verwerpt, dan krijgt zij toch die levensverzekering.
Een levenszekering is immers een contract en geen erfenis.

De begunstigde zal wel successierechten moeten betalen, omdat sommige gevolgen van contracten gelijkgesteld worden met erfenissen wat de belastbaarheid betreft. In eerste orde is het niet de genieter die een aangifte van successie moet doen, maar hij moet wel betalen. Wil men dus nalatigheidsinteresten vermijden (als de erfgenamen na 4 jaar bvb. wel indienen), dan doet men best een zogenaamd onverschuldigde betaling voor die successierechten.

(de zaak verandert als men een polis sluit:
5000 eur aan mijn erfgenamen of aan mijn nalatenschap)

Muson

#3 , 04 jul 2008 12:20

Geachte Dino,

In verband levensverzekeringen en eigen kinderen onterven. Kan een vader zijn tweede vrouw als begunstigde stellen van aprox 300000euro, alle andere materiele goederen(waaronder een fortuin aan kunst werken etc) en zijn beide kinderen mits ze geen afstand willen tekenen met 500euro aan schulden nalaten?

Ik weet echt niet goed waar mijn vraag te stellen, en hoe die te formulieren. Ik ben al voor maanden aan het zoeken naar juridische bijstand maar sinds wonende in het buitenland en niet echt wetend hoe en waar te beginnen hoop ik dat u mij mischien wat advies in verband bovenstaande zou kunnen geven.

Alvast bedankt voor u tijd.

Reclame

Muson

#4 , 04 jul 2008 12:22

Ps. Dit was een artikel in verband een similaire situatie http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... jker.dhtml

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”