verjaring "betaalde" ziekenhuisfactuur, naar verzekering toe

kwispel
Topic Starter

verjaring "betaalde" ziekenhuisfactuur, naar verzekering toe

#1 , 26 jun 2015 13:53

Familielid had zeven jaar terug een ziekenhuisfactuur gewoon betaald, maar kwam er jaren achter dat ze eigenlijk in aanmerking kwam voor terugbetaling omdat ze toen hospitalisatie had.
Ik weet dat er een termijn is van twee jaar voor betaling, maar dit is toch een andere kwestie. De factuur op zich is betaald.
Als ze nu de facturen opvraagt, kan ze die dan nog naar de verzekering versturen voor terugbetaling?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 26 jun 2015 14:02

Ik dacht dat die termijnen vrij strikt waren. Ik zie ook niet echt in wat die kwestie zo bijzonder maakt?

kwispel
Topic Starter

#3 , 26 jun 2015 14:09

Dat ze niet is doorgestuurd naar de verzekering, moet een ziekenhuis dat niet officieel, ze had toen haar kaart bij.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jun 2015 14:19

Maar daar moet u toch zelf voor zorgen dat ze bij de verzekering komen?

LeenW

#5 , 26 jun 2015 14:20

Dacht ik ook. En dan nog, de verzekeringen moeten niet opdraaien voor fouten van het ziekenhuis.

Franciscus

#6 , 26 jun 2015 14:36

Bij mijn weten staan er in de ziekenhuizen zo van die toestellen waar men met kaart verzekering een formulier kan invullen en uithalen... dat dient dan ingevuld te worden door arts ziekenhuis en opgestuurd naar verzekering ... daarna dienen alle facturen eveneens te worden opgestuurd.

scorpioen

#7 , 26 jun 2015 18:32

Het zal moeilijk zijn een fout van het ziekenhuis te bewijzen. Men moet dan al bewijzen dat men het ziekenhuis heeft meegedeeld dat men verzekerd was én dat het ziekenhuis ermee akkoord ging de facturen rechtstreeks naar de verzekeringsmaatschappij te sturen.

Het geld nog vragen van de verzekeringsmaatschappij zal vermoedelijk ook niet gaan. Er is een verjaringstermijn van drie jaar. Het zou me verbazen als de verzekeringsmaatschappij die verjaring niet zou inroepen. Maar de verzekeringsmaatschappij is niet verplicht de verjaring in te roepen en mag nog wel betalen ....

kwispel
Topic Starter

#8 , 28 jun 2015 03:05

Omgekeerd had de verzekeringsmaatschappij eens een factuur voorgeschoten en 6 jaar later dat geld terug gevorderd omdat de diagnose niet gedekt was. Dat is dan betaald.
Misschien naar dat geval verwijzen zodat ze geen verjaring zouden inroepen?

JPV
Juridisch actief: Ja

#9 , 28 jun 2015 06:32

verjaring van een factuur is 10 jaar, dus langer dan de verjaring van de verplichting van de verzekering om terug te betalen.

Terug naar “Algemeen”