Geschorst wegens vreemde werkwijze van VDAB

Arkan
Topic Starter

#16 , 20 jul 2007 14:55

Vriendelijkheden voor mensen die u misdoen brengen meestal niets op.

De vakbond zei mij dat de RVA niet eens mijn arbeidsongeschiktheid heeft genoteerd in mijn dossier. Ze willen er geen rekening mee houden. Gelukkig had ik wel de brief van de RVA waar het in staat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Arkan
Topic Starter

#17 , 20 jul 2007 14:57

Het ziet er naar uit dat ik nu 2 maand dop kwijt ben: 4 weken schorsing en de rest wegens uitgeschreven als werkzoekende.

Ik heb nu twee nieuwe vragen:

1) Die advocate had gezegd dat ik na de schorsing automatisch opnieuw ingeschreven zou worden. Ik weet dat je je opnieuw moet inschrijven na vier weken werk. Volgens de vakbond moet je je ook opnieuw inschrijven na vier weken schorsing. Ze hebben mij niet opnieuw ingeschreven en ik ook niet. Ik dacht dat dat niet moest. Heeft de VDAB een fout gemaakt door mij niet opnieuw in te schrijven?

2) Ik ben tenminste 33% blijvend arbeidsongeschikt wegens schizofrenie, bevestigd door de RVA-dokter. De VDAB vindt dat geen geldige reden om afwezig te zijn. Wat vind je daarvan?

Arkan
Topic Starter

#18 , 31 jul 2007 16:05

Het wordt nog eigenaardiger.

Vandaag kreeg ik een brief van de VDAB waarin ze zeggen dat ze mij in de computer hebben gestoken als mentaal gehandicapte en dat ze mij gaan oproepen voor de arbeidstrajectbegeleiding voor gehandicapten.

Als ik niet akkoord ga moet ik een formulier invullen en terugsturen.

Ik mag dus zelf kiezen of ik normaal ben of mentaal gehandicapt.

Nu is er een verschil tussen krankzinnigheid en zwakzinnigheid. Schizofrenie is krankzinnigheid, dus ziek verstand, dus arbeidsongeschiktheid. Zwakzinnigheid is een klein verstand, dus handicap. Bij de VDAB wordt dat allemaal probleemloos door elkaar gehaspeld.

Als ik dat formulier terugstuur dan zullen ze zeggen dat dat betekent dat ik 100% arbeidsgeschikt ben.

Reclame

delady

#19 , 05 sep 2007 08:42

hallo arkan, ik zit dus onder trajectbegeleiding en heb deze brief ook gehad om in het bestand te komen van personen met een "handicap", heb dus er niet op gereageerd en is goed als je daar in terecht komt zodat ze met je lichamelijke situatie rekening houden, ook word ik 13 september gescreend(via rva), ben benieuwd naar de uitslag en op 26 september moet ik voor de gerechtsarts verschijnen ivm 33% aanvraag die door rva-arts 4x werd afgekeurd

Caroline1981

#20 , 12 sep 2007 00:08

Ken die procedures ook en ben ook reeds meerdere keren afgekeurd ondanks mijn zware handicaps, erkenning van de FOD waar ik 66% behaal voor onbepaalde tijd en die men van tafel veegt.

Wat schrijnend is aan heel de zaak, dat die artsen die vermeld staan op die RVA -lijst allemaal rijkeluizen zijn die actief zijn voor de VLD / CD&V en in de politiek.
Ik heb nog een ouderwetse advocaat die niet voor geld werkt en u niet nog dieper in de miserie duwt en die zei dat het ene maffia is ;

- men moet naar de controle
- men wordt afgewezen en moet voor gelijk te halen naar de Arbeidsrechtbank, men moet een heel dossier aanleggen, van de ene
dokter naar de anderelopen, kassa kassa, dubbele onderzoeken, armen wat armer en rijken wat rijker...
-uiteraard dient een expert van de rechtbank te worden aangesteld,ook
zo een duister corrupt figuur politiek benoemd uiteraard,....
-die stuurt u van het ene onderzoek naar het andere en nadien wordt je
soms toch afgewezen.... ofwel voor 1 of twee jaar en begint heel het boeltje opnieuw....
-negatief of positief, de expert krijgt steeds zijn geld ( 400 à 500 euro
per expertise,aanvullend onderzoek niet meegerekend )

