Mag ik eigengemaakt video mat. Meenemen naar rechtbank?

skabalie
Topic Starter

Mag ik eigengemaakt video mat. Meenemen naar rechtbank?

#1 , 23 jun 2015 19:31

Hi,
Ik ben gedagvaard voor een niet gedeeld bedrag voor een ticket. Na diverse klachten en dergelijke een brief van een deurwaarder, en hem vriendelijk gemeld, dat ik niet akkoord ben de toeslag en boete te betalen omdat het hun fout is.
Ik heb wel op die bewuste avond een filmpje gemaakt met mijn iphone, waar duidelijk te zien is, dat hun aparatuur niet werkt.
Nu vroeg ik me af, of ik dat filmpje, zou mogen plaatsen op mijn ipad en die meenemen naar de politie rechter.
Ik zou toelating vragen om dit filmje te tonen. Of ga ik in de fout, om een ipad binnen de rechtzaal te brengen?
Ik heb wel andere bewijzen van de klachten die ik heb gestuurd, maar dt filmpje is wel mijn zwaarst argument en bewijs die ik heb.
Heeft een eigengemaakte film wel juridische waarde?
Wat zouden jullie doen?
Alvast bedankt voor de tips.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jun 2015 20:02

Welk ticket? Voor de trein?

skabalie
Topic Starter

#3 , 23 jun 2015 22:07

Ja, het is een treinticket

Reclame

JPV

#4 , 23 jun 2015 22:34

Dan lijkt me je zaak sowieso verloren als je de treinconducteur voor het opstappen niet ingelicht zou hebben.

skabalie
Topic Starter

#5 , 23 jun 2015 22:55

Het was een zeer lang treinstel. Toen ik deze in de wagon zag komen, waar ik zat, dan ben ik rechtgestaan, en de situatie uitgelegd.
Hij had begrip voor de zaak, maar blijkbaar geen bevoegdheden om een en ander te regelen, en raadde me aan een klacht in te dienen.
Dat heb ik dezelfde nacht nog gedaan en herhaald. Dit zonder enige reactie. Maar ja, ik zal zien hoe de politie rechter zal oordelen. Maar ik hoop, dat er toch iets gemeld wordt tegen deze, want 2X niet reageren op een klacht vind ik niet fijn.
Dus met zoveel mogelijk bewijs en goed voorbereid naar de politie rechter. Maar mijn vraag, mag ik een ipad meebrengen in een rechtzaal?
En heeft een eigen gemaakte video een juridische waarde? Daar is duidelijk te zien, dat de automaat defect was.

Franciscus

#6 , 23 jun 2015 23:40

Bij strafzaken is de bewijsvoering vrij ttz het oordeel van de rechter dat telt.

Turaki

#7 , 23 jun 2015 23:45

In de AV van de NMBS staat dat u in dat geval een ticket met toeslag diende aan te kopen op de trein, waarna u deze toeslag kan terugvragen.

Mijn bedenkingen hierbij zijn dat dit per brief dient te gebeuren (samen met oorspronkelijk vervoersbewijs), en dat dan best via AS gaat om te voorkomen dat de brief "kwijt raakt". Betaald men dan deze kosten terug (of op z'n minst de postzegel)?

JPV

#8 , 24 jun 2015 04:45

Het was een zeer lang treinstel. Toen ik deze in de wagon zag komen, waar ik zat, dan ben ik rechtgestaan, en de situatie uitgelegd.
bij mijn weten moest je in de vorige algemene voorwaarden (die wss nog gelden in deze situatie, gezien het nu al bij de rechtbank zit) uitdrukkelijk voor het opstappen de treinconducteur verwittigen bij het opstappen, je mag je dus niet zomaar gaan neerzitten. Dan ging je een ticket aangemaakt worden op de trein. Als je dit niet gedaan hebt, heb je geen argument, lijkt me. Zelfs al zag je de conducteur niet op het perron (wat in principe niet kan), moest je minstens de trein afgelopen hebben op zoek naar die conducteur.
Dus met zoveel mogelijk bewijs en goed voorbereid naar de politie rechter. Maar mijn vraag, mag ik een ipad meebrengen in een rechtzaal?
En heeft een eigen gemaakte video een juridische waarde? Daar is duidelijk te zien, dat de automaat defect was.
je mag alles meenemen. Maar een defect automaat pleit je imho niet vrij.

Lanox

#9 , 24 jun 2015 10:22

moest je minstens de trein afgelopen hebben op zoek naar die conducteur.
Dat mag je bij ons eens komen proberen tijdens de spitsuren. Je mag al blij zijn als je op tijd tot bij de deuren geraakt als de trein stopt in een station waar weinig mensen moeten afstappen.

LeenW

#10 , 24 jun 2015 10:38

Een defecte automaat is inderdaad geen geldig excuus. De procedure is van JPV is wel verouderd voor zover ik weet. Tegenwoordig krijg je altijd de 7 euro toeslag. Kun je die niet betalen, komt er 60 (?) euro bij die je binnen de 2 weken moet betalen.

Enfin, maakt dus niet uit of je die Iphone meeneemt of niet. Je bent in fout en had de toeslag gewoon moeten betalen (en dan terugvorderen), nu gaan er een hoop kosten bijkomen.

JPV

#11 , 24 jun 2015 11:10

Een defecte automaat is inderdaad geen geldig excuus. De procedure is van JPV is wel verouderd voor zover ik weet.
klopt wat je zegt, maar ik dacht dat de nieuwe regelgeving van begin dit jaar was, dus kan nog niet hierop slaan :).
moest je minstens de trein afgelopen hebben op zoek naar die conducteur.
Dat mag je bij ons eens komen proberen tijdens de spitsuren. Je mag al blij zijn als je op tijd tot bij de deuren geraakt als de trein stopt in een station waar weinig mensen moeten afstappen.
pleit je nog niet vrij als je opstapt op een trein zonder ticket. De conducteur moet sowieso afstappen om de trein te laten vertrekken (tenzij dit ook gewijzigd is, de conducteur moet je dus toch altijd kunnen bereiken.

Als de trein vol is en je daardoor moeilijk op de trein geraakt, is hij vol en mag je er ook niet op.

giserke

#12 , 24 jun 2015 11:24

De conducteur niet kunnen bereiken is soms een probleem. De treinen in de spitsuren zijn soms meer dan 100m lang. Als de conducteur uitstapt voor of achteraan, en je staat aan de andere kant van de trin, is de conducteur tijdig bereiken onmogelijk.

Ik heb 3 jaar het zelfde meegemaakt. Ticket automaat werkte niet, en er zijn geen loketten meer in het station.
Ik moest ook opstappen, conducteur aan de overkant van de trein en kon hem dus niet tijdig verwittigen.
Ik had ook geen geld genoeg om de toeslag te betalen en kreeg dus 60€ boete.

Heb dit ook weigeren te betalen, zaak kwam voor de rechtbank.
Ik heb wel onmiddellijk het verschuldigde bedrag van het treinticket overgeschreven.
Die rechtszaak heb ik gewonnen.

LeenW

#13 , 24 jun 2015 11:33

Interessant, wat was de motivering van de rechtbank als u dat vonnis nog ergens hebt liggen?

JPV

#14 , 24 jun 2015 11:52

zou ik idd ook graag eens zien.

sloeberken

#15 , 24 jun 2015 12:48

De grote fout die TS gemaakt heeft, is het weigeren van de toeslag te betalen, welke hij nadien kon terug vorderen. Wat nadien is gebeurd zal niet omkeerbaar zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”