termijn terugbetaling huurwaarborg

nannerom
Topic Starter

termijn terugbetaling huurwaarborg

#1 , 16 jun 2015 22:56

Ook ik heb hier een vraagje over.
Mijn vriendin en ik hebben een jaar en 3 maanden een woning gehuurd.
We hebben dit wettelijk opgezegd omdat we een huis gekocht hebben.

Nu, bij het afgeven van de sleutels (met persoon immo kantoor) is alles nagekeken geweest en was er geen schade aanwezig en alles inorde.
Dit was begin November 2014...
Maar toen wij in het pand gingen gaan wonen was er een probleem met de aansluiting van de elektriciteit/gas op onze naam, waardoor de huisbaas de eerste 3 maanden zelf betaald heeft.
Zo eerlijk dat we zijn hebben we altijd beloofd dit terug te betalen via de huurwaarborg.
Maar deze persoon wilde daar 1000euro voor krijgen.. wat wij absurd vinden voor 3 maanden in de zomer waarvan we 16 dagen in het buitenland zaten...
ons verbruik werd geschat op 137euro per maand...

Nu omdat hij weigerde te tekenen voor de huurwaarborg hierdoor hebben we hem een aangetekend voorstel gedaan om 510Euro aan hem te geven voor die 3 maanden ter compensatie.
En vandaag hebben we eindelijk antwoord gekregen van hem dat hij akkoord gaat!
Maar.. Nu eist hij dat we de living in zijn oorspronkelijke staat terug schilderen... na 8 maanden komt hij daar mee af...
Of dat dit van de waarborg afgetrokken zal worden.

Mijn vraag is nu of dat hij nog steeds het recht heeft na zo'n lange tijd hiermee af te komen (schilder verzoek)?
En is er een mogelijkheid om het werkelijke verbruik van de elektriciteit en gas te bepalen van die 3 maand? (Om moeilijk terug te doen in de hoop dat hij het eindelijk allemaal laat voor wat het is en genoegen neemt met het geld dat we bereid zijn te betalen).

Oh en als ik vraag ofdat hij dit aangetekend zend naar mij (het schilder verzoek) en er staat in de brief dat wij het mogen doen of dat hij het zelf zal doen en de kosten zal doorrekenen?
Kan ik dan een pot verf geven en een borstel omdat hij gezegd heeft om het zelf te doen ipv te laten doen? Hem kennende zou hij nog de allerduurste uitzoeken om ons te pesten..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 jun 2015 23:21

Laat de verhuurder gewoon vriendelijk weten dat u de zaak wel voor het lokale vredegerecht zal brengen en de vrederechter laten beslissen. Dat u het spijtig dat hij niet naar rede wenst te luisteren en daardoor met extra kosten zal geconfronteerd worden. De cent zal wel snel vallen...

nannerom
Topic Starter

#3 , 17 jun 2015 09:14

in geval dat zijn cent niet valt, zou dit niet te hoog in kosten oplopen voor ons ook?

Reclame

sloeberken

#4 , 17 jun 2015 10:45

in geval dat zijn cent niet valt, zou dit niet te hoog in kosten oplopen voor ons ook?
Laat u daar niet van afschrikken, dat is helemaal niet duur iemand voor het vredegerecht dagen max 50€, die je dan nog kan terug vorderen van de verliezende partij.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

nannerom
Topic Starter

#5 , 17 jun 2015 11:09

Ok, ik zal ook nog eens naar de huurdersbond gaan. Maar ben al blij dat het vredegerecht me geen fortuin zal kosten. Had hier zelf ook schrik voor.

sloeberken

#6 , 17 jun 2015 11:35

Huurdersbond kan hier niet meer zeggen, slechte ervaring hier al gelezen op dit forum van die huurdersbond.

Vandebos

#7 , 17 jun 2015 12:34

Tarieven zijn gewijzigd voor het vredegerecht wat betreft rolrechten voor een verzoekschrift voor oa. huurgeschil:

Schadeclaim onder de € 2500: €40 per gedaagde partij.

Schadeclaim boven de € 2500: €80 per gedaagde partij.

Maar je kan inderdaad de vrederechter verzoeker de verliezende partij te laten opdraaien voor de rolrechten.

passieke

#8 , 17 jun 2015 16:26

Huurderssyndicaat al geprobeerd?
Link: http://www.huurderssyndicaat.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je steeds doet wat je graag doet, hoef je nooit te werken!

nannerom
Topic Starter

#9 , 17 jun 2015 16:27

Het is dus nutteloos naar de huurdersbond tegaan? Zou het verstandig zijn de huisbaas vriendelijk direct te melden dat ik via het vredegerecht wil werken?
Kan ik via het vredegerecht eisen dat een expert een gemiddeld verbruik berekent dat wij moeten terug betalen van de gas/elek? Ik zou hem morgen nog een aangetekend schrijven opsturen.
Alvast bedankt voor jullie raad.

Vandebos

#10 , 17 jun 2015 17:28

Ik zou de verhuurder vriendelijk een laatste briefje sturen waarin u plaatst da u akkoord gaat me de €510 voor nutsvoorzieningen doch hij na 8 maanden niet plots moet afkomen met schilderwerken terwijl hier geen sprake van was bij het verlaten van het pand.
Dat u bijgevolg bereidt bent de €510 en enkel dat bedrag te betalen. Dat u bij gebrek aan bevestiging binnen de tien kalenderdagen na kennisname de zaak voor de vrederechter zal brengen. Dat u hoopt dat de meerkosten van rolrecht, gerechtskosten, RPV voor uw advocaat en betekening vonnis ter zijner laste niet nodig zijn om deze zaak eindelijk af te handelen.

U sluit af met (jawel sloeberken): 'enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.'

nannerom
Topic Starter

#11 , 19 jun 2015 08:37

Een laatste vraagje. Moest ik naar het vredegerecht gaan, wat zouden mijn kansen zijn om te winnen (bij wijze van spreken) aan hetgeen ik hierboven uitgelegd heb?

sloeberken

#12 , 19 jun 2015 09:07

Volgens ik lees 99%, en als je het goed aanpakt 100%. Zien dat je u verbruik kunt aantonen aan de hand van u later verbruik. Schilderwerken na 8 maand kan hij nooit bewijzen.

nannerom
Topic Starter

#13 , 19 jun 2015 19:00

Ik probeer ookal enkele dagen aan de foto's van de plaatsbeschrijving te geraken van het immo kantoor want we hebben daar 125euro voor betaald en nooit gekregen.. maar tot nu toe negeren ze me? Kan ik zeggen dat ik me 125euro terug wil als ze niet de foto's willen geven?

Alvast bedankt voor alle raad :-)

sloeberken

#14 , 19 jun 2015 19:57

Ik probeer ookal enkele dagen aan de foto's van de plaatsbeschrijving te geraken van het immo kantoor want we hebben daar 125euro voor betaald en nooit gekregen.. maar tot nu toe negeren ze me? Kan ik zeggen dat ik me 125euro terug wil als ze niet de foto's willen geven?

Alvast bedankt voor alle raad :-)
Jij hebt recht op een copy van de uitgaande plaatsbeschrijving, eis dit op desnoods met een AS.

Vandebos

#15 , 19 jun 2015 21:56

- langsgaan op het kantoor en vriendelijk doch beslist de kopie eisen waarop u recht heeft.

- Bij vermelden dat bij gebrek aan het u bezorgen van het document binnen de tien kalenderdagen na kennisname u verplicht zal zijn de tuchtcommissie van het BIV in te schakelen en desgevallend de zaak aanhangig zal maken bij het lokale vredegerecht.

Terug naar “Huren”