Incassobureau blijft rekeningen sturen

Julius777
Topic Starter

Incassobureau blijft rekeningen sturen

#1 , 25 jun 2015 18:39

Geachte,

Ik had in januari 2015 een afsluitrekening te betalen van een telecomoperator.

De rekening was gedateerd 12.01.2015 doch pas verzonden op 22.01.2015 (!!!) (postdatum op de enveloppe).

Ik kreeg een maand de tijd om te betalen, wat ik nog op tijd heb kunnen verrichten.

Diezelfde week kreeg ik een brief van een incassobureau. Blijkbaar moet mijn betaling en hun briefwisseling zich gekruist hebben.

Ik heb verscheidene malen gebeld naar de telecomoperator en het incassobureau en uitgelegd dat alles reeds is betaald en bewijs daarvan verstrekt.

De telecomoperator heeft mij bevestigd dat er geen openstaand saldo meer is en dat ze niets te maken hebben met de werkwijze van het incassobureau.

Nu krijg ik nog tot op dag van vandaag brieven van dat incassobureau. Ze geven weliswaar toe dat alles aan de telecomoperator betaald is maar vorderen nog een vergoeding voor incassodiensten en de laatste keer zelfs via een andere (incasso)onderneming.

Wat kan ik hiertegen beginnen?

Alvast dank bij voorbaat voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jun 2015 19:54

Als jij binnen de gestelde termijn betaald hebt, laat hun dan maar verder sudderen in hun eigen nat. Ze zullen het mettertijd wel snappen.

Julius777
Topic Starter

#3 , 25 jun 2015 19:59

Er staat wel in hun laatste brief, dat - indien ik niet betaal - ze verdere stappen gaan ondernemen en eventuele meerkosten ten mijne laste zullen zijn.

Kan deze onderneming een rechtszaak tegen mijn aanspannen bvb? Dat is toch het enige wat deze ondernemingen doen als ik het goed begrepen heb.

Kunnen ze bvb een deurwaarder sturen zonder eerst de rechtbank te passeren?

Reclame

Turaki

#4 , 25 jun 2015 20:48

Kan deze onderneming een rechtszaak tegen mijn aanspannen bvb?
Ja, dit kan. Iedereen kan namelijk tegen iedereen een rechtszaak inspannen. De kans dat ze hun gelijk gaan halen (er van uitgaande dat u de enveloppe met poststempel nog heeft) is echter nihil, wat u dan weer de kans geeft om te reageren met een rechtszaak wegens tergend en roekeloos geding (waar u dan wel een zeer goede kans heeft om te winnen).
Kunnen ze bvb een deurwaarder sturen zonder eerst de rechtbank te passeren?
Ook dit kan, maar dan treedt de deurwaarder op als incasso, en kan dus niets afdwingen of in beslag nemen. Zonder vonnis is een deurwaarder niets meer dan een incassobureau met een chiquere naam.

Julius777
Topic Starter

#5 , 25 jun 2015 21:33

Het incassobureau en de telecomoperator zijn beiden Duits. Ik heb vorig jaar in Duitsland gewoond.

Welk recht is hier van toepassing, Duits of Belgisch?

Ik heb al gedreigd met een klacht bij het European Consumer Center, maar ze blijven maar brieven sturen.

Turaki

#6 , 25 jun 2015 21:45

Dan lijkt het mij dat het Duits recht van toepassing is, en zijn de antwoorden hier mogelijks niet correct. Best kan u een Duitse tegenhanger van dit forum zoeken, en daar uw vraag stellen.

Terug naar “Consumenten Koop”