registratierechten bij ruilen bouwgrond

svhb
Topic Starter

registratierechten bij ruilen bouwgrond

#1 , 29 jun 2008 12:38

Hallo,

Ik heb een vraag in verband met de aankoop van een bouwgrond.

De situatie is als volgt:

perceel eigenaar A | bouwgrond 1 | bouwgrond 2

bouwrond 2 is eigendom van eigenaar A, en bouwgrond 1 staat te koop via een immo kantoor (andere eigenaar).

Wij hebben echter bouwgrond 2 op het oog, eigenaar A is echter niet van plan die te verkopen, maar wil die wel ruilen voor bouwgrond 1 (de oppervlakte is ongeveer gelijk). Eigenaar A wil dit doen omdat bouwgrond 1 dan naast zijn huidige woning ligt.

Dus de situatie zou als volgt verlopen : ik koop bouwgrond 1 via het immo kantoor, en ruil daarna de bouwgrond1 en bouwgrond2 met eigenaar A. Eigenaar A wil dit doen als er voor hem geen kosten zijn.

Nu de eigenlijke vraag : wat voor kosten zijn hier aan verbonden? Moet er dan drie maal registratie recht betaald worden (aankoop bouwgrond 1, en veranderen eigenaar bouwgrond 1 en bouwgrond 2)?

Stefaan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 29 jun 2008 13:21

Bij een ruil moet je registratierechten betalen op het hoogste bedrag.
Bvb. je ruilt grond van 100.000 tegen grond van 80.000+20.000 opleg:
het is alsof je een grond koopt van 100.000.

Je moet zelf de waarde van de 2 gronden vermelden in de akte; dat wordt gecontroleerd en al dan niet aanvaard.

Maar omdat één van de gronden in een verkoop zat, ken je al één prijs.

Je hebt twee keer aktekosten: 1 koop en 1 ruil.

svhb
Topic Starter

#3 , 29 jun 2008 16:17

ok, als ik het goed begijp betaal ik dus eerst registratie recht voor de aankoop van bouwfgrond1, daarna registratierecht op de hoogste waarde van twe twee gronden?

Stefaan

Reclame

wolf2

#4 , 29 jun 2008 16:50

Ja.

?? Als je echter binnen de 2 jaar iets opnieuw verkoopt, kan je 60% terugkrijgen van de betaalde belasting op die aankoop. Ik vind niet onmiddellijk terug of dat dan ook zou gelden als je het ding ruilt binnen diezelfde termijn i.p.v. verkoopt.

Terug naar “Kopen”