-deze maffiapraktijken vinden plaats op grote schaal via :
RIZIV
mutualiteiten
FOD gehandicapten
RVA beroepsziekten

en dit allemaal op de ellende van de mensen... weinig mensen weten hoe corrupt en hoe alles in elkar steekt....
wees welkom op het forum van VFG

http://www.netwerkforum.be/default.asp

delady

#21 , 24 apr 2008 11:16

de gerechtsarts schreef in zijn besluit na onderzoek:behept met blijvende arbeidsongeschiktheid van 33%

maar de rva-dr mocht 1 maand in beroep gaan en nu is een nieuw besluit opgemaakt door de gerechtsarts waar totaal geen sprake meer van is, van de fibromyalgie alsook tijdelijke ongeschiktheid tot 1 december 2008 in afwachting van bijkomende medische stukken zoals bv, door referentiecentra maar daar kan ik pas op 30 mei naartoe!

ben in beroep hiertegen gegaan, uitspraak valt in mei, syndicaat wil tweede brief laten vernietigen

intussen ben ik opgeroepen bij rva voor eerste gesprek, dit wordt enkele maanden uitgesteld in afwachting van uitspraak beroep

Arkan
Topic Starter

#22 , 23 jun 2008 17:34

Ik heb gewonnen op basis van de houding van de VDAB en de RVA in de drie jaar voor de schorsing. Ze zeggen er wel bij dat ik niet opnieuw afwezig mag zijn voor dezelfde reden omdat ik nu op de hoogte ben van mijn verplichtingen.

dropke

#23 , 23 jun 2008 21:26

ik vraag me trouwens af wie die RVA dokters zijn. ben er onlangs ook henne gemoeten ook voor die 33% op aanraden van de vakbond aangevraagd. ik heb een blijvend rugletsel door m'n werk. nu is het arthrose, allee ja ben er 38 en heb een rug van iemand van 60. ze hebben me al geopereerd, kom ik bij die RVA dokter zegt die da'k een discusprothese heb! hij zag dat op m'n laatste MRI. raar wel want m'n wervels zijn op mekaar vastgezet... tja en dan laat hij me oefeningen doen, die tonen of je al dan niet een hernia hebt... maar als ik dat niet heb.. waarom dan die oefeningen..want ja ik kan die wel he...

dus kan naar die 33% fluiten!
ik snap wel dat ze streng moeten zijn, maar dan moeten ze maar voor iedereen streng zijn ook!

JohnD

#24 , 27 jun 2008 14:26

Tussen haakjes Arkan, er zitten hier meer juristen onder de forumleden dan je vermoed. Wat je bewering hierboven "jullie zijn geen juristen", evntjes ernstig ontzenuwd. Wat de RVA doet is natuurlijk spijkers op laag water zoeken. Ik vind daarom ook dat de RVA veel te veel beslissingskracht heeft. Maar wat wil je in zo'n apeland ?

Gebruiker34

#25 , 01 jul 2008 13:46

Beste Arkan,

Ik ben onlangs in dezelfde situatie terechtgekomen als jij.

Ik ben ook 33% blijvend arbeidsongeschikt. Ieder jaar krijgt men dan zo’n uitnodigingsbrief van de VDAB om uw dossier opnieuw aan te passen. Onderaan die brief zit er inderdaad een antwoordstrookje waarin men een rede kan opgeven waarom je niet kunt ingaan op die invitatie. Ook ik heb steeds dezelfde redenen opgegeven, namelijk: dat ik 33% blijvend arbeidsongeschikt ben.

Twee, drie weken geleden kreeg ik opnieuw zo’n uitnodiging. En op dezelfde manier heb ik geweigerd. Een week later kreeg ik van de VDAB een aangetekend schrijven dat de reden niet geldig is en ik geschorst ben. Ik vind dit zeer onrechtvaardig, onwettelijk, denk ik zelfs. In principe hadden ze eerst een aangetekende herinnering moeten sturen. Ze hadden dus toch op zijn minst met mij terug contact kunnen opnemen en me mededelen dat die reden niet geldig is en dat ik alsnog verplicht ben in te gaan op die uitnodiging. Dan had ik daar uiteraard op ingegaan, want wie verliest nu graag zijn inkomen. Maar de manier waarop ze het nu gedaan hebben, vind ik wel zeer hard, onmenselijk zelfs.

De zaak is door de RVA vanaf vandaag in behandeling en de beslissing zal mij meegedeeld worden in de eerste helft van augustus. Dus de eerste elf dagen van augustus zit ik zonder inkomen.

Inmiddels heb ik me wel terug laten inschrijven bij de VDAB als werkzoekende.

Ik ga mij wel laten vertegenwoordigen door een vakbondsafgevaardigde. Ik ga dus mijn zaak laten opvolgen/behartigen door de vakbond.

Gebruiker34

#26 , 01 jul 2008 14:38

Het zit namelijk zo, ??nmaal U blijvend 33% arbeidsongeschikt bent verklaard KAN U niet meer worden opgeroepen.
Ik hoor dat overal zeggen maar ik vind dat niet in de wetteksten.

Ik zou willen weten welke wet of reglement dat zegt.
Ze spreken elkaar tegen, zoveel is duidelijk. De vakbond heeft mij destijds verteld dat men als 33 % arbeidsongeschikte toch verplicht is op de uitnodiging in te gaan, maar dat men werk mag weigeren, zelfs aangepast en geschikt werk.

Verder heb ik hier nog enkele wetteksten over het actieve zoekgedrag naar werk. Als 33% blijvend arbeidsongeschikte kan men een aanvraag indienen tot definitieve vrijstelling van de bepaling over het actieve zoekgedrag naar werk

Klik op het tweede pdf-formaat op de eerste pagina: RIJKSDIENST VOOR ARBEIDSVOORZIENING

http://www.google.be/search?hl=nl&q=AAN ... eken&meta=

Gebruiker34

#27 , 01 jul 2008 15:48

Ik heb gewonnen op basis van de houding van de VDAB en de RVA in de drie jaar voor de schorsing. Ze zeggen er wel bij dat ik niet opnieuw afwezig mag zijn voor dezelfde reden omdat ik nu op de hoogte ben van mijn verplichtingen.

Arkan, ik lees intussen dat je de zaak gewonnen hebt. Men is dus verplicht in te gaan op een gesprek met de VDAB. Weet u nu ook bijvoorbeeld of het klopt dat je passend werk of een opleiding mag weigeren als 33% blijvend arbeidsongeschikte?

Gebruiker34

#28 , 01 jul 2008 17:50

Ik heb de informatiedocument
Laatst gewijzigd door Gebruiker34 op 15 jul 2008 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker34

#29 , 02 jul 2008 07:24

Hier volgt dan het nieuw plan inzake uw rechten en plichten als werkloze.

Zie: NIEUW PLAN VOOR DE OPVOLGING VAN DE WERKLOZEN : HET IS ZOVER!

http://www.google.be/search?hl=nl&q=NIE ... eken&meta=

Gebruiker34

#30 , 02 jul 2008 15:19

Geen goed nieuws. Ik kom net terug van mijn vakbond. Ze verwachten dat ik door de RVA voor drie maanden zal worden geschorst. Ik zal zelfs in die periode geen recht hebben op OCMW geld. Dat wordt een regelrechte ramp. Ik hoop dat de RVA in haar beslissing alsnog mild zal zijn. Verschrikkelijk!

Mensen, misschiens tot hoors. Doei.

Terug naar “Werkloosheid